Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Juno

Juno

05-05-2014 om 16:09

Was stinkt, wat kan ik er aan doen?

Ik haal net de was uit de droger en bij het vouwen twijfel ik bij sommige shirtjes of ze wel gewassen zijn. Ik ruik nog duidelijk mijn puber en de deo van puber. Ook overhemden van man worden niet lekker schoon en in veel wasgoed hangt zo'n muffe kastlucht.
Ik was met poeder (Neutral), als ik er aan denk gaat er wasverzachter bij, het manchet is schoon en ik draai 1x per maand een 90C-was, handdoeken en lakens doe ik op 60C en de rest op 30C. Een paar keer per week dus sowieso een wat warmere was. De wasmachine is niet heel oud.
Wat doe ik fout? Wassen is al niet mijn hobby maar als ik geen eer van mijn werk heb is het helemaal zo droevig.

twee dingen

Je kan een keer wasmachinereiniger ertegenaan gooien. Of soda. Dat om de machine schoon te maken. Wasmachinereiniger vind je bij de drogist bij de schoonmaakspullen (van HG meen ik).

Als er een lijflucht of zweetlucht in kleding blijft hangen helpt de blue magic ball. Helaas vziw alleen verkrijgbaar via Duitstalige sites. Als ik er hier op het forum niet over gelezen had zou ik er nooit een hebben aangeschaft, want het klinkt te mooi om waar te zijn, maar het helpt echt. Dat was bij ons de oplossing voor hardnekkige zweetlucht in t-shirts die niet in de kookwas konden.

Groeten,

Temet

Dendy Pearson

Dendy Pearson

05-05-2014 om 20:26

alleen deze was

Misschien een stomme vraag, maar is het alleen bij deze was? Heb je misschien vergeten wasmiddel erbij te doen?

Marie

Marie

05-05-2014 om 22:09

natte was in wasmand?

Doe je natte/vochtige was in de wasmand? Handdoeken, washandjes?
Want als dat te lang samen met de rest in de wasmand zit, gaat alles ook muf ruiken, vooral als het weer nat wordt.
Hier houd ik natte/vochtige was apart van de resr. Verder hoef ik gelukkig geen Neutral te gebruiken, want dat ruikt niet lekker. Wasverzachter gebruik ik nooit, omdat mijn man daar jeuk van krijgt.
Een enkele keer vind ik de donkere was niet lekker fris ruiken.

Juno

Juno

05-05-2014 om 23:06

Nope

De was gaat droog in de mand, al direct op kleur gesorteerd. Soms merk ik het bij het strijken, komt er ineens zo'n zweetlucht naar boven. Het is bij alle was, ook de lakens en de handdoeken. Morgen maar even met soda proberen en anders kijken of ik ook zo'n magische bal kan scoren. Op hun eigen website in ieder geval niet.

Boontje

Boontje

06-05-2014 om 01:25

Te vol?

Zonder belerend te willen zijn, twee dingen van mijn moeder geleerd: Als de machine te vol zit, kan de was niet lekker heen&weer rommelen en kan het water+sop er niet goed bij (zie ik bij m'n schoonmoeder altijd gebeuren, proppen tot het niet meer kan ). De consumentenbond adviseert 'een vuisthoogte ruimte' boven de was. En nooit over de 'oksels' van shirts strijken want dat maakt inderdaad dat de zweetlucht weer naar boven komt en bij lichtere shirts kan het er zelfs gelig van verkleuren. Verder wil een scheut azijn nog wel eens helpen (½ cup of 110ml voor een volle machine) aan het begin van de was, dus niet als wasverzachter op het eind.

filter schoon?

Heel af en toe heb ik het ook, dat is het teken dat ik het filter moet schoonmaken. Dan zijn de afvoerleidingen zo ver aangekoekt dat de machine niet meer goed afpompt. Dan wordt de was gedaan met nog wat spoelwater van de vorige was.
Ik maak dan met de hand het filter schoon en daarna draai ik een 90 graden was met soda.
Trouwens altijd de deur van de machine open laten als hij niet in gebruik is.

Ander wasmiddel

Heb een tijdje met een ecologisch/biologisch middel gewassen.
Uit principe ben ik daar een voorstander van.
Helaas ging mijn was na verloop van tijd ook stinken.
En je moet natuurlijk nooit het slachtoffer worden van je eigen principes.
Dus voor mij werd het een ander wasmiddel.

guera

guera

06-05-2014 om 09:46

waarom neutral?

als je ook wasverzwachter gebruikt of gebruik je die ook van neutral? anders is sowieso het milieu effect of allergie effect weg want gewone wasverzachter is voor beide niet goed. Inderdaad af en toe machine leeg laten draaien met een reiniger. Heb je ook de rubbers gecontroleerd bij de deur? kan soms ook heel ranzig zijn.
Succes

Juno

Juno

06-05-2014 om 09:55

Neutral

Ik gebruik Neutral omdat ik wasmiddel enorm vind stinken. We krijgen regelmatig kleding en dat wassen we eerst om die wasmiddellucht eruit te krijgen. De wasverzachter is ook van Neutral. Ik weet niet of mijn kinderen allergisch zijn, maar nu zijn ze bij oma en schijnen van top tot teen onder de allergiebultjes te zitten. Het enige dat ik kan bedenken zijn de lakens en de handdoeken of anders de hond, dus waarschijnlijk toch wel allergisch.
Rubbers check ik regelmatig. Niet alleen om het vuil, maar ook om balletjes van een balletjespistool, steentjes, snoeppapiertjes, haarelastiekjes ed. Leeg draaien doe ik ook. Zo direct ga ik het filter schoonmaken, nog eens leeg draaien en dan maar een was met wat minder wasgoed er in.

Juno

Ik heb destijds na een tip op dit forum die blue magic ball gekocht via erlebnisladen.de
Er is ook nog een andere Duitse site: waschbaer.de, die had ze eerst ook, later weer niet, maar nu misschien weer wel.

Tegen hardnekkige zweetlucht is dat echt de oplossing. Er zitten zilverionen in die de bacteriën doden die de lucht veroorzaken. Probleem is dat je met wassen wel veel bacteriën doodt, maar niet alle, en dan blijft die lucht steeds terugkomen. Kookwas helpt daartegen, maar niet alles kan tegen de kookwas. Dan is die bal dus handig.

Ik snap niet waarom ze niet gewoon bij de Blokker liggen, maar goed...

Groeten,

Temet

Juno

Juno

06-05-2014 om 11:00

Temet

Bedankt voor de link. Ik heb even gekeken en waschbaer.de heeft ze. Ze zouden inderdaad gewoon bij de Blokker of in de supermarkt moeten liggen. Of verkrijgbaar zijn via hun eigen site. Ik ga die voor 160 wasbeurten bestellen, dat schiet tenminste lekker op. Gebruik jij die bal bij elke was?

Juno

Normaal gesproken gebruik ik die bal bij elke was, al sla ik wel eens over als ik denk dat het eigenlijk niet nodig is.

Waarschuwing: dat ding is van vrij hard plastic en dat bonkt in de wasmachine. Niet ideaal als je wast op nachtstroom. Ik was overdag als ik verder toch met andere dingen druk bezig ben en mij stoort het niet.

Overigens: als je toch aan het bestellen gaat bij Waschbaer, ze hebben ook sokkenklemmen, mocht je die toevallig nodig hebben (ter voorkoming van weggeraakte sokken in de was). En allerlei andere handige en handig bedoelde snufjes. Je blijft wel nog heel lang post etc van ze krijgen als je daar eenmaal hebt besteld

Groeten,

Temet

Wasse

Wasse

06-05-2014 om 14:31

Ecover, geur en wasverzachter

Ik was met Ecover. Dat is ecologisch wasmiddel waar wel een geur aan zit, maar niet zo sterk, penetrant en naar als bij "gewoon" wasmiddel. Het is er in poeder (kleur en wit), vloeibaar, zeer geconcentreerd vloeibaar en vloeibaar wol/fijnwasmiddel, die hebben elk een andere subtiele geur (gemaakt van etherische olieën?). Ik vind dit fijner dan geheel geurloos poeder (Klok). Ik doe dit niet vanwege allergieën, maar omdat ik het fijner vind en voor het milieu.

Inderdaad moet ik ook walgen van kleren die in "gewoon" waspoeder zijn gewassen, en het duurt lang voordat die geur er uit gewassen is.. Ik ruik ook wel eens van die kinderen die als een "wasmiddelbom" geuren.

Poeder en vloeibaar afwisselen schijnt trouwens beter te zijn voor je wasmachine, om te voorkomen dat er een vieze laag in de kuip komt waar bacteriën enzo op groeien die je was vervuilen.

Wasverzachter kan je wasmachine vies maken. Het geeft een laagje waar bacteriën lekker op groeien.
Ik vind wasverzachter niet fijn. Je voegt dan toch een laagje toe aan je kleding.
En gebruik het nooit voor die speciale "technische" (waterdichte, ademende) sportkleding, want dan verdwijnt de "ademende" eigenschap.
Zelf gebruik ik azijn als wasverzachter, of geen wasverzachter.

Boontje

Boontje

07-05-2014 om 03:11

Hm, die wasbol

Hoewel ik weet dat er hier op het forum veel positieve geluiden zijn, toch even de advocaat van de duivel hier. Ik ben nogal van het onderzoek. Is die bol die aangeraden wordt, hetzelfde als de Ecowasbal, die iets met ionen doet waardoor er een reactie ontstaat die de was schoner maakt? Want er is inmiddels wel eea aan onderzoek gedaan (ook door consumentenbond) en overtuigend zijn de resultaten niet. Vandaar dat ik tot nog toe niet ben overgegaan op aanschaf. Onder andere dit artikel: http://kloptdatwel.nl/2011/07/06/de-ecowasbal-werkt-niet/

nee, dat is een andere

Zo te zien is dat een andere, en is het doel daarvan te besparen op waspoeder. De Blue Magic Ball is kleiner (formaat tomaat), knalblauw, zonder uitsteeksels, en produceert zilverionen die bacteriën doden. Hij is dus uitdrukkelijk niet voor vlekverwijdering (da;s die Ecowasbal dacht ik wel). Er wordt ook niet gezegd dat je met minder waspoeder toe kan.

Andere ionen dus. Er is geloof ik ook een wasmachine die iets met zilverionen zou doen, maar ik weet de naam daarvan niet.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.