Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

elske

elske

07-06-2016 om 16:43

warmte op zolderkamer

Oudste dochter slaapt op de zolder, een ruime kamer met twee schuine daken en een kantelraam. Het is daar erg warm nu, ondanks dat we er alles aan proberen te doen om het koel te houden. ze heeft afgelopen dagen ontzettend slecht geslapen, loopt met enorme wallen rond. Een combinatie van de warmte en hooikoorts.

ik heb net zitten kijken naar een mobiele airco maar de kosten daarvan zijn zo gruwelijk hoog. wat doen jullie er aan om de ruimte wat koeler te houden, en om er goed te kunnen slapen?

Fransien

Fransien

07-06-2016 om 16:47

beneden slapen

Mijn dochters slapen normaal ook op zolder en met dit warme weer samen met hun broertjes een verdieping lager

Marg

Marg

07-06-2016 om 16:48

gewoon

overdag alles dicht, gordijnen en ramen en in de avond raam open (met hor) en een ventilator op de kamer; gewoon eentje van de blokker

Triva

Triva

07-06-2016 om 16:57

Heb je al een

wit laken OVER het raam geprobeerd? Dus aan de buitenkant, dat deden wij met een hoeslaken en wat wasknijpers aan de binnenkant vastmaken.

V@@s

V@@s

07-06-2016 om 17:02

twee ramen

Hier aan beide kanten van het dak een dakraam, zo waait het lekker door. Dan valt de hitte zodra het begint af te koelen 's avonds wel mee.

Warme winter en koele zomer.

Als een ventilator aan plafond niet helpt, kan je ook kijken voor een duurdere oplossing; isoleren.
Voordeel is wel een warme winter op de koop toe.

http://www.isolerendak.nl/voordelen-isoleren-dak-isoleren-prijs-isolatieplaten/warmer-in-winter-koeler-in-zomer/index.html

elske

elske

07-06-2016 om 17:33

dak

Het dakraam heeft zo'n speciaal "velux-anti-zon-werend-scherm" er voor, tegen licht en warmte. overdag is het raam en het scherm dicht. In de avond gaat het open, deur en overige ramen ook zodat het wat doorwaait. het huis is 7 jaar oud en het dak is geïsoleerd. maar de kamer staat op het zuiden, dus de hele dag staat de zon er op te branden.

ze heeft 2 ventilatoren (waarvan 1 van mijn studententijd, zo'n 20 jaar oud!), dat maakt het niet veel koeler het verplaatst alleen de lucht zodat het iets minder warm aanvoelt.

een verdieping lager slapen is een idee, bij haar zusje op de kamer. tijdens schooldagen ben ik daar niet zo dol op maar je moet toch wat.

Jacquel

Jacquel

07-06-2016 om 17:39

Onder nat laken

Toen ik door Afrika reisde, sliep ik onder een natte pareo. Samen met de ventilator koelde dat lekker af. Verder wordt ook wel als tip gegeven om een bak ijsklontjes voor de ventilator te zetten. Je kan die tegenwoordig in zakken in de supermarkt kopen, scheelt een hoop gedoe in je eigen vriesvak.

Lusithania

Lusithania

07-06-2016 om 19:09

rolluik

Op zolder aan de zuidkant hebben wij Velux ramen met solar rolluiken. Dat werkt echt geweldig, nog beter dan het verduisterende rolgordijn aan de binnenkant wat er eerst was.
Verder zodra het afkoelt alles tegen elkaar openzetten en dan ook 's nachts de binnendeuren openlaten.

Elfje65

Elfje65

07-06-2016 om 20:05

Dakramen

Aan beide kanten. 's Avonds alles tegen elkaar open zetten, dan is het tegen bedtijd weer koel

Half a twin

Half a twin

07-06-2016 om 21:19

Nou Elfje

Ligt er aan hoe lang de zon op het raam staat en hoe laat bedtiijd is. Puberella hier heeft ook de zolderkamer daar staat tot na 20.00 de zon op en om 21.00 is het bedtijd. Gelukkig werd het vanavond bewolkt en ging het een beetje waaien maar we hebben vorig jaar wel avonden gehad dat het na 22.00 nog bloedheet was in haar kamer.

Elfje65

Elfje65

07-06-2016 om 21:27

Dat is waar

Maar in het weekend en vakantie scheelt t.

Elfje65

Elfje65

07-06-2016 om 21:50

Valt hier toch mee.

Ben net boven geweest. Zin schijnt ook 20:00 uur in kamer en is nu al goed te doen. Voor en achter wijd tegen elkaar open.

salm

salm

07-06-2016 om 23:02

lang plezier van

op zolderslaapkamer heel veel glas door dakkapel dus wij hebben geinvesteerd in screens voor de ramen en toch die mobiele airco. En zovaak hoeft zoon hem echt niet te gebruiken met onze zomers (mbt kosten). Airco was 250(goedkopere klasse) maar voldoet prima.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-06-2016 om 00:53

Goedkope oplossing

Het wordt onze tweede zomer op zolder. Vorig jaar heb ik met de ventilator aan geslapen, ook ivm de hond die naast mij op de grond/in de bench slaapt. Het beviel mij wel, alleen zou ik liever eentje op een hogere standaard hebben, zoals deze:
http://www.blokker.nl/nl/blknl/wonen-en-vrije-tijd/ventilator-en-airco/staande-ventilator-met-3-snelheden

Alicia

Alicia

08-06-2016 om 06:54

goede isolatie

Ons huis is vrij nieuw en goed geïsoleerd. Dan helpt het niet om de ramen even tegen elkaar open te zetten. De warmte zit in de muren, zodra de ramen dicht gaan is de warmte meteen terug.

Lusithania

Lusithania

08-06-2016 om 09:00

Voorkomen

Het is ook wel zo dat je moet voorkomen dat het op zolder/in huis zo warm kan worden. Als je weet dat het warm/heet gaat worden kun je al de screens of de rolluiken naar beneden doen of de gordijnen en ramen dicht doen.

Ik vind het in ons huis uit 1972 goed uit te houden. De zolder is wel goed geïsoleerd maar als het heel lang heel heet is fungeren de dakpannen als straalkacheltjes dwars door de isolatie heen en wordt het wat warmer.

Zonnepanelen?

In de link die ik in post #6 gaf, is ook een item over soorten materialen. Daar kwam het produkt zonnepanelen voorbij. Met een subsidie op de aanschaf is dit misschien een alternatief.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.