Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Wanneer wat te doen met de voortuin

We willen de voortuin opnieuw inrichten. Wat is de juiste tijd daarvoor? Van het voorjaar hebben we alles eruit gehaald,omgeschoffeld en ik houd nu het onkruid bij. Er staan nu nog twee uit hun krachten gegroeide kardinaalsmuts en een vlinderstruik in, die ik mooi maar eigenlijk te overheersend vind voor die paar vierkante meter.

Ik weet niet goed wat we ermee aanmoeten. Ik loop vaag met het idee om maar eens naar een tuincentrum te gaan en daar een ontwerp te laten maken en onderhoudtips te vragen. Maar ik heb geen flauw idee wat dat kost. Gezien bewezen gebrek aan aangeboren groene vingers, wil ik er ook niet de hoofdprijs in investeren.

Het gaat om een paar vierkante meter op het zuidoosten, tot halverwege de middag staat ie volop in de zon. Mijn voorkeur gaat uit naar inheemse langbloeiers, die niet al te strak in het gelid staan. Vingerhoedskruid, teunisbloemen, dat soort werk. Liefst ook onderhoudsvriendelijk, niet meer dan 1 of 2 uurtjes werk per week.

Iemand tips. En als we gaan planten, moet dat dan nu in de herfst of moeten we wachten tot vroege voorjaar?

kenfan

Vziw zit het zo: alles wat je in potjes in het tuincentrum koopt, kan je planten zodra je het koopt. Mits het niet vriest (en ook een hittegolf is niet ideaal). Bomen en struiken die je met kale wortels bij een kweker koopt hebben een duidelijke planttijd, waarover diezelfde kweker je kan informeren.

Bedenk wat je met de indeling wilt. Als je die wilt wijzigen zou ik dat ongeveer nu doen. Dan kan je nog bollen planten voor de winter invalt (als je dat tenminste wilt).

Wat voor grond is het?

Overigens: zowel vingerhoedskruid als teunisbloem zijn geen vaste planten maar tweejarigen. Dat betekent dat je er niet vanuit kunt gaan dat ze op hun plaats blijven, want gewoonlijk sterven ze na de bloei af en zaaien zichzelf voordien uit.

Over kardinaalsmutsen weet ik niets, vlinderstruiken kunnen iha tot een stompje worden teruggesnoeid in het voorjaar zonder dat ze daaronder lijden. Vind je die struik desondanks te groot dan kan je ook een dwergvariant kiezen (Nanho Blue ofzo).

Ik zou nu nadenken over een indeling en die zonodig nu aanpassen, daarna misschien dus wat bollen erin zetten, wat je niet hebben wilt oprooien en de wintermaanden gebruiken om plannen te maken. In het voorjaar dan naar het tuincentrum voor de planten die je gepland hebt. Of alles tegelijk aanschaffen bij bijvoorbeeld Esveld.

Voor het maken van beplantingsplannen even nagaan wat voor grond je hebt en hoeveel zon (en water), kijk ook eens bij buurtuinen welke planten het goed doen.

Hoe groot is die voortuin trouwens?

Groeten,

Temet

overigens

Ik was niet duidelijk, maar Esveld is een kwekerij/verzendhuis. Geen aandelen hoor, maar wel goede ervaringen.

Groeten,

Temet

kenfan

kenfan

01-09-2015 om 14:32 Topicstarter

Tuin is een groot woord

Het is een opgemetselde rand in L - vorm van drie of vier keer een vierkante meter. Er zit tuinaarde in. De meeste buren zijn van de betegelde voortuin of hebben een paar strakke perkjes met lage groen struikgewas. Niet bijster inspirerend. Mij spreekt een wilde voortuin aan. We hebben een keer een vlindertuinplan van internet gevist, en dat aangeplant. Dat was in no time verwilderd omdat we te kaas hadden gegeten van het onderhoud. Het onkruid niet van de aanplant konden onderscheiden. Hoe onnozel dat ook klinkt

Dus eigenlijk hebben we behalve een plan ook een onderhoudsplan,snoeikalender etc nodig. Ik wil een beplanting die in afwisselende perioden bloeit, wat in hoogte verschilt en tegen de volle zon kan.

aha

Een paar suggesties (tik de naam in Google afbeeldingen voor de plaatjes).

Geranium maccrorhizum "Spessart", bloeit in het voorjaar, uitstekende bodembedekker, oersterk. Na de bloei terugknippen en verder niks aan doen, behalve uittrekken waar je m niet wilt.

Vaste korenbloemen (centaurea montana - moest dit even opzoeken). ook een vroege bloeier. Terugknippen na de bloei, soms komt-ie nog een keer. Breidt zich uit, maar waar je m niet wil trek je m uit, zo moeilijk is dat niet.

Die vlinderstruik terugknippen of vervangen door een kleinere.

Lavendel (ik heb 'Hidcote', die blijkt behoorlijk vorstbestendig). Ook hier: als alle bloemen zijn uitgedroogd (nu dus) rondom een beetje terugknippen, zo hou je m mooi bossig.

Late bloeiers zijn bijvoorbeeld rudbeckia (die staan nu overal te bloeien, je hebt ze laag en hoog), sedum, en wat ik zelf leuk vindt is een pol lampenpoetsersgras.

Een handje zaad van stokrozen en vingerhoedskruid om de gaten op te vullen, er kan misschien nog ergens een roos tussen (neem er een met bottels, heb je er ook in de herfst nog lol van) en wat bloembollen voor het voorjaar. O ja, en een eenjarige die het bij mij goed doet is cosmos bipinnatus (cosmea), die zaai je gewoon in de volle grond en zaait zichzelf uit, dus aan 1 x een zakje zaad heb je genoeg. Ook Oostindische Kers kan je in de volle grond zaaien, links en rechts een keer zo'n zaadje in de grond stoppen en je hebt er verder geen omkijken meer naar.

Zelf vind ik juffertje-in-het-groen ook een erg leuke plant maar die wil het bij mij slecht doen.

Ook een uitstekende bodembedekker en vroege bloeier is vrouwenmantel, maar die zaait zichzelf enorm uit en daar moet je een beetje bovenop zitten.

Gewoon proberen, en wat het niet doet vervang je het jaar erop door iets anders. Alles beter dan een kale vlakte van donkergrijze natuursteen met twee symmetrisch geplaatste buxusbollen

Laatste tip: leen wat tuinboeken uit de bieb. Die van Romke vd Kaa zijn mijn favorieten, maar daar staan helaas meestal geen plaatjes in. Gelukkig is er Google.

Groeten,

Temet

o ja

Koop een heggenschaar. Een pol lavendel of die geranium terugknippen met een snoeischaar kan wel, maar handig is het niet.

Groeten,

Temet

Mijntje

Mijntje

01-09-2015 om 15:23

vlinderstruik

Wij snoeien elke februari de vlinderstruik flink terug. Volgens mijn schoonmoeder kunnen we nu de uitgebloeide er nog uitknippen zodat ie misschien nog een keer gaat bloeien, maar ik zou 'em nu niet te rigoureus gaan snoeien nog.
Ook in het najaar/winter kan je struiken/bomen planten; wij hadden in december vorig jaar nog een perzik- en appelboompje gepland.
Lavendel slaat hier op de een of andere manier nooit aan, maar ik houd er wel erg van. Ook wat bodembedekkers zijn fijn, bv maagdenpalm. En plant wat leuke bollen, ook wat eenjarigen (klaproos bv)

bieb63

bieb63

01-09-2015 om 16:03

rozen

Ik ben zelf nogal van de rozen. Zorg wel dat je doorbloeiers hebt, dan heb je daar tot een stuk in de herfst plezier van.
De meeste rozen kunnen uitstekend gepland worden in de late herfst. Vraag bij het tuincentrum welke doorbloeiers zijn. Die plant je dan in de herfst. In maart snoei je de rozen: kleine takjes weghalen en grotere takken tot 15 a 20 cm vanaf de grond schuin afsnoeien boven een sterk oog (liefst een oog dat naar de buitenkant wijst). Na de eerste en latere bloei de uitgebloeide bloemen afknippen/snoeien tot een cm boven het liefst een 5-blad.

bieb63

bieb63

01-09-2015 om 16:03

rozen

Ik ben zelf nogal van de rozen. Zorg wel dat je doorbloeiers hebt, dan heb je daar tot een stuk in de herfst plezier van.
De meeste rozen kunnen uitstekend gepland worden in de late herfst. Vraag bij het tuincentrum welke doorbloeiers zijn. Die plant je dan in de herfst. In maart snoei je de rozen: kleine takjes weghalen en grotere takken tot 15 a 20 cm vanaf de grond schuin afsnoeien boven een sterk oog (liefst een oog dat naar de buitenkant wijst). Na de eerste en latere bloei de uitgebloeide bloemen afknippen/snoeien tot een cm boven het liefst een 5-blad.

rozen

Rozen hebben wel vaak doorns. Op zich hoeft dat geen probleem te zijn, maar het wordt vervelend als je eronder onkruid moet uittrekken of zaailingen wilt verspenen. Wel even iets om rekening mee te houden bij het planten. Of je moet een doornloze roos uitzoeken, die zijn er ook.

Groeten,

Temet

kenfan

kenfan

01-09-2015 om 16:42 Topicstarter

Leuk, leuk

Temet,de planten die jij opsomt zou ik alleen om hun naam al direct in de tuin zetten, juffertje in het groen, vrouwenmantel,lampenpoetserskatoen klinken zo sprookjesachtig dat ik ze daarom al in de voortuin zou zetten.

Korenbloemen is een van mijn lievelingsbloemen. Bij het zwembad is een stukje gemeenteplantsoen dat volstond met korenbloemen, klaprozen, en teunisbloemen. Had ik zo naar mijn eigen voortuintje willen transplanteren.

Die vlinderstruik snoeit mijn altijd al tot een stompje terug, maar evengoed groeit hij elk jaar weer uit tot reuzenformaat. Eigenlijk te groot voor die postzegel, maar ik kan het amper over mijn hart verkrijgen zo'n florerende plant uit de grond te rukken. Idem de kardinaalsmuts.

Rozen vind ik ook mooi. Heb ik ook wel eens geprobeerd op mijn achterbalkon, maar die zijn zo weinig vergevingsgezind. Twee keer vergeten water te geven en ze laten de kopjes al hangen. Die verdienen begaafdere tuiniers dan ik ooit worden zal.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

01-09-2015 om 18:31

Kosten

Kenfan,

Wij hebben een megavoortuin (ja echt, wie dat ooit bedacht heeft). Wij hebben daar een ontwerp voor laten maken en dat is best leuk geworden.
Volgens mij waren wij daar iets van 300 euro voor kwijt. Moet bij die paar vierkante meter van jullie vast goedkoper kunnen.

Als je wil kan ik je aan een naam helpen.

gemma

gemma

01-09-2015 om 22:18

kattekruid

kan volgens mij weinig mee mis gaan, en lekker wild.
Leuk trouwens kardinaalsmuts!

Kenfan

Vrouwenmantel is onkruid.

Dwz zet 1 pol neer en in no trimestertje je voortuin vol.

Wel mooi hoor. Maar vrij agressief en hardnekkig.

No trimestertje ????

Proest. No time.
Ik sta dan wel VOORbde klas maar dat autocorrect nu beroepsdeformatie achtige woorden voor me aanvult is wel heel bijzonder....

kenfan

kenfan

01-09-2015 om 23:08 Topicstarter

Ginny

Graag, dan ga ik daar ook nog mijn licht eens opsteken. Adres is [email protected]. Ik heb wel er zin in na al die inspirerende berichten. Anders zit ik toch maar in afwachting van de eerste griepgolf toch mijn tijd te verdoen door OOL vol te spammen.

kenfan

kenfan

01-09-2015 om 23:10 Topicstarter

oeps

dat knalt er wel even heel erg rood van het scherm af

Fiorucci

Fiorucci

02-09-2015 om 09:47

Rozen

Rozen in de volle grond laten niet zo snel hun hoofdje hangen, dat kun je niet vergelijken met rozen in pot. Je kunt ook een paar flinke hortensias neerzetten, juist eind zomer kun
je die goed planten.

Hortensia

Hortensia

02-09-2015 om 09:51

kanttekening Buddleya Nanho-soorten

Die zijn relatief laag, maar kunnen wel breed worden!

En inderdaad, elk jaar in februari goed diep terugsnoeien. Op 20 cm boven de grond is groot zat!

Jamie

Jamie

02-09-2015 om 09:52

Geen hortensia's

Tuin is een groot deel van de dag volop in de zon en als er dan iemand zijn kopje laat hangen is het wel de hortensia. Op zonnige dagen moet je daar elke dag een twee emmers water overheen gooien.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

06-09-2015 om 08:57

Oh eh Kenfan

Nog vergeten te vertellen, maar je hebt mail....

Ik ben ook wel een fan van Hortensia's en inderdaad die laten wel eens hun kopje hangen. Maar dan helpt af en toe een gietertje water heel goed. Ze kunnen namelijk best veel hebben. Ik heb ze ondanks de flinke hitte deze zomer tweemaal water gegeven. Dat is toch wel te overzien. Of niet?

Mara

Mara

06-09-2015 om 10:54

Tuinprogramma's BBC

Helaas heb ik zelf geen tuin(tje), lijkt me heerlijk, al heb ik net als jij ook geen groene vingers. Maar ik kijk met veel plezier naar de BBC om een idee op te doen voor in m'n grote bloempotten. Daar komt zoveel langs aan planten, aan soorten tuinen, met uitleg, combinaties, kleuren, jaargetijden. En vooral de enthousiaste manier van vertellen maakt t voor mij een van mijn lievelingsprogramma's. Ben een tijd ziek geweest en had dus wel wat anders aan m'n hoofd maar ik moet weer eens gaan kijken.

En afhankelijk van de grootte van je tuin(tje) en de ligging ervan, kan je overwegen een plan te laten maken maar het is dan wel fijn om te weten wat voor soort tuin/planten je wilt.

he ja Hortensia's

Schitterend. Onze buurvrouw verderop heeft haar hele (bescheiden) voortuin vol blauwe hortensia's, elke zomer weer zien ze er fantastisch uit. Voortuin ligt op het Zuid-Westen.

Zelf ziet ze er niet zo heel veel van, want ze zijn de hele zomer naar de camping

over hortensia's en over de BBC

Wie graag kijkt naar tuinprogramma's op de BBC moet wel in het achterhoofd houden dat veel planten die daar winterhard zijn hier in de winter het loodje kunnen leggen. In Engeland vriest het iha minder hard dan hier.

Wat hortensia's betreft: of die blauw zijn of roze hangt van de grond af. Ik heb ooit (vorig huis) een blauwe hortensia geplant die na twee jaar knalroze was geworden. Overigens heb ik bij het tuincentrum wel pakjes gezien met spul waarmee je je hortensia's blauw zou houden, maar geen ervaring ermee.

Ik heb zelf ook net een hortensia geplant trouwens. Een witte . Over uitdrogen maak ik me vooralsnog geen zorgen...

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.