Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

lennest

lennest

20-07-2015 om 15:46

wanneer aardappelen oogsten?

We hebben voor het eerst aardappelen in de tuin. De planten groeien goed, maar wanneer weet je nou of je de aardappelen kunt oogsten? Ik kan natuurlijk een plant uit de grond trekken om te kijken of ze al geoogst kunnen worden, maar als de aardappelen nog te klein zijn, vind ik dat wel jammer want ik heb maar 10 planten.
Ik heb ook geen idee welk ras ik heb, het zakje ben ik kwijt geraakt.

GS

GS

20-07-2015 om 17:45

ff googlen

leerde mij: 100 dagen na poten. En pas na de bloei.
(was zelf ook wel benieuwd eigenlijk

Juline

Juline

21-07-2015 om 22:39

Manlief zegt...

Over een maand zijn alle aardappels wel goed. Je kan ze niet te lang in de grond laten zitten, dus 1 maand wachten is de meest zekere optie.

Juline

Juline

Juline

21-07-2015 om 22:45

Hmm

Niet te lang kan je op twee manieren lezen, zie ik nu. Ze kunnen lang in de grond blijven, dus als je het zeker wilt weten kan je beter nog even wachten

lennest

lennest

22-07-2015 om 17:56

beetje laat geplant

Ik heb de pootaardappelen een beetje te laat geplant: had eigenlijk eind april/begin mei moeten zijn, maar is pas eind mei gedaan. Dus over een maand of zo? Planten hebben nog niet in bloei gestaan.

creabea

creabea

23-07-2015 om 22:50

na de bloei en/of als de planten lelijk worden

het beste is om te wachten tot na de bloei en de planten beginnen af te sterven; als de planten al voor die tijd minder worden, dan zou ik de aardappels al eerder oogsten. Dan heb je wel kleinere aardappels wellicht, maar ze zijn dan wel goed. Kleine nieuwe aardappeltjes zijn overigens wel verrukkelijk, dus als het je meer om de lol dan om de kilo's oogst te doen is, is dat geen ramp!

lennest

lennest

05-08-2015 om 19:11

6 kleine aardappelen

dat was de oogst van 3 planten. Ik laat de rest nog maar even staan!

Nu worden ze dikker

Dit is t moment waarop de aardappels dikker worden. Pieperboeren oogsten ze pas vanaf half september....

Klaartje

Klaartje

08-08-2015 om 20:37

Als je van 3 planten

6 aardappelen haal heb je niet veel. Ze kunnen wel groter worden maar er komen geen extra aardappelen meer aan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.