Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

liesl

liesl

06-07-2014 om 11:27

wandelschoenen of teeva's?

mijn twee meiden zijn 12 en 10 jaar. We gaan op vakantie naar een locatie met bergen, watervallen, beekjes en stroompjes (noorwegen). We zijn niet van plan om naar boven te klimmen maar willen met een (ski)lift naar boven en dan naar beneden lopen, dat hebben we nog niet eerder gedaan zo'n wandeltocht.

nu twijfel ik over de schoenen. Zijn echte wandelschoenen hier voor nodig of is voor de kinderen een goed stel Teeva's ook voldoende? ze gaan het liefst vaak in beekjes en stromen zo gauw we er een tegen komen, dus dan zijn teeva's wel handig. maar zijn die voldoende stevig voor een wandeling van de berg af?
wat adviseren jullie?

Hadewich

Hadewich

06-07-2014 om 11:34

Wandelschoenen!

Wij hebben dit jaren geleden in Oostenrijk gedaan en we waren blij dat we allemaal wandelschoenen of stevige gympen aan hadden. Het was af en toe best steil en ik denk dat je dan toch stevige schoenen moet hebben. In sandalen ga je te veel glijden denk ik?

Angela67

Angela67

06-07-2014 om 12:09

teva's

maar dan wel sandalen van teva's, niet slippers neem ik aan?
onze oudste (jongen) zweert bij zijn teva's, hoewel hij ook lage wandelschoenen heeft. In bos etc zijn dichte schoenen favoriet, maar ik denk dat hij in elke andere situatie graag voor teva's zou gaan.
Overigens zou ik als het kan, beginnen met wandelschoenen aan en de teva's in rugzak stoppen.
gr Angela

amk

amk

06-07-2014 om 12:16

keen

teva sandalen zijn fijn, maar denk ook eens aan Keen s, iets meer steun dan teva sandalen maar net zo waterdoorlatend. Mijn dochter doet ze liefst niet uit. Voordeel je kunt ze ook in de was doen want op een gegeven moment na iets te veel stink slootjes gaan ze erg ruiken.

Tijgeroog

Tijgeroog

06-07-2014 om 12:56

Wandelschoenen!

Wij wandelen veel in de vakantie. Wandelschoenen en teva's zitten standaard in de vakantieuitrusting, ik zweer bij teva's. maar voor wat je omschrijft absoluut wandelschoenen. Teva's zijn niet stevig genoeg, en met losse stenen is wat extra bescherming ook wel heel fijn.
Wat betreft die beekjes: als ze niet te diep zijn kun je er ook wel met je wandelschoenen in. En ik heb altijd zo'n mini-microfiber handdoekje van de xenos in de rugzak zitten, en een paar droge sokken.

Annet

Annet

06-07-2014 om 13:02

Ook Keen

Die dragen wij al jaren in dit soort omstandigheden. Kijk maar eens naar het model whisper kids. Ze hebben een dichte neus en hiel, wat ik een groot voordeel vindt al je door het bos loopt. Er zijn modellen die geschikt zijn voor water. Je schuift er niet in en krijgt niet zulke warme voeten.

vlinder72

vlinder72

06-07-2014 om 13:07

wandelschoenen

Als wij in de bergen of in rotsachtig gebied gaan lopen dragen wij allemaal wandelschoenen (de kinderen dragen tweedehands Lowa's of Meindl's). Teva's zijn prima om in de camping mee in de rivier te spelen maar in de bergen liggen ook vaak losse rotsen en mijn kinderen houden erg van klauteren en springen. Ook kan het heel snel kouder worden. En wij zijn ook wel eens sneeuw tegengekomen. Komen wij een beekje tegen dan zijn er drie opties. Wij springen van steen tot steen. Of wij lopen door de beek heen. Is de beek te diep dan doen wij onze schoenen even en lopen er zo doorheen (tenminste dat is het plan. In de praktijk komt het nooit voor dat de schoenen uit moeten)

Zelfs mijn 12 jarige hele stoere gympen zoon accepteert wandelschoenen nadat hij erachter kwam dat je op gympen echt heel erg kan uitglijden.

liesl

liesl

06-07-2014 om 13:18

moeilijk

hoi

dank voor jullie reacties. Ik snap dat het meest ideaal zou zijn om zowel teeva's als wandelschoenen te kopen, maar die worden dan maar drie weken gebruikt. de voeten van mijn kinderen groeien heel gestaag een maat per jaar, waardoor ik schoenen nog nooit heb kunnen hergebruiken. Om voor die drie weken voor beide meiden zowel teeva's als wandelschoenen te kopen gaat me financieel wat te ver.

thuis dragen ze gympen of slippers (birckenstock of haivaianas), beide niet bruikbaar.

ik ga eens kijken naar de Keens, hopelijk ook hier in de buurt ergens te passen…en anders dan toch een wandelschoen.

Tijgeroog

Tijgeroog

06-07-2014 om 13:30

Dan wandelschoenen

Hier lopen ze de hele zomer op teva's. De wandelschoenen komen ook regelmatig uit de kast, voor een wandeling in het bos, de avondvierdaagse, scouting. En m'n dochter draagt ze in de winter ook graag gewoon naar school, want ze zitten zo lekker. Wij hebben wandelschoenen van de decathlon, prima schoenen en niet zo duur. I geloof iets van €30,-.
Ik ziu ook niet voor de Keen's gaan. Er zitten nog steeds gaten in, en in dea bergen hebt je veel stenen en steentjes. De hele tijd kiezels uit je schoenen moeten halen is niet fijn. Bovendien hebben ze minder profiel dan wandelschoenen en dat is in de bergen echt fijn. Houd er trouwens rekening mee dat beekjes in de bergen vaak erg koud water hebben, dus daar uitgebreid in spelen met water dat over je blote voeten loopt zal niet snel gebeuren.

Aqua

Aqua

06-07-2014 om 13:35

wandelschoenen

Ik ben het er mee eens dat je deze tocht op wandelschoenen moet maken. Ook stevige gympen zijn ontoereikend. Tenzij de gehele tocht over asfalt gaat.

Dit voor de veiligheid, comfort en om de voeten te beschermen. Die dikke profielzolen hebben echt een functie.

En ga je verder nooit wandelen, in de vakantie en ook in Nederland? Mijn kind groeit twee maten per jaar maar we hebben altijd goretex 'bergschoenen' voor hem. Regenlaarzen zijn dan niet meer nodig. Ideaal voor vakantie maar ook voor thuis, bij wandeltochten maar ook bij regen en sneeuw. Ik koop ze flink afgeprijsd, in uitverkoop of via Internet, vaak al lang van tevoren. Tweedehands is ook een goed idee.

Thursday Next

Thursday Next

06-07-2014 om 13:35

wandelschoenen!

Het hoeven niet van die hele dure te zijn, schoenen van bv. Perry Sport zijn ook prima voor 1 zomer. Afgelopen zomer hebben wij in Schotland veel gewandeld, dat was echt te link geweest op teva's. In Noorwegen hebben we ook wel wat gewandeld op gewone schoenen, het verschil was duidelijk en ten gunste van de bergschoenen.
Denk niet dat bergaf veel makkelijker is dan bergop trouwens, bergaf wandelen is ook behoorlijk zwaar.

vlinder72

vlinder72

06-07-2014 om 13:35

Marktplaats

Dat probleem heeft toch bijna iedereen. Daarom koop ik wandelschoenen op marktplaats. Ik heb voor al mijn kinderen keurige wandelschoenen staan.

de Aldi of Lidl verkoopt in de zomer ook vaak wandelschoenen. Die zijn ook prima voor een vakantie.

Maar als je op marktplaats zoekt naar Lowa's dan kom je vast hele mooie schoenen tegen.

Angela67

Angela67

06-07-2014 om 13:38

inderdaad decathlon

maar dan niet de allergoedkoopste want die vielen helaas toch tegen (verder vind ik vrijwel alles vd decathlon een goede prijs/kwaliteit verhouding hebben). Degene die goed bevallen hier zijn de lage wandelschoenen van Quechua, type Arpenaz.

http://www.decathlon.nl/C-656350-outdoorschoenen-kinderen

ik zie dat er al wel e.e.a. is uitverkocht maar misschien is er nog wat bij?

gr Angela

Aqua

Aqua

06-07-2014 om 13:39

Decathlon

Decathlon is inderdaad een prima zaak, en heel betaalbaar.

Vakantie is veel leuker met goede spullen. Natte koude pijnlijke voeten en blessures zijn niet leuk.

Tijgeroog

Tijgeroog

06-07-2014 om 14:32

Decathlon

Wij hebben van decathlon de Forclaz 500 en die bevalt heel goed.

liesl

liesl

06-07-2014 om 15:59

oke

duidelijk, op naar de decatlon. de prijzen die ik zie voor wandelschoenen zijn prima, ook al hebben ze redelijk volwassen maten zo ondertussen (39 en 42). en mochten ze teeva-look-alikes voor heel weinig geld hebben dan kunnen we die evt ook nog meenemen.

Uiteraard wil ik goede spullen, maar ik vertik het om oneindig veel geld uit te geven voor 3 weken vakantie, dan heb ik hier liever advies van wat ik nodig heb. geen teeva's dus, maar gewoon wandelschoenen. Thuis gaan we nooit zomaar even een stuk lopen, en voor de winter hebben we idd laarzen indien het gaat sneeuwen of echt heel belabberd weer is.

Angela67

Angela67

06-07-2014 om 16:09

multi-inzetbaar

die wandelschoenen zijn hier ook scoutingschoenen , oftewel, ik 'verplicht' hen die schoenen aan te doen als er buitenactiviteiten zijn waarbij ik het zonde vind als ze hun dagelijkse schoenen gebruiken. Schooltuintjes, bouwspeeltuin etc. Het zijn wel jongens overigens, dat maakt misschien nog uit?
gr Angela

liesl

liesl

06-07-2014 om 16:11

ja dat maakt zeker verschil. ik heb twee meiden die nog steeds graag rokjes aan hebben, liefst knutselen en tekenen, en bijvoorbeeld op tennis zitten

Tijgeroog

Tijgeroog

06-07-2014 om 16:44

Liesl

Dat meisje van houdt ook erg van jurkjes, rokjes en knutselen. Maar heeft toch de halve winter met wandelschoenen onder haar jurkjes gelopen, alleen maar omdat ze zo lekker zitten.

Thursday Next

Thursday Next

06-07-2014 om 17:37

nou

Hier ook een meisje van 8 die het liefst in jurken en rokken loopt, de bergschoenen doet ze aan naar scouting.

Stenna

Stenna

08-07-2014 om 01:00

wandelschoenen hoor

sluit me aan bij voorgangers, als ervaren bergwandelaar en noorwegen-fan. Is gewoon veiliger, echt. Vanwege uitglijden, losse stenen, vallende stenen, harde rotspunten, maar ook bijv bescherming tegen slangen. Dat laatste zal je niet zo snel hebben in Noorwegen, is meer iets in mediterane heuvels en gebergtes. Maar weer wel het risico van te veel afkoelen met blote voeten, in de bergen kan het sowieso onverwacht ineens omslaan of koud zijn en in Noorwegen zeker.

Thursday Next

Thursday Next

08-07-2014 om 08:53

bergschoenen decathlon

Bergschoenen van dochter zijn uiteraard vlak voor de vakantie opeens te klein...
Ik wil vandaag in de stad kijken of er wat voor haar is en anders bestellen bij Decathlon (de crossrock of forclaz). Hoe vallen de schoenen qua maat, groot, klein of precies passend? Ik bestel dan sowieso meerdere maten maar het is handig een indicatie te hebben.

Sawo

Sawo

08-07-2014 om 09:32

liesl

En liesl

bedenk ook dat hun schoenen weinig meer zullen groeien dat het onwaarschijnlijk is dat je volgend jaar weer nieuwe schoenen nodig hebt. En het water in Noorwegen is vrij koud dus lang spelen is er meestal niet bij. Als het niet lukt bij de detcathon bever outlet heeft meestal nog laatste maten zeker voor maat 42 kan je meestal wel wat vinden. Ik heb voor 40 euro merrel gekocht daar bevallen prima.
succes

saar

Tijgeroog

Tijgeroog

08-07-2014 om 14:14

Maten

Even gekeken bij de schoenen van m'n dochter, zij hee de Forclaz 500. Die zijn maat 29, haar teva's zijn maat 11 (29/30) en haar gewone schoenen zijn maat 30. Allemaal in dezelfde periode gekocht.

Ardenna

Ardenna

08-07-2014 om 14:17

scapino

Kijk ook eens bij de Scapino, van de week nog een paar bergschoenen gekocht en de tweede voor 1 euro!

Stenna

Stenna

09-07-2014 om 13:24

maat bergschoenen

moet altijd een maat groter zijn dan van je normale schoenen. Omdat je bij het naar beneden lopen met je tenen naar voren zakt en dat doet anders pijn, als daar geen extra ruimte is. Ze moeten dus wel goed passen om de enkels en hiel natuurlijk. En stevige wandelsokken erin helpt ook.

Angela67

Angela67

09-07-2014 om 13:26

koop ook van die witte, zachte inlegzooltjes

want daarmee overbruggen we hier vaak de net-niet-goede-maat-maar-andere-maat-is-te-groot probleem
gr Angela

Aqua

Aqua

09-07-2014 om 22:21

Stenna: maat groter of al inbegrepen?

Stenna, geldt dat "maat groter" ook voor kinderen?

En is het bij sommige merken niet al meegerekend? Ik heb nl. een paar hele fijne bergschoenen van Hangwag, zitten zalig, ook bij afdalen, ruim genoeg (en nog belangrijker: smal genoeg, mijn voeten schuiven niet - want bij te grote schoenen kom je door schuiven juist tegen de rand aan bij afdalen) - en dit is mijn gewone maat. Sterker nog, ik heb van hetzelfde merk in dezelfde maat een paar lage wandelschoenen, en die vallen een stuk kleiner, zijn mij eigenlijk een beetje te klein voor lange wandelingen met dikkere sokken, die zijn kennelijk meer voor dunne sokken en gewoon gebruik bedoeld.

Ik ben nu een paar "berg"schoenen aan het kopen voor mijn kind, Lowa, er staat een markering op de binnenzool aangegeven, en hoewel hij nog niet zo lang deze maat heeft vind ik niet dat er veel ruimte is voor. Maar ik vraag me af of een maat groter kopen een goed idee is, dat heeft het gevaar dat de voet gaat schuiven.

Liesl

Liesl

11-07-2014 om 17:36

Geslaagd

Naar aanleiding van jullie reacties zijn we van,middag naar de decathlon geweest en goed geslaagd. Allebei een paar wandelschoenen van zo'n 50 eur.
Oudste hoge schoenen, quechua forclaz500. Jongste lage schoenen, quechua forclaz flex 3. Volwassen schoenen maar prima. Oudste zaten ze wat ruim, en met kleinere maat precies pas. Ik heb de grotere genomen en dan met zooltje er in zoals werd geadviseerd.

Dank!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.