Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Katniss

Katniss

27-07-2015 om 14:12

Wandelende takken (hoe snel lopen die?)

Wij hebben wandelende takken te logeren. Vijf flinkerds van ca. 6 cm. Ze zitten in een plastic bak met deksel. Volgens de instructies hoeven we alleen elke dag wat water door de bovenkant van de bak te spuiten en om de drie dagen nieuwe klimop te geven. Tegen dat laatste zie ik een beetje op want ik vind het nogal enge beesten. Ze zitten ook regelmatig tegen de bovenkant van de bak en ik wil natuurlijk niet dat ze er vandoor gaan als ik de kap eraf haal.
Hoe kan ik dat het beste aanpakken? Kunnen die beesten rennen? En hoe krijg je ze van de plant af als ze daarop zitten?
Ik ben de klus natuurlijk vrijwillig aangegaan, maar nu ik ze in huis heb krijg ik ineens de kriebels

Haha.

Wij hadden ze vroeger ook. Mijn ervaring is dat ze bij stress min of meer 'dood' speelden, en dus amper bewogen. Ik had wel een paar dappere kinderen bij de hand die dan tijdens het verschonen van de bak op de takken in het afwasteiltje letten. . Als ze te vroeg begonnen te bewegen kregen ze een tikje en waren ze weer een poosje rustig.

Ik vond ze enig, maar vooral achter glas....hahaha.

Succes ermee!!

Christel

Christel

27-07-2015 om 14:35

Brrrr

wat een enge beesten, ik ging eens even googlen om te kijken hoe hard ze kunnen rennen. Dat kan ik overigens niet vinden.

Moet je de bovenkant er helemaal afhalen? Kan je die niet een pietsiebeetje opendoen en daar die klimop door duwen?

Ik las wel dat je er heel voorzichtig mee moet doen, ze kunnen zo een poot breken. Ik zou dus niet tikken op de bovenkant, straks valt er eentje naar beneden en breekt ie wat.

Overigens, zo in de loop der jaren leer je wel wat forummers kennen, lijkt jouw jongste dochter mij altijd zo'n stoer type. Kan zij het niet van je overnemen?

Katniss

Katniss

27-07-2015 om 14:40

Christel

Volgens mij is jongste de enige die ze wel durft aan te raken. Oudste wilde er niet eens naar kijken De bak staat ook op de kamer van jongste, veilig weg van onze katten die dat wel een smakelijk hapje zouden vinden.
Ik denk dat we idd maar met een teiltje gaan werken en dan de oude klimop daarin leggen, net als het deksel als ze daarop zouden zitten. Dan de nieuwe takken erin, en de poepjes blijven maar even in de bak. Wat maken die beesten een rommel zeg, en zo snel!

Evanlyn

Evanlyn

27-07-2015 om 14:44

Poepjes

Pas op, de poepjes kunnen voor een deel babies zijn en je hebt zo een bevolkingsexplosie...been there, done that.

Katniss

Katniss

27-07-2015 om 14:48

Rode okseltjes?

Oh nee toch?! Mij was juist verteld dat ik moest opletten op rode oksels en eitjes. Zijn die zwart dan?

Marjoleine64

Marjoleine64

27-07-2015 om 15:10

Haha

Wij hebben ze ook gehad, jaren lang, jaren geleden. Hobby van jongste zoon. Gelukkig ging de liefde over, en we hebben het laatste stel een natuurlijke dood laten sterven. Ze *kunnen* best snel lopen, maar doen dat meestal niet. Wat IngridT al zegt, rustig terug tikken in de bak als ze te actief worden tijdens het verschonen. Je hoeft de oude klimop er trouwens niet iedere keer helemaal uit te halen, alleen als het echt verdord is. Gewoon nieuwe erbij doen is veel makkelijker. Als ze rode oksels hebben dan gaan ze eitjes leggen, en eitjes lijken op poepjes (even groot en zwart, alleen netter gevormd). Het duurt maanden voordat de eitjes uitkomen, en ze blijven ook weken lang eitjes produceren, dus als er eitjes weggegooid worden dan is er geen man over boord.
Heel jonge dieren kunnen straffeloos een poot verliezen, die komt bij de volgende vervelling weer terug. Oude dieren vervellen niet meer, maar leven vrolijk nog een paar maanden door met een poot minder (of zelfs als ze er nog maar 2 over hebben). Volgens mij worden ze ongeveer een jaar oud.

Katniss

Katniss

27-07-2015 om 15:24

Gut

Ik zal eens kijken of ik verschil zie tussen de verschillende vormen 'poepjes'.

Fiorucci

Fiorucci

27-07-2015 om 15:29

ligt eraan!

Sommigen hangen muisstil en verroeren zich niet, maar ik had in elke populatie takken wel een roadrunner. Opletten dus..

Katniss....

De eitjes hebben een soort van dekseltje. Net of er een kurkje in zit.duurt idd maanden voor ze uitkomen. Maar ik heb tijdens een warme zomer wel eens honderden baby takjes gehad......, wat een feest.......

Ingrid

En 6 cm is een heel beschaafd maatje vind ik.

Die van ons waren volgens mij wel een cm of 10......

Katniss

Katniss

29-07-2015 om 19:15

Griezelverhaal

Toen ik spontaan toezegde wel te willen oppassen was ik even vergeten dat jongste er twee weken niet zou zijn. Vandaag hebben we dus samen de bak verschoond en de plantjes vervangen. Dat viel toch echt niet mee. Ja, takken kunnen rennen. En wat ik niet verwachtte, hun pootjes kleven aan je handen! We hadden ze dus uiteindelijk met zijn vijven in een afwasteiltje, maar vervolgens besloten ze aan alle kanten te ontsnappen. Ik durfde ze wel te pakken, maar raakte vervolgens wel in paniek toen er een richting mijn elleboog liep. Snel!
De komende week gooi ik er wel takjes bij zonder gelijk de hele bak te keren want ik ga het echt niet alleen doen. Volgens mijn zus komen de eitjes pas als ze zijn uitgegroeid en dat duurt nog wel even. Je moet er toch niet aan denken dat er ineens honderd van die beesten in de bak zitten.

Hahaha....

Wat een griezelverhaal......

Ik zou de komende week maar snel wat klimop door een kiertje gooien......laat je de volgende grote beurt aan de echte eigenaar over......

Ingrid ( en ik herken het wcht niet hoor, rennende takken...........die van ons waren echt heel rustig....

Evanlyn

Evanlyn

29-07-2015 om 19:28

geweldig verhaal!

Maar de eigenaars zullen volgend jaar toch op zoek moeten naar andere opvang, vrees ik...

GS

GS

29-07-2015 om 22:19

dierenwinkel

Mocht er eentje de benen nemen kun je gelukkig wel makkelijk een vervanger kopen in een dierenwinkel zonder dat de eigenaar dat zal merken!

Echt GS?

Ik heb geloof ik nog nooit wandelende takken in een dierenwinkel gezien. Meestal zijn mensen erg blij als je er (liefst minstens tien) gratis van hen overneemt

Tja, ik vind ze wel leuk hoor, wandelende takken. Maar ik snap wel dat niet iedereen die liefde deelt. Als je ze rustig benadert, zullen ze over het algemeen niet echt gaan rondrennen is mijn ervaring. Tenminste niet de soort die jullie (waarschijnlijk) te logeren hebben.

Als je takken griezelig vindt, dan kun je ze het beste gewoon op de voedseltakken laten zitten. Zo min mogelijk verstoren is het beste, dan gaan ze waarschijnlijk ook niet rennen. De oude takken kun je, met wandelende takken en al, gewoon weer in de bak leggen. Meer schuilplaatsen vinden ze alleen maar prettig. Waarschijnlijk dat ze daarom ook, als een soort van pleinvrees, zo ontzettend hard begonnen te rennen in die afwasbak. Ze houden gewoon erg van rust en van beschutting.

Wat ook helpt is het tijdstip van verschonen. Takken zijn 's avonds het actiefst. Bovendien zijn ze koudbloedig: hoe koeler de plek waar ze staan, hoe minder (snel) ze zullen bewegen. Desnoods zet je ze een kwartiertje in de koelkast voor je gaat verschonen.

Succes ermee!

Hahaha....

In de koelkast..... Wat een idee! Hilarisch. Ik zie het al helemaal voor me, tussen de boter en de kaas........

GS

GS

31-07-2015 om 10:56

herkenbaarheid

Ik bedoelde meer dat TS aan het eind van de 3 weken 6 takken moet hebben, of ze nu 6 takken nieuw 'koopt' (of ergens afhaalt) of de oorspronkelijke 6 takken weer overhandigd. Het is bij wijze van spreken niet een kat die je aan een vlekje oid kunt herkennen.

Katniss

Katniss

31-07-2015 om 12:14

Ziek?

Ik weet niet wat normaal gedrag is, maar drie van de takken zitten al sinds gisteren dicht bij elkaar. Ik weet niet of ze vannacht gelopen hebben natuurlijk. Er is wel van de klimop gegeten.
Klinkt dat normaal? Eentje zit ook niet als een 'stokje' maar gebogen in een hoek. Ik hoop niet dat ze dood gaan dat lijkt me echt naar, maar volgens mij doe ik niets verkeerd.

Misschien gaan ze vervellen...

Dat doen ze ook eens in de paar weken.....ze waren toch nog in de groei?

Zolang er verse klimop is en je ze niet in de vriezer of in de gloeiend hete zon zet ( wij hebben er per ingeluk een keer een paar gestoofd in de vensterbank....) kan er volgens mij weinig mis gaan met je takken.....maar poeh....Je hebt er wel wat mee te stellen......

Ingrid

Evanlyn

Evanlyn

31-07-2015 om 14:12

konijn

Het doet me denken aan de keer dat ik achterwacht was voor iemand die op een konijn mocht passen, maar die niks van konijnen wist...nou, als ik zelf voor het beest had gezorgd, was ik er heel wat minder tijd aan kwijt geweest dan aan al die paniekerige telefoontjes! Ik had de verzorger gewoon even op OO moeten wijzen.

Maar het was wel schattig hoor, al die zorgen voor zo'n beest. Het konijn werd in uitstekende gezondheid weer afgeleverd bij de rechtmatige eigenaar.

Katniss

Katniss

31-07-2015 om 23:48

Ze doen het nog

Het blijken inderdaad gewoon nachtdieren te zijn. Inmiddels lopen ze fruitig en groen aan hun blaadjes te knabbelen.

ben je al wat aan ze gewend Katniss?

hoelang blijven je loges nog?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.