Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

snuffie60

snuffie60

17-12-2010 om 11:58

Wafel of kniepertjes ijzer?

Ik kwam op zolder tussen de kerstspullen het wafelijzer weer tegen. Ooit in een bevlieging gekocht.....herinner me dat de eerste poging niet zo succesvol was.
Op naar de volgende poging......en de eerste vraag. Kan ik daar ik kniepertjes (harde wafels) mee bakken of is dat een ander ijzer. Wie heeft voor beide het succesrecept?
snuf

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Kniepertjes

bak je in een kniepertjesijzer, niet in een wafelijzer.
De firma 'cloer' verkoopt ze.

Kniepertjesijzer

Ik heb een kniepertjesijzer die je op het gasfornuis moet verhitten. Werkt denk ik beter dan een elektrische. Heerlijk die dunne knapperige wafeltjes!

Abel

Abel

17-12-2010 om 16:15

Lekker!

Ik ben sinds vorig jaar in het bezit van een kniepertjesijzer (van Cloer) en die bevalt prima. Het enige verschil met het antieke geval van vroeger thuis, is het 'vogelgeluid' als het kniepertje klaar is. Je kunt de tijd instellen voor een lichter of donkerder wafeltje en dan is het wachten op het getjielp. Dat gaat na een tijdje wel irriteren, aangezien hier kniepertjes altijd in grote hoeveelheden worden gebakken.
Cobi; hier geen zelfgemaakt ijs, maar wel in een kunsterig (kitcherig) kniepertjesbakje; warm gedrapeerd over een kopje en zo af laten koelen. Misschien is beide inderdaad wel teveel van het goede

snuffie60

snuffie60

17-12-2010 om 19:38

Ik weet nu

dat ik zeker geen kniepertjesijzer heb. Ik zal deze zeker in dit deel van nederland kunnen krijgen, maar weet nog niet of ik naast het wafelijzer nog geld voor over heb ;(. Zou dat kruidvatartikel nu algemeen in de winkels liggen en zou dat wat zijn?
Maar vooral, het is lekker, maar heb nog geen favoriete recepten gezien.
snuf

Cobi, ik wil heel graag recepten

want ik heb al jaren een wafelijzer maar ik heb er nog nooit iets fatsoenlijks uit kunnen krijgen.

Jouw koekjes doen het hier ook goed, dus ik ben heel benieuwd naar jouw wafels!

Abel

Abel

20-12-2010 om 23:24

Recept kniepertjes

dit is een recept wat al generaties meegaat in onze familie:
150 gram margarine (of boter)
250/300 gram suiker
schep vanillesuiker
300 gram bloem
2 eieren
kaneel
half glas lauw water

De boter moet even gesmolten worden, maar niet bruin. En dan is het een kwestie van alles door elkaar roeren.
Geen idee hoeveel kniepertjes ik hiervan bak, vrij veel in ieder geval. Als ik goede zin heb, verdubbel ik het recept meteen, maar dan wordt het een middagvullend programma!

snuffie60

snuffie60

21-12-2010 om 10:10

Geen jenever?

in recepten die ik tegenkom staat dat er iets jenever in moet.....?
snuf

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.