Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Waarvoor dient martini bianco?

Bij het uitruimen van een kastje gisteren kwam er een kleine fles Martini Bianco tevoorschijn. Zelf heb ik die niet aangeschaft noch gekregen dus vermoedelijk komt die nog uit de boedel van mijn geheelonthoudende partner, die de alcohol die hij bij diverse gelegenheden kreeg nooit dronk maar ook niet weggooide. Die fles cognac en die fles whisky zijn jaren geleden al soldaat gemaakt en alles wat hij sinds het begin van onze relatie heeft gekregen is ook opgegaan, maar deze was aan mijn aandacht ontsnapt. En staat er dus denk ik al 12 jaar (waarom die is meeverhuisd... geen benul)

Wat moet je met dat spul? Wat is het eigenlijk? Hoe lang is het houdbaar? (er zit meen ik zo'n 20 % alcohol ofzo in). Zijn er culinaire toepassingsmogelijkheden?

Groeten,

Temet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

21-12-2012 om 12:54

Hmmm

Mijn moeder drinkt dat altijd en het is heel vies. Ik heb geen idee of je het 12 jaar kunt bewaren, maar ik haal wel eens een fles voor een verjaardag en het is wel eens voorgekomen dat ik er de volgende verjaardag weer uit schenk. Meestal geef ik speciaal gekochte drankjes mee aan degene voor wie ik het in huis heb gehaald, maar dat schiet er wel eens bij in

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

21-12-2012 om 13:09

Martini jigger

1/4 Martini, 3/4 bitter lemon. Lekker, vooral in de zomer.

Rosa van der Zanden

Tihama

Tihama

21-12-2012 om 13:37

Heel lekker

haha Vic: je moeder drinkt het dus met tegenzin.

Ik dronk het vroeger regelmatig, met veel ijs. Toevallig kreeg ik laatst met ons kerstfeest van het werk een slokje van een collega. Sjonge, wat lekker. Was ik helemaal vergeten. Ik dacht, misschien maar weer eens een fles kopen. Ik drink trouwens hooguit een glas alcohol per twee weken. Maar Martini Bianco on the rocks is samen met Chateauneuf du pape mijn favoriet. En Tia Maria. Zal voor de kerst maar eens wat aanschaffen.

Tihama

Twaalf jaar?

Dan zou ik eerst maar eens een klein nipje nemen. Kan me niet voorstellen dat dat spul na zo lange tijd nog goed is. Bij wat zwaardere alcoholische dranken (40%) is het anders, dat kan je langer bewaren.
n@nny

Lies

Lies

21-12-2012 om 19:13

Kip cacciatore

ik gebruik het in een kipgerecht.

Kippenvleugels of klein onderpootjes aanbraden in olie
chanpignons in kwarten snijden en aanbraden. Gesnipperde ui erbij. Kip en champignons terug in pan, blik tomatenstukjes erbij, ca 100 ml. kippenbouillon, scheutje witte wijn azijn en 100 ml martini bianco. LAten sudderen tot het gaar is.

Als het gaar is een hand zwarte olijven zonder pit en gehakte peterselie erover. Ik serveer het meestal met tagliatelle en sperziebonen.

Verder doe ik niks met martini. Vies!

Zachtgele paprikasoep

Hoi Temet,

Martini Bianco lust ik niet. Maar ik heb wel een grote fles die heeeeel langzaam opgaat met het volgende recept:
http://www.smulweb.nl/recepten/212917/Zachtgele-paprikasoep

De Martini (vermouth) geeft net een lekker smaakje. Verder staat in het recept dat je de soep moet pureren, maar het kan ook heel goed zonder pureren, want dan zie je nog de kleine gele paprikasnippers. Soep kan heel goed van te voren klaargemaakt worden (kerstdiner?), is goed in te vriezen en is ook leuk om in kleine amuseglaasjes op te dienen. Zo komt die fles ooit wel op.

Karly

Temet

Temet

23-12-2012 om 20:05 Topicstarter

Dank

Dank voor de reacties. Het kan dus inderdaad Ergens Door. Dat is mooi, dan komt het misschien nog wel op ook. Maar ik denk dat ik het eerst maar eens in de koelkast zet en dan een slokje zo drink, dan weet ik of het nog voor consumptie geschikt is. Wie weet verbaas ik mezelf en vind ik het nog lekker ook - maar ik vermoed van niet.

Groeten,

Temet

Of een een scheut in de risotto

lijkt me niet top maar als je het aan begin toevoegt (en verder bouillon van goede kwaliteit) kan het goed gaan. google anders eens.

Het bederft trouwens niet, hoogstens is het niet meer lekker maar je kan er geen voedselvergiftiging ervan krijgen.
Groet viridantia

Biene M.

Biene M.

25-12-2012 om 07:53

Venkelsoep

Veel recepten voor venkelsoep zeggen dat er een scheut martini bianco in moet.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.