Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Waarschuwing !! Verkeersboete die oplichting was

Ik kreeg vandaag een envelop in de bus van politie. Hierin zat een bekeuring voor te hard rijden. (146 euro) Hier schrok in natuurlijk van. We waren wel op die weg geweest, niet op dat tijdstip.
Brief leek wel normaal opgemaakt in eerst instantie (voor zover je dat kan beoordelen als leek), op het eind van de brief waren er wat spelfouten.
Ik kon het filmnummer niet terugvinden op de site, dit vond ik raar, maar toen ik de politie dit vertelde bleek dat dit in de regio niet mogelijk was.
Wat me opviel was dat het rekeningnummer niet klopte, niet dat ik veel bekeuringen heb, maar ik heb hun nummer ooit wel in het adressenboek gezet uit voorzorg. Ik zag dat het nu een ASN rekening was en dat het normaal een Rabobank nummer is.
Als ik niet alert was geweest had ik zo 146 overgemaakt naar iemand zijn rekening.
Voor iedereen dus een waarschuwing om op de site van CJIB voortaan het rekening nummer te controleren voordat je geld overmaakt.

Okie Dokie

Okie Dokie

03-04-2015 om 10:55

dusssss

De persoon die dat gedaan heeft kan dan toch achterhaald worden via dat rekeningnummer?

bieb63

bieb63

03-04-2015 om 11:57

nee hoor, dat hoeft niet

Tegenwoordig kun je online een rekening openen en zeker bij ASN. Elke werkgever en zijn medewerkers salaris/personeelsadministratie kunnen bij alle gegevens van een willekeurig personeelslid: kopie paspoort/ID BSN nr. gegevens van hun bankrekening (je moet bij het openen van een rekening aangegeven wat je huidige bankrekening is. Simpel.

Mieke

Mieke

03-04-2015 om 12:33

Bieb Huh?

Ik snap geloof ik niet wat je nou bedoelt.

Wat ik wel kan voorstellen is dat iemand een rekeningnummer opent en zich identificeert met de ID gegevens van iemand anders. Kan makkelijk als je via internet een rekening opent. Identiteitsfraude dus. Of hij maakt gebruik van een rekening van iemand anders (katvanger). Na het overmaken van het bedrag haalt de dief snel de rekening weer leeg. Na x aantal betalingen zal de rekening niet meer gebruikt worden. Op die manier is het heel moeilijk voor de politie om erachter te komen wie de rekening nou echt geopend heeft. Pinpassen om de rekening leeg te halen schijnen naar willekeurige adressen gestuurd te worden. De dief hengelt enveloppen dan uit de brievenbus. Hoe ze nou weten welk huis ze moeten gebruiken weet ik ook niet maar ja, ik ben ook geen crimineel.

Die katvangers dat is wel een probleem. Ik heb via mijn werk al vaak gezien dat mensen tegen betaling gebruik lieten maken van hun rekening. Vaak jonge mensen met schulden. Zo dom maar ze zien alleen maar de mogelijkheid om snel wat geld te verdienen.

Ma van 3

Ging de politie hier nog iets mee doen? Komt er een vervolg aan jouw geval van oplichting?

bieb63

bieb63

03-04-2015 om 13:32

Mieke

Dat is toch duidelijk? Er zijn heel veel mensen die (op kantoor) bij de personeelsdossiers kunnen van medecollega's. Dan kun je dus heel gemakkelijk een rekening online openen en je hebt alle gegevens die daarvoor nodig zijn (gegevens van de ID, huidige bankrek.nr. geb. datum BSN enz enz). Je geeft simpelweg een ander adres op (evt. postbus) en je hebt dus een fakerekening geopend.

Barvaux

Barvaux

03-04-2015 om 14:17

Inderdaad

Wat zei de politie hiervan?

Kan ik nu over zes jaar hier nog facebookberichtjes over verwachten?

Barvaux

Barvaux

03-04-2015 om 14:18

Wat zei het CJIB hiervan en waarom weet ik dit nog niet via officiële instanties?

Per post dus

De link van cjib gaat over mail, internet.

Mam van 3 heeft het over post.
een envelop.

Dat is nieuws.

Barvaux

Barvaux

03-04-2015 om 16:54

miriam

Heb je het hele artikel gelezen of heb je alleen naar de link gekeken?

Iets gemist?

Ik heb geen facebook maar ik ben het in de kranten ook niet tegen gekomen.
Ik hoop wel dat ze die gasten hebben kunnen achterhalen.
In ieder geval bedankt voor de waarschuwing.

bieb63

bieb63

03-04-2015 om 17:29

Miriam

Normaliter krijg je een bekeuring via de post. Als je via internet een rekening opent, wat in principe vrij simpel is als je bij personeelsgegevens van collega's kan en vervolgens een nep bekeuring in elkaar flanst met het rek. nr erop wat je net geopend hebt, dan is het toch niet zo moeilijk?

Helemaal gelezen

#11
Heb ik helemaal gelezen.

Volgens mij gaat het over nepmails en internetfraude

#13 ik begrijp niet waar je het over hebt.

Katniss

Katniss

03-04-2015 om 18:20

146 euro

Als ik een bekeuring krijg voor 146 euro voor te hard rijden weet ik dat er een fout is gemaakt of dat het geen zuivere koffie is. Daar moet je namelijk erg hard voor rijden. Die van mij zijn meestal rond de 30 euro, ook zonde geld dus ik probeer er heel erg op te letten. Het CJIB staat desondanks helaas wel in mijn rekeningenlijstje

bieb63

bieb63

03-04-2015 om 23:45

#miriam

Dan moet je even wat verder nadenken. En #6 en #3 ook even lezen. Zo moeilijk is het niet.
En ook als je niet bij personeelsdossiers kan komen, dan nog kan je dat vrij simpel doen. Maak een fake vacature aan op internet, liefst een gewilde vacaure. Nodig de sollicitanten met een anomiememailadres uit voor een gesprek en vraag of ze eerst even ID enz willen scannen. En ne bent in no time in het bezit van allerlei documeten waarmee je een bankrek opent. Jij als complotdenker zal dat toch niet zo heel ingewikkeld in de oren klinken?

Puck

Puck

08-04-2015 om 09:15

Katniss

Dat " heel erg hard" is natuurlijk een ruim begrip, maar 20 km te hard levert je dit bedrag al op. Ik ken zat locaties binnen en buiten de bebouwde kom waar je dit soort snelheden zonder er erg in te hebben kan halen. En als er toevallig wegwerkzaamheden waren heb je dat bedrag nog sneller te pakken. Dus kan me voorstellen dat je aan de hand van het bedrag niet direct doorhebt dat het niet klopt.

evenzo

evenzo

08-04-2015 om 12:17 Topicstarter

up date

Nog een late reactie, maar heb de politie inmiddels nog extra gebeld.
Het bleek een 1 april grap te zijn, ik vond hem pas op 2 april in de brievenbus.
Hij liet naderhand dingen in de brief zien die hij expres erin had gezet, maar die waren mij dus niet opgevallen. Zo stond 1 april erin vermeld, maar dan achterste voren en zijn geboortedatum stond in het nummer vermeld. Hij had zo gedacht dat ik het wel meteen door zou hebben.
Ik vond het dus geen 1 april grap en heb hem dat duidelijk laten merken.

Angela67

Angela67

08-04-2015 om 12:38

ma van 3

wie is die 'hij' waar je het nu over hebt? de politieagent? "Hij liet naderhand dingen in de brief zien" >> of heb ik een stukje gemist?
gr Angela

evenzo

evenzo

08-04-2015 om 15:51 Topicstarter

Angela

Persoon die de brief heeft gemaakt liet me die dingen zien.

Angela67

Angela67

08-04-2015 om 15:55

ja en dat was je zoon ofzo?

wie heeft je dit dan 'geflikt'? herkende je de naam van het rekeningnummer niet?
gr Angela

bieb63

bieb63

08-04-2015 om 16:15

Ik snap er nu ook niets meer van

Je belt de politie en vervolgens kom je tot de conclusie dat het een 1 april grap was. Wie was diegene dan? De politie? Ik snap het even niet.

evenzo

evenzo

08-04-2015 om 16:42 Topicstarter

reactie

Tenaamstelling hoeft tegenwoordig niet meer te kloppen i.v.m IBAN nummer. Dit wordt niet meer gecontroleerd. De persoon had zijn rekeningnummer gebruikt met de tenaamstelling CJIB. Ik had het rekeningnummer niet herkent (bleek de spaarrekening te zijn van die persoon)
In ieder geval bleek het geen oplichting en de politie heeft de melding ingetrokken.
Persoon die het gedaan heeft zal het niet meer doen, heeft wel ingezien wat het nu teweeg heeft gebracht.

Katniss

Katniss

08-04-2015 om 18:23

Het was je man

Dat kun je toch wel zeggen. Ik vind het op zich nog wel een goed verzonnen grap.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.