Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Waarom zijn er geen warenhuizen meer in Nederland?

Als ik in het buitenland kom, dan zie ik nog wel warenhuizen. Ik vraag me af, waarom niet in Nederland? 

omdat Nederlanders kampioen online bestellen zijn.

Mooiwarenhuis in Assen, Vanderveen.

in sommige steden zit nog de Bijenkorf.

Hier zijn er veel winkels die allemaal hetzelfde verkopen, de nekslag voor een groot warenhuis wellicht. In het buitenland hebben winkels vaak ook een regiofunctie dat is in een klein landje minder.

Zelf, en met mij vele anderen, zijn opgegroeid in V&D. Daarvoor in de plaats is er een tijdje Hudson's Bay geweest maar die hadden een totaal verkeerde aanpak. Ik denk niet dat dat alleen maar aan de Nederlandse consument lag. 
V&D pakte het de laatste jaren ook minder goed aan overigens. Ze zijn niet zonder reden weggegaan.

Volgens mij ligt het ook aan het online koopgedrag van Nederlanders. En in het buitenland is het ook niet overal volgens mij, en daar zijn warenhuizen soms ook noodlijdend. 

De keren dat ik bij een warenhuis ben, of grote sportzaak, hebben ze bijvoorbeeld net niet wat ik zoek. Bij kleding vaak niet mijn maat, ik zocht laatst naar een sportbh en dan hebben ze keuze uit maar 3 soorten waarvan er 2 niet in mijn maat zijn. Online zie ik er 30 (maar ik wilde deze inderdaad liever in een winkel kopen, want ook online is dit gedoe, ben alleen maar aan het terugsturen, dan is de maat weer niet goed, dan het model weer niet...ga zo maar door) maar ook doodgewoon bij de Blokker is het assortiment niet uitgebreid, online veel meer. Vroeger deden we het ermee natuurlijk (ik vond de V&D ook een hele fijne winkel, maar als je constant misgrijpt in zo'n winkel en je vervolgens trouwens ook scheel betaalt aan parkeergeld) dan bestel ik dingen wel en laat ze thuisbezorgen.

Vanderveen in Assen is idd nog groot,en wereldberoemd in Noord-Nederland.
Verder is het niet veel meer, ik vind het nog steeds jammer dat v&d weg is. 
het schijnt dat met name het middensegment verdwijnt. Mensen willen of heel goedkoop (action) of heel duur ( bijenkorf) 

Overigens vond ik dat v&d wel enorm blunderde met de shop in shop winkels. Dan wilde je twee beha’s kopen maar die moest je bij twee verschillende kassa’s afrekenen, want de één was van Hunkemöller en de andere niet. Wat een idioterie, daar heeft natuurlijk niemand zin in. Dan wentel je een probleem op de klant af omdat je geen zin hebt de kassasystemen aan te passen of zo. 

De warenhuizen zijn weg omdat iedere keer als je misgreep ze verwezen naar het internet. 

Winkelpanden zijn te duur, online bestellen is makkelijker... 

Andere landen lopen t.o.v. ons vaak nog wat achter als het gaat om adoptie van technologie. Dus waarschijnlijk ook met online bestellen.

In de grote steden heb je nog wel de Bijenkorf en vaak een Peek en Cloppenburg. 

Jaana

Jaana

21-09-2024 om 19:49 Topicstarter

Wat leuk dat er een warenhuis in Assen bestaat. We hebben inderdaad nog  Bijenkorffilialen. Ik merk ook inderdaad weinig keus in het uitzoeken van producten in de juiste maat. Naar mijn inziens werd VD te duur. 

hema?

Jaana

Jaana

22-09-2024 om 14:37 Topicstarter

Ik bedoelde eigenlijk grote warenhuizen.

Tijgeroog schreef op 22-09-2024 om 11:02:

hema?

Ik vind de Hema steeds meer Actiontrekjes krijgen. Er ligt zoveel prullaria tegenwoordig. En de kwaliteit is ook niet meer wat het geweest is. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.