Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Waarom witte wijn bij vis?

De titel zegt het al, maar ik houd niet van witte wijn.
Dus ik bestel altijd een glas rode wijn bij het eten, wat ik ook eet. Het is me nog nooit geweigerd, maar werd onlangs wel heel subtiel op een "uitstekende" witte wijn geattendeerd ;o)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

24-06-2012 om 00:29

Vis en wijn

Ik googlede op 'vis en wijn' en kwam op de volgende pagina: http://www.visgilde.nl/visenwijn. Witte wijn is niet verplicht leer ik hier.

Rode wijn

Shonagh, vis heeft over het algemeen van zichzelf niet zo'n sterke smaak en daarom is rode wijn al snel te overheersend. Je proeft de vis niet meer, zeg maar. Witte wijn is wat subtieler en gaat beter samen met de flauwe smaak van vis.

Chris

marinade

marinade

24-06-2012 om 09:59

Rode wijn

Rode wijn heeft meer tannines (dat wat rode wijn stroevig kan laten smaken) dan witte wijn, omdat de velletjes en steeltjes meegeweekt worden bij het begin van de vergisting. Zo'n wijn walst dan met gemak over de vis heen, jammer van de vis en ook de wijn komt dan niet goed tot zijn recht. Maar een wat lichtere, fruitige rode wijn kan daarentegen best, een Beaujolais, ofzo, of rode Loirewijn. Een beetje koelen, lekker! Ook bij vis.
Een zware Bordeaux, of een heftige zuidamerikaanse wijn, neuh, lijkt me niet lekker.

marinade

marinade

24-06-2012 om 14:53

Nou lara

Dat lijkt me het beste principe: drinken wat je lekker vindt.
Maar Shonagh had een vraag, en de antwoorden vind je hierboven. Over smaak valt verder natuurlijk alleen maar te twisten
OT: het wordt wel druk op OO: koffiepolitie, wijnpolitie....

Shonagh

Shonagh

24-06-2012 om 19:38 Topicstarter

Mooi

Dat weet ik dan ook weer. M'n visje hoeft niet bang te zijn te moeten zwemmen in het rood, ik houd het meestal bij 1 glas (2 gangen) en veel water.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.