Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

waarom vallen er al zoveel blaadjes van de bomen?

Anderhalve week terug was de buurvrouw alweer druk de stoep aan het vegen - en inderdaad, er vallen alweer volop blaadjes van de bomen. Half juli! Hoe komt dat?

droogte?

misschien

Dendy Pearson

Dendy Pearson

21-07-2014 om 13:37

Hier in de tuin wordt mijn wingerd op sommige plaatsen al rood, terwijl dat normaal pas in september gebeurt. Ik had zelf bedacht dat het komt, omdat alles ook vroeger is gaan groeien.

Vallend blad heb ik hier trouwens nog niet.

Wilgenkatje-

Wilgenkatje-

21-07-2014 om 13:58 Topicstarter

de bladblazer komt langs

gehanteerd door zo'n man in een fluoriscerend hesje. Zucht.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-07-2014 om 23:48

Droogte inderdaad

Het is zelfbescherming van bomen om een aantal bladeren te laten vallen als het een tijd droog is geweest. Met minder bladeren heeft de boom minder vocht nodig.

Deze kennis heb ik niet van mijzelf overigens, maar dankzij google

Barvaux

Barvaux

22-07-2014 om 05:59

droogte?

Hoezo... het heeft ook veel geregend en het is nu pas een paar dag warm!

amk

amk

22-07-2014 om 07:20

droog ja,

mei was natter dan gemiddeld, maar juni en ook juli is hard op weg, zijn veel droger dan gemiddeld.

Hortensia

Hortensia

22-07-2014 om 14:31

combinatie

Sommige struiken en bomen (paardenkastanje!) beginnen vaak al vroeg te kleuren, meestal in augustus. Dit valt niet iedereen op, maar het is wel zo, let elk jaar maar eens op!
Omdat de lente dit jaar heel vroeg op gang kwam vermoed ik dat de verkleuring ook eerder op gang is gekomen voor bepaalde planten.

Ook de plaatselijke droogte speelt mee, al is het de laatste week op veel plaatsen juist nat geweest. De neerslag van de afgelopen anderhalve week was overigens heel plaatselijk. Zo weet ik van boeren hier in de regio dat de ene kant van hun land enorme plassen had, terwijl de andere kant van het land nog zo goed als droog was.

Barvaux

Barvaux

22-07-2014 om 19:18

niet droog

Ik vind het wel meevallen met de droogte http://www.knmi.nl/klimatologie/geografische_overzichten/neerslagoverschot.html dit jaar.

Hortensia

Hortensia

22-07-2014 om 19:20

meevallen?!?

Ik zie toch vooral veel oranje en gele vlakken met een negatief neerslagoverschot, ofwel een tekort...

Barvaux

Barvaux

23-07-2014 om 19:07

Hortensia

Ja maar dat is in deze tijd van het jaar toch heel normaal?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

23-07-2014 om 22:11

Al veel spinnen

Mij valt het op dat er al zoveel spinnen zijn. In huis heb ik er al een aantal moeten vermoorden, dat waren van die enorme zwarte joekels die over de muur rennen. Die ik normaal pas rond september ga zien.
Maar ook in de tuin heb ik al veel webben. En voor mijn gevoel zijn die er normaal ook later.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.