Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

wasjes

wasjes

19-09-2011 om 20:48

Waarom moeten scholen en opvang toch zo nodig met ecoline werken?

Kan iemand mij dat vertellen? Vandaag, kind naar school en BSO, haal kind op, zitten met ecoline te schilderen. Leuk, wel een schort voor, maar ja hoor, een vlek in het nieuwe shirt! grrrrrrr, en als er iets tuig in kleding is, juist. Weer een shirt verpest! Geef de ouders dan een seintje, dan trek ik oude kleding aan! Heb de leiding nu gezegd dat mijn kinderen niet meer met ecoline mogen werken. bah!


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
margje van dijk

margje van dijk

19-09-2011 om 21:18

Of omdraaien

Ik trek mijn kind gewoon altijd oude kleding aan, dan hoef ik me ook nergens druk om te maken.

Nee hoor, geintje. Maar het is wel waar dat ik me niet erg druk kan maken om een vlek in kleding, zeker niet als dat een veeg gekleurde verf is. (Ze hebben op school ook een bepaalde soort lijm die er niet c.q. slechts heel langzaam weer uit gaat). De kinderen trekken zo'n kledingstuk de volgende keer vrolijk weer aan, daar zit niemand mee. Ook handig voor als je in de zandbak gaat of al kruipend dinosaurusje speelt op het schoolplein.

Ik hou wat kledingsets apart waar geen vlekken of gaten in/op zitten, die ze dan aan kunnen als ze er een keer netjes uit moeten zien.

Overigens speelt het nu nauwelijks meer (mijn kinderen zijn bijna basisschol af), maar ook vroeger leek het me handiger gewoon niet te ingewikkeld te doen over kleding en dan maar wat meer vlekken of gaten te accepteren. Dan hoef je ook niet zo vervelend mee te delen dat je kind niet meer met ecoline mag werken.

Maar ik geef direct toe dat dit wel in je aard moet zitten en voor jou zal het wellicht niet werken.

Sterkte met de frustratie....!

Margje

wasjes

wasjes

19-09-2011 om 21:22

Maar

dan zou ik nooit nieuwe kleding naar school of BSO aan kunnen doen? Heb op internet nog wel de tip gevonden om het in melk te leggen, dus dat ga ik nog wel proberen dan, erger kan het niet worden.

Tirza G.

Tirza G.

19-09-2011 om 22:43

Ja hoor

Dat kan heus wel. Vlekken komen in nieuwe én in oude kleding, dat maakt die vlek verder niet uit. Het maakt jóu uit - en dat is waarschijnlijker eenvoudiger te veranderen dan die vlek. Het is niet leuk/fijn/mooi enzovoort, maar welbeschouwd: wat gééft het eigenlijk?

Tirza

Belle Époque

Belle Époque

19-09-2011 om 23:34

Wat geeft het?

"maar welbeschouwd: wat gééft het eigenlijk?"

Ik heb in een inmiddeld vrij grijs verleden geleerd dat er toch wel op wordt gelet dat je kinderen altijd in "hele, schone" kleding op school verschijnt. En dat verfrestanten (in ons geval plakkaatverf) niet worden gezien als "heel en schoon" . Dit werd me eens op verwijtende toon duidelijk gemaakt bij mijn jongste kind (een notoire vlekkentrekker).
Tikkie pijnlijk, dat je als leerkracht een kind eerst enthousiast in de uitwasbaar geachte plakkaatverf laat duiken en later voorzichtig opmerkt dat het kind toch wel erg vaak gevlekte kleding aan heeft... Nou moet ik zeggen dat kind echt al een vlek had als die de verffles alleen al zág, maar het is niet leuk om daar als moeder tegenaan te lopen, als je een opmerking krijgt over het vlekgehalte van de kleding van je kind terwijl die vlekken eigenlijk vooral schoolverfvlekken zijn (langs de mouwen, die uit het schortje piepten).

Fiorucci

Fiorucci

20-09-2011 om 07:05

Wasjes

Inderdaad, een nacht in melk leggen, en daarna wassen in de machine.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

20-09-2011 om 08:48

Hier gister ook

De hele klas (groep 6) zag eruit alsof ze een verfgevecht hadden gehouden. En ik wil helemaal niet zeuren over vlekken, maar waarom gebruiken ze na groep 2 geen schorten meer? Zeker nu in het begin van het herfstseizoen lopen vooral de meiden nog te paraderen met nieuwe laarzen en kleren en dan vind ik het ook zonde hoor.
En een paar vlekjes aan de boordjes, daar val ik niet over. Maar verder vind ik het toch wel leuk als dochter 's ochtends vlekarm naar school vertrekt.

Dendy

Vera*

Vera*

20-09-2011 om 10:26

Textielverf

Hier werd in groep 7-8 textielverf gebruikt en dochter, ook een geweldige knoeier, had een vlekje op haar nieuwe witte broek en op haar nieuwe witte bolero. Nee, het was geen dag waarop je kon verwachten dat ze ging knutselen.
Veel boenen met ossengalzeep zorgde dat de vlekjes een stuk lichter werden en toen maar gewassen.

Vera

wasjes

wasjes

20-09-2011 om 11:14

In de melk liggen weken

en nu zit het in het wasmachine, we zullen zien wat het gaat worden, erger kan het niet worden. School is overigens altijd zo netjes geweest tot nu toe om het te melden als ze met ecoline gingen werken, dan trek ik dus oude kleren aan. Maar dit was op de BSO. En daar heb ik dan toch iets meer invloed als ouder zijnde, dus daar kan ik het wel verbieden.

Schoner dan thuis!

Grappig, het valt mij juist op dat dochterlief (bijna 5) juist met knutselen thuis viezer wordt dan op school/BSO. Zelden heeft ze vlekken op haar kleding als ze weer eens geverfd etc heeft. Verbazingwekkend vind ik dat! Ook etensvlekken zie ik bijna nooit. (zouden ze alle kinderen overalls aantrekken ofzo
Enne, ik stuur haar niet naar school met vlekken op kleding. Die draag ik zelf toch ook niet? Gewoon veel bij de Hema/Hennes kopen

margje van dijk

margje van dijk

20-09-2011 om 16:29

Chris35

"Enne, ik stuur haar niet naar school met vlekken op kleding. Die draag ik zelf toch ook niet?"

Nou, er is wel vaker verschil tussen de kinderen en mij, hoor Kinderen hebben elk één winterjas, ik heb er zelf drie. Is dat reden om kind dan ook maar 3 winterjassen te geven? Nou nee.

Maar ik doe ook net als jij: gewoon goedkope of tweede hands kleding kopen (dat is niet hetzelfde als: lelijke kleding kopen).

Ik weiger te piepen als kind met een vlek thuiskomt (tenzij er echt opzet in het spel was). Dat vind ik dan mijn probleem. Maar nogmaals, mijn tolerantiegraad is nogal hoog denk ik, ik kan er werkelijk niet mee zitten.

Ook zijn jongens misschien onverschilliger dan meisjes (ik heb geen dochters), ik weet het niet.

Margje

Rosase

Rosase

20-09-2011 om 19:06

Methode margje

Heb ik ook altijd gedaan. Ik weiger me druk te maken over dit soort dingen. Echt invloed heb ik er namelijk toch niet op.

En dus ben ik spaarzaam met het kopen van dure kleren en trekken ze kleren met een klein verfvlekje en/of gaatje cq lijmplekje toch gewoon aan.

En soms heb je gewoon pech. En dat kost je dan een nieuwe winterjas, paar laarzen of mooie broek. Tja, that's life...

Massi Nissa

Massi Nissa

20-09-2011 om 20:21

Hier ook

Hetzelfde systeem als bij margje. Nu heb ik het makkelijk, mijn dochter is geen enorme knoeipot met verf en dergelijke - niet op haar kleding, ze smeert het meer in heur haar. Waarom weet ik ook niet. Bovendien is 80% van wat ze draagt tweedehands, dus ik heb er niet zo'n moeite mee om iets weg te gooien als er een winkelhaak of rare vlek in is gekomen. Ze heeft altijd wel wat mooie kleding en die bewaren we voor speciale gelegenheden. Dure schoenen heeft ze ook en die draagt ze dagelijks. Die zien er na een maand vaak al afgedragen uit (duur betekent niet dat ze stressbestendig zijn of ontworpen voor kindergebruik, helaas). Jammer dan.
Groetjes
Massi
PS: Het maffe is, dat ik er bij de baby dan weer niet tegen kan. Als die iets aanheeft met een vlekje erop, krijgt hij meteen een compleet nieuwe outfit.

Schoolfoto

Vrijdag was de schoolfotograaf er. Net na schooltijd moest de broertjes foto nog worden gemaakt. Oudste van 7 bleek vlak ervoor de vulling uit zijn vulpen te hebben gepulkt en vervolgens opgegeten. Althans zo zag hij eruit. Kleren, handen, gezicht vol blauwe vlekken en zijn mond ook compleet blauw. Assistente van fotograaf helemaal in paniek: deze is helemaal blauw! Waar is zijn moeder!!
Ik heb de foto gewoon laten maken. Zo is hij het meest herkenbaar! Ha, ha.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Margje

Mijn dochter heeft 3 winterjassen en ik 2. Volgens mij heeft dat weinig te maken met het feit dat ik haar niet met vlekken op haar kleding naar school laat gaan. Maar goed, jij mag dat vinden.
Mijn dochter mag in de modder rollen als ze dat graag wil, maar in eerste instantie gaat ze met schone kleding de deur uit. Is dat heel erg vreemd ofzo??

krin

krin

20-09-2011 om 21:38

Definieer schoon

Zoon gaat wel met schone, maar niet altijd met vlekkenloze kleding de deur uit. NIet alles gaat er nog uit in de was, tenslotte. En meestal komt hij met vieze, nog vlekkenrijkere kleding thuis.
Ik laat hem inderdaad zelden met mooi goed aan naar school vertrekken. En dan doe ik het een keer, komt hij meteen met een schaargat in zijn nieuwe trui thuis. Is daarna nooit meer gebeurd, ook niet in die oude te kleine Tom & Jerry sweater die ik nog steeds niet van hem mag wegdoen. Maar goed. I digress.
Ik volg ook de methode Margje, kortom.

Verf vlekken

Jammer dan. Die kleding doe ik gewoon weer aan. Vaak slijt zo'n vlek er toch nog wel uit. Tenminste op spijkerbroeken dan. Mijn zoons zijn expert in het "smerige handen aan een broek afvegen" proces.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Aha

Bedoelen jullie dat de kleding wel gewassen is maar dat niet alle vlekken eruit zijn gegaan? Dan was er een miscommunicatie. Ik dacht dat het hier over "verse" vlekken ging
Nou ja, soms kom ik wel eens een vetvlekje tegen, maar eigenlijk krijg ik bijna alles wel schoon. Gewoon zo min mogelijk wit aantrekken.

Easydirty

Dat zijn mijn man en dochter. Ik doe mijn dochter ook vaak genoeg wit aan, veel kleding die ik heb is gekrgeen, tweedehands, maar ik redeneerde ook vaak zo (toen ik de kleding nog uitzocht): het is mijn keuze om haar dit aan te doen, ach, niet zo erg. Meeste vlekken gaan er wel weer uit (op termijn!) Extra leuke gekochte setjes (maar ik koop eigenlijk nooit iets duurs, die winkels heb ik ook gewoon niet dichtbij) die nog voor een gelegenheid kunnen zijn (verjaardag) ben ik wel wat zuiniger op.
Ecoline heb ik nog niet zien gebruiken op school of BSO.

Vonda

Omdat het leuk is

Ik ben gek op ecoline, je maakt er zulke mooie dingen mee. En wat maken vlekken in schoolkleren nou uit?

Ha! mooie reden voor een pleidooi voor schooluniforms

wasjes

wasjes

21-09-2011 om 20:38

Tja

ik zal wel een zeurmoeder zijn dan. Ik vind het gewoon zonde als een nieuw shirt, goedkoop of duur doet wat mij betreft niet terzake, meteen al verpest is door zo'n vlek. Ik snap heus wel dat kleding niet altijd vlekloos zal blijven, maar ecoline staat toch wel bekend om de nare vlekken. En geef dan gewoon even een seintje, had ik oude kleren aangedaan waarvan het mij niet boeit of er nog wel of niet een vlek bijkomt, daar gaat het eigenlijk vooral om.

Fianna

Fianna

21-09-2011 om 22:12

Kleren mee geven

Geef je kinderen een oud shirt en broek mee naar de bso en instrueer hen dat ze dat aantrekken als er met ecoline gewerkt gaat worden. Lijkt me een betere oplossing dan je kinderen verbieden er mee te werken. Dat vind ik sneu voor de kinderen.
Ik krijg ineens een beeld voor ogen van een klasgenootje van mij, jaren geleden, we waren een jaar of 7. Ik zie haar nog in een jurkje aan de kant staan met buiten spelen op school. Ze deed niet mee want ze mocht niet vies worden.

Nou ja, ik snap dat het zonde is in een nieuw shirt ofzo, maar het hoort er bij. Zelf zit ik er niet zo mee. Ik zou mijn kinderen in elk geval niet verbieden, maar een andere oplossing zoeken, zoals oude kleren op de bso bewaren.

Witte kleding

Respect voor ouders die hun kinderen witte kleding aantrekken. Ik begin er niet eens aan. (twee jongens) Echt zinloos aankleden, binnen notime zit de boel vol met vlekken die ik er nooit meer uit krijg. En een vlekje meer of minder, daarvoor zijn het kinderen. Echt nette kleding, waarop zij (en ik) zuinig zijn, bewaar ik voor feesten en partijen. De rest mag gewoon vies worden of stuk gaan. Daarvoor zijn het kinderen.

Linda

Witte kleding

Houd op. schei uit, zeg. Puberzoon zit in een witte periode. Geen ecolineprobelemen meer, maar ik vind het een crime. Ik ben niet zo'n wastalent. Wit blijft bij mij niet eeuwig wit...

Nieuw oud

Hier gaan nieuwe kleren niet aan naar school. Die zijn voor de zondag.

Luna

Luna

22-09-2011 om 18:04

Oei dirksmama

En daar komt mijn jeugdtrauma ineens boven: op school liep ik altijd in oude kleren van mijn zus (die 7 jaar ouder is, dus hopeloos uit de tijd die kleren die ik aanhad). Had ik eens een keer iets nieuws en moois, mocht ik het alleen op zondag aan. Wanneer niemand het dus zag.

Nee, zonder gekheid: voor feesten en partijen bewaar ik altijd iets wat dan nieuw blijft, voor de rest maak ik me geen illusies dat het langer dan 3 weken mooi blijft. Als de jongens thuis komen en op hun knieen met de auto's gaan spelen trek ik ze gauw een broek aan waar de knieen al door zijn. Maar dan nog blijven broeken hier nooit lang heel. En ja, af en toe gaan ze ook met een gat in hun broek naar school. Ik blijf niet bezig met nieuwe broeken kopen...

Hoe lang is nieuw nieuw?

Dat duurt hier maar een paar weken hoor Luna en zeker geen 7 jaar.

Witte kleding

Als ze er niet mee door de modder gaan rollen of volsmeren met verf is witte kleding zo erg niet. Gewoon niet aan doen op een regenachtige dag. En als ze ketchup op de frietjes willen of we eten spaghetti, dan trekken ze het witte shirtje maar even uit hoor. Witte kleding is makkelijk schoon te maken omdat je geen rekening hoeft te houden met kleur die kan vervagen, dus met een borsteltje en citroenzeep kun je helemaal los gaan op die vlek en daarna in de was met vanish white ofzo.

En als je kleding altijd meer dan 1 dag aandoet?

Mijn kinderen hebben kleren vaak meer dan 1 dag aan. Bovenkleding dan. Een klein vlekje werk ik wat weg, als het niet stoort laat ik het zitten.
Ik zie dat nog niet kunnen met witte kleding! Dat kost dus veel meer wassen, in ons geval.

Valkyre

Valkyre

24-09-2011 om 22:39

Meer dan 1 dag?

(hol gelach)

Dat lijkt me wel wat... Spruitje komt meestal een paar tinten bruiner/grijzer het huis weer in dan hij eruit gelopen is... Het is een buitenkind, heerlijk toch?

Ach, vlekken... Ik doe niet aan "de goeie kleren." In principe zijn al zijn kleren toonbaar, maar echt nette kleding en schoenen heeft hij niet. Naar een bruiloft oid krijgt hij gewoon aan wat hij feestelijk vindt (een broek die lekker zit met wat op dat moment zijn lievelingsshirt is - op dit moment een dinoshirt van H&M). Al zijn kleren zijn of gekregen, of tweedehands, of H&M, HEMA, C&A ofzo (liefst ook nog in de uitverkoop). Vlekken? Ach, over een half jaar of een jaar past hij er toch niet meer in. En gevlekte shirts zijn uitermate geschikt voor de zondag - dan wordt er namelijk druk moddersoep en heksensmurrie bereid bij ons in de tuin...

Ik loop wel chronisch achter met de was, maar verrassend genoeg gaan de meeste vlekken er bij mij wel uit. Ecolinevlekken zouden bij mij vrees ik aanleiding zijn voor een workshop abstract schilderen op textiel... Kloddertje roze hiiieeeerrr...

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Meer dan 1 dag

Niet met witte kleding dus

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.