Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Triva

Triva

19-04-2016 om 10:15

Waarom is zilvervliesrijst duurder dan witte rijst?

Nou ja, titel is duidelijk. Oudste vroeg mij dit en ik kwam niet verder dan vraag en aanbod Waarom is dat eigenlijk zo? Het is toch minder werk om het te produceren?

wimb

wimb

19-04-2016 om 11:18

Goeievraag

Dat is nu een va,n die dingen die ik ook wel wil weten.

Hier wordt het uitgelegd
http://www.goeievraag.nl/eten-drinken/overig/vraag/362917/zilvervliesrijst-duurder-gewone-witte-rijst

wimb

en nog een reden

Er worden in die link twee redenen genoemd: zilvervliesrijst moet met meer zorgen omgeven worden omdat het bederfelijker is, en zilvervliesrijst wordt in kleinere hoeveelheden geproduceerd.

En ik denk dat er nog een derde reden is. Mensen eten zilvervliesrijst omdat ze denken dat dat veel gezonder is. En voor hun gezondheid hebben mensen wel wat over. Je kan dus voor beweerdelijk gezondere producten een hogere prijs vragen zonder meteen het risico te lopen dat de consument afhaakt.

Groeten,

Temet

Eh, Temet

"Mensen eten zilvervliesrijst omdat ze denken dat dat veel gezonder is."

Dat denken mensen niet alleen, dat is ook zo: https://nl.wikipedia.org/wiki/Zilvervliesrijst

Beter zilvervliesrijst dan dat gekookte piepschuim dat witte rijst is ;0)

skik

Triva

Triva

19-04-2016 om 16:03

bedankt

Dat is grappig, ik heb daar lange tijd meegeschreven en Gaby71 ken ik goed, als hij iets zegt klopt dat

Skik

Zilverliesrijst is stukken beter dan witte rijst als je dreigt last te krijgen van beriberi (en als je veel rijst eet). Heb je, zoals de gemiddelde Nederlander, geen serieuze tekorten aan vitaminen en mineralen dan is er geen noodzaak om zilvervliesrijst te eten.

Als jij witte rijst naar piepschuim vindt smaken gebruik je misschien wel snelkookrijst. Moet je niet doen. Neem bijvoorbeeld pandanrijst, dat smaakt echt niet naar piepschuim.

Of blijf zilvervliesrijst eten, als je dat lekker vindt. Ik kan mij daar persoonlijk helemaal niets bij voorstellen, maar goed, ieder zijn meug

Groeten,

Temet

Ad Hombre

Ad Hombre

19-04-2016 om 16:14

Westerse hobby

Ik ben in de echte (rijst)wereld nog nooit zilvervliesrijst tegengekomen? Eten ze dat in pakweg India of China?

Er bestaat natuurlijk een gigantische 'rijstindustrie' om die landen te voeden. En wij westerlingen profiteren daar als 'kleintje' van mee doordat we ook goedkoop zo'n zak kunnen kopen.

Maar zilvervliesrijst als westerse hobby en dan nog grotendeels voor *bepaalde* westerlingen is een heel ander verhaal. Dat eten alleen de macrobioten en die mogen dus *wel* betalen! Dat doen ze graag, want een goed gevoel vinden zij wel wat geld waard.

Wij drinken thuis veel jasmijnthee. Da's niet goedkoop in de theewinkel, maar kost een schijntje voor een baal losse thee bij de chinese supermarkt. Gewoon omdat honderden miljoenen Chinezen dat spul drinken....

Wikka

Wikka

19-04-2016 om 19:15

witte rijst is geintroduceerd door het Westen

Vroeger aten ze in de Aziatische landen allemaal ongeraffineerde rijst.
Toen de Westerlingen daar kwamen, introduceerden zij witte rijst voor de rijken.
Door het imago van "luxe" is witte rijst zo populair geworden.
Toen men en masse witte rijst begon te eten, kwam de beri-beri op, door vitaminetekort.

Het is dus andersom Temet:
van witte rijst eten krijgt men een vitaminetekort, dat beri-beri veroorzaakt.
Tja als je maar weinig rijst eet, zal het niet veel uitmaken of dat wit of bruin is.
Maar als rijst een hoofdbestanddeel is van het voedselpatroon, dan natuurlijk wel.

Overigens wordt steeds duidelijker dat Westerlingen ook vaak allerlei tekorten aan vitaminen en mineralen hebben.
Het is in het algemeen toch echt gezonder om zoveel mogelijk volkorenproducten te eten (brood, pasta, rijst).

Witte rijst bestaat alleen maar uit bulk-calorieën en moet flink aangevuld worden met hoogwaardig (duur) voedsel zoals vlees en groente.
Als je volkorenrijst eet, is er minder vlees bij nodig - dit maakt het dus weer goedkoper.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.