Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Lusithania

Lusithania

10-01-2017 om 11:11

Waarom is de sinaasappel eigenlijk helemaal niet zo gezond?

Een aantal jaren geleden heeft AMK(?) ons uit de doeken gedaan waarom een sinaasappel eigenlijk helemaal niet zo gezond voor je is.
Ik kan het niet meer vinden. Ik dacht dat ik het stukje had opgeslagen maar dat (b)lijkt toch niet zo te zijn.
Weet iemand welk stukje ik bedoel?

Ik denk dat je dit bedoelt

http://www.groenerekenkamer.nl/herp/

En het ging er volgens mij niet zozeer om dat een sinaasappel niet gezond zou zijn, maar meer om de ongefundeerde angst voor "al die enge E-nummers". Er zitten nl ook behoorlijk wat stoffen in een sinaasappel die gewoon een E-nummer hebben.

Taruh

Taruh

10-01-2017 om 11:35

Anneque

je kan het van me overnemen

Idd niet dat de sinaasappel ongezond is, maar de ongefundeerde angst voor E-nrs.

E-nrs zijn tenminste getest, dat zijn de vele duizenden andere stiffen die in voeding zitten niet.

Lusithania

Lusithania

10-01-2017 om 11:37

Anneque

Bedankt

IK neem

..graag de honneurs waar

Kaaskopje

Kaaskopje

10-01-2017 om 12:20

Wat volgens mij ook meespeelt

is dat mensen bij fruit vergeten dat die ook bomvol suikers zitten. Een glas versgeperst sinaasappelsap is in dat opzicht dus geen gezond suikervrij drankje. Het is wel gezond t.a.v. vitamines en vezels.

Kaaskopje

Nou en of. En vergeet niet dat het vaak (in het geval van de sinaasappel bijv) erg zuur is. De pest voor je tanden. Als mijn kinderen al sinaasappelsap drinken, krijgen ze het met een rietje.
Fruit wordt imho sowieso ernstig overgewaardeerd.

bieb63

bieb63

10-01-2017 om 21:47

Ik denk Anneque

Dat er niets mis is met fruit. Natuurlijk zitten er suikers in. Maar ook bomvol vitaminen, mineralen, vezels, antioxidanten enz.
Het is vooral belangrijk om fruit gewoon te ETEN ipv te drinken. Dan heb je de voordelen van de vezels en heeft je lichaam wat te doen.

Ad Hombre

Ad Hombre

10-01-2017 om 21:58

Bieb

"bomvol"

Volgens mij kijk jij teveel naar reclames.

bieb63

bieb63

10-01-2017 om 23:05

Prima Ad

Maar het feit blijft dat er 'veel' vitamines, mineralen en antioxidanten in fruit zit. En ja, ook suikers. Maar, als je het bij die suikers zoveel mogelijk laat, is dat niet erg. Maar eet het als vrucht, niet in e.o.a, sapje, want dan gaan er teveel nadelen meespelen.
Toch?

Kaaskopje

Kaaskopje

11-01-2017 om 00:42

Bieb

Als je het sap niet zeeft en het vruchtvlees er gewoon in laat zitten, dan is dat toch prima? Ik vind sap uit fruit persen sowieso zonde, maar een glas 'jus' bij het ontbijt vind ik wel lekker. Dat doe ik welgeteld vier keer per jaar .

Bieb

Ik vind niet veel mis met fruit (ik geef ze liever een mandarijntje dan een lolly), maar ik vind het wel overgewaardeerd.
En natuurlijk verschilt dat van fruit tot fruit (blauwe bessen leveren meer voedingswaarde dan een peer), maar over het algemeen gesproken vind ik dat het belang van dagelijks fruit iets overdreven wordt.

Suze

Suze

11-01-2017 om 08:41

Anneque

Bij gezond leven wil je toch voldoende vitamines, mineralen en antioxidanten binnen krijgen.

Bij mijn weten zitten vitamines toch vnl in fruit en groenten? Daarmee is fruit toch van belang om binnen te krijgen?

En ik ben het met bieb eens: liever fruit eten (met alle vezels waardoor je de suikers weer verbrandt) dan als sapje.

Wat is de reden dat jij het belang van fruit overdreven vindt?

Brianna F

Brianna F

11-01-2017 om 09:03

Te gek voor woorden

"E-nrs zijn tenminste getest, dat zijn de vele duizenden andere stiffen die in voeding zitten niet".

Het moet niet gekker worden, bang voor onbewerkte voeding omdat die niet getest zouden zijn en E nrs. (uit een laboratorium) wel?
Nog even en niemand eet meer vers, want je weet niet wat erin zit?

Suze

Ik bedoel ook niet te zeggen dat je géén fruit moet eten. Wel dat het in mijn ogen (en ik reproduceer dat weer van wat ik erover gelezen en geleerd heb) een te groot belang wordt toegedicht. Ik relativeer die heiligheid van fruit iets. Het maakt sowieso nogal uit wélk fruit je neemt.

"Bij mijn weten zitten vitamines toch vnl in fruit en groenten?" Ik heb het dan ook niet over groenten. Die leveren beduidend meer voedingsstoffen dan (veel soorten) fruit. Plus dat die vaak niet de bijkomende nadelen (suiker, zuur) hebben.

"En ik ben het met bieb eens: liever fruit eten (...) dan als sapje.". Ik ook.

Verder denk ik (heel cliché) dat je in principe alles kunt eten, mits gevarieerd en met mate. Maar ik raak dus niet overstuur als mijn kind geen fruit eet. Dan maar een worteltje.

Morgaine

Morgaine

11-01-2017 om 09:57

Inderdaad Anneque

Ik vind het meeste fruit gewoon niet lekker. Ik eet per jaar misschien drie appels, twee stukken meloen en een handvol frambozen. Daarentegen eet ik zo'n 400 à 500 gram groenten per dag. Bij de warme maaltijd natuurlijk, tussendoor worteltjes en bij de lunch een zelfgemaakte salade met paprika, tomaat, bosui, rucola etc. Of plakken tomaat op mijn boterham met kaas bijvoorbeeld.

Mijn man en mijn ene kind eten wel graag fruit, mijn andere kind niet. Prima, die eet dus meer groenten. Ik denk niet dat daar iets mis mee is.

bieb63

bieb63

11-01-2017 om 10:21

Morgaine

Dat is helemaal prima natuurlijk. Als je veel groente is, is fruit niet persé noodzakelijk (alhoewel er in fruit ook weer andere stoffen zitten, die je misschien met de groentes die je eet niet ruim binnen krijgt).
Punt is wel dát je dan ook zeer ruim groente moet eten. Met alleen bij de warme maaltijd kom je zelden aan zo'n 250 gram. Dus ook op andere momenten van de dag, en niet iedereen is gek op rauwkost, knagen. En verder moet de groentes die je eet ook gevarieerd zijn natuurlijk.

Morgaine

Morgaine

11-01-2017 om 12:12

Precies Bieb

Je moet er wel wat voor doen en erover nadenken hoe je aan die plusminus 500 gram groente per dag komt. Ik haal het ook regelmatig niet, maar kom in de buurt. Altijd nog beter dan geen fruit eten en alleen groente bij de avondmaaltijd eten. Je moet toch wat...

Taruh

Taruh

11-01-2017 om 13:14

Brianna

E-nrs komen niet uit een laboratorium hoor. Dat zijn vooral stoffen die van nature al voorkomen. En waar heel specifiek de werking van bekend is. Vergelijk het met kinine, komt uit berkenbast, maar is veel zuiverder en zonder boomkap the maken.

E160b: komt uit een orleaanboom.
E170: natuurlijk mineraal, net als zout.
E230: citroenzuur, juist uit citroenen, alleen als je het uit citroenen wilt halen moet je de hele wereld vol planten met citroenen. En het daar heel duur en ingewikkeld uit gaan halen.

Je lichaam ziet het verschil niet tussen het ene molecuul of het andere. Er is namelijk geen verschil.

E621: Zit in borstvoeding maar niet in flessevoeding. Wordt je borstvoeding erg aantrekkelijk van.

Caramel heeft ook een trits aan E-nrs. Toch maken we het zelf op een manier waardoor je kankerverwekkende stoffen er gratis bij krijgt, door het verhitten van suiker. De industrie voorkomt juist het vormen van die stoffen door de gecontroleerde omstandigheden.

De kip conserveert haar eieren met lysozyme, maakt ze helemaal zelf aan. Maar om nu overal een heel ei in te mikken terwijl je alleen de conserverende werking van het lysozyme wil hebben is ook zo wat.

Het argument is juist dat E-nrs getest zijn, maar de vele anders stoffen niet, daar maken we ons niet druk om maar om die paar honderd geteste stoffen wel. Terwijl die juist gereguleerd zijn.

Daarbij worden heel vaak amerikaanse regels aangehaald terwijl in Europa op veel vlakken qua voeding veel strengere regels gelden.
Denk aan gmo of hormonen. Mag niet in Europa, wel in Amerika. Daarom zie je hier ook geen Amerikaans vlees op de markt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.