Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Niny

Niny

01-08-2014 om 22:52

Waar vind ik een pan om jam in te maken?

Met een vriendin in het buitenland heb ik laatst jam gemaakt. Zij had daar een speciale pan voor, van boven iets breder dan van onder, met een hengsel. Heel handig. Spullen voor het afdekken van de jampotten kun je daar in elke winkel krijgen.
Maar nu ben ik weer in Nederland en ik kan nergens een pan en andere dingen voor het maken van jam krijgen! Tot nu toe ben ik bij de Blokker, de Marskramer en de Boerenbond geweest.
Iemand een idee?
Niny

Google

Ik zag ze op kookwinkel.nl, op Bol.com en op Brouwmarkt staan.

Niet goedkoop

trouwens, misschien ook op Marktplaats?

Tijgeroog

Tijgeroog

01-08-2014 om 23:01

Xenos, dille en kamille

Dille en kamille verkoopt een hoop van dat soort spullen, weckpotten enzo, en volgens mij zag ik bij de xenos laatst ook weckpotten. Bij de blokker kun je soms ook potten krijgen. Als je weckpotten koopt, let er dan wel op dat je echt goede koopt, want er worden ook veel van die beugelpotten gebruikt die niet goed afsluiten.
En wat de pan betreft: ik doe het gewoon in een pan die ik toch al in huis heb, en dat gaat prima. Maar ik heb geen ervaring met echte jammaakpannen. Liever geen alumiumpan. Soms m'n gietijzeren braadpan, en vaak ook de mosselpan. En ik heb een keer, voor een grote hoeveelheid jam in een keer, een grote soepen bij de buren geleend.

amk

amk

01-08-2014 om 23:13

grote pan

een jamtrechter (dille en kamille) en een hele voorraad oude jampotjes en andere potjes met een klikklakdeksel. Waarom nieuwe potten kopen? Deksels uitkoken in een pan en de potten droog steriliseren in de oven (20 minuten 125 graden)
Ideaal voor jam, appelmoes en ketchup.

Niny

Niny

01-08-2014 om 23:33

Snel zijn jullie!

Wat een boel reacties, leuk! Ik heb inmiddels een prachtig exemplaar gevonden (http://www.bol.com/nl/p/kilner-jampan-rood-geemailleerd-8l/9200000020995766/), denk dat ik die ga kopen van het geld dat ik voor mijn verjaardag kreeg. Dan verdwijnt het niet in de huishoudknip.
@ amk: Potjes wilde ik ook niet echt gaan kopen, die heb ik genoeg in de garage staan. Het ging me meer om van die afdekpapiertjes en etiketten en zo.
Bedankt in elk geval!

Mooi!

Succes en veel plezier met het maken van de jam!

Hier

maakt ega jam in een gewone pan.
Maar ik las dat je al wat gevonden had. Succes ermee!

Christel

Christel

02-08-2014 om 12:26

Deksels

Ik veel jam en appelmoes. De potjes bewaar ik gewoon, maar deksel kan je niet eindeloos blijven gebruiken. Bij het eerste spoortje roest wordt die gelijk weggegooid. Ik bestel deksels los bij de Brouwmarkt in Almere.

Christel

Christel

02-08-2014 om 12:26

ik MAAK veel jam en appelmoes

Haastige spoed ....

Lucerna

Lucerna

02-08-2014 om 19:20

Kreeeemig...

Wat een boel geld voor een pan waar je alleen maar jam in maakt... Ik maak jam en appelmoes dus in gewone pannen en dat is geen enkel probleem. En voor dat geld kon ik vast wel iets anders leuks voor mezelf vinden

Tink

Tink

02-08-2014 om 22:33

eens met Lucerna

Het is een mooie pan hoor, die van Bol, maar wat een geld. Mijn zwarte gietijzeren braadpan voldoet ook prima.
Verder gewoon tweedehands jampotjes, die van Bonne Maman, met die roodgeruite dekseltjes, zijn het fijnst omdat die bovenaan breder zijn dan onderaan. (En je krijgt ze ook weer helemaal leeg, wat van die stomme potten met een bredere rand onderaan niet gezegd kan worden, en dat vind ik zonde van mijn jam )
Zo'n trechter als AMK beschrijft had mijn moeder ook, maar dat vind ik een onding. Ik schep de potten gewoon vol met een kleine metalen pollepel.
Ik maak de potten en deksels overigens schoon met gloeiend heet water en soda. Daarna laat ik ze uitlekken op een schone theedoek.

Puck

Puck

04-08-2014 om 11:13

waarom een speciale pan?

Ik maak altijd zelf jam in een gewone pan, met recycle potten, zelfgeprinte of beschreven etiketten en een afgezaagde gewone trechter zodat hij breder is bij de uitloop. Gaat altijd perfect. Kan iemand mij vertellen wat het voordeel van die megadure speciale jampan is t.o.v. een gewone pan.

Steeds duurder

Het lijkt wel of de pan steeds duurder wordt . En misschien is de pan gewoon leuk om te hebben? Iemand anders geeft weer meer geld uit aan bijv. kleding, make-up o.i.d. Moet iedereen zelf weten. Ik koop mijn jam overigens bij de supermarkt

Puck

Puck

05-08-2014 om 09:20

Piano

Ach ja, ieder zijn ding. Leuk om te hebben? Staat verder het hele jaar in de kast in de weg te staan? Of zou hij een ereplaatsje krijgen op het aanrecht ofzo.
Maar mijn vraag was serieus: wat is het voordeel van een speciale jampan t.o.v. een gewone pan.

Puck

Die vraag had ik wel serieus opgevat, hoor, maar moest dat even kwijt. Ik heb het antwoord inmiddels gevonden:

Met een sappan kunt u zeer geconcentreerd en bovendien gesteriliseerd sap maken. Een jampan is door materiaal en vorm uitermate geschikt voor het maken van jams en vruchtencompotes.

Bij de aanschaf van een jampan is het materiaal en de vorm van de pan van belang. Zo zijn jampannen gemaakt van koper dat niet is vertind geschikter dan pannen van andere materialen. Bij een jampan van roestvrijstaal wordt de bodem heter dan de rest van de pan. Hierdoor gaat de jam erg spatten.De koperen pannen blijven ook bij een hoge temperatuur de warmte goed verdelen. Bovendien werkt een jampan met een uitlopende schuine wand veel prettiger dan een pan met rechte wanden.

Van een site gehaald zoals je wel ziet

Puck

Puck

05-08-2014 om 14:44

haha Piano

Leuk verkooppraatje dus. Dat verhaal van koper t.o.v. roestvrijstaal: tja, daar kan ik me nog enigzins in vinden, ook al vind ik dat spatten bij mijn grote soeppan ook reuze meevallen eerlijk gezegd. Maar waarom een uitlopende schuine wand veel prettiger zou werken dan een pan met rechte wanden????? ik kan werkelijk niets verzinnen. En zeer geconcentreerd en gesteriliseerd: ook dat lijkt mij bij een gewone pan net zo goed mogelijk.
Overigens krijg ik bij zeer geconcentreerd sap maken beelden van iemand die met volle overgave en zich door niets en niemand af laat leiden in een pan met jam staat te roeren

Niet alleen geconcentreerd,

ook gesteriliseerd...

Maar alle gekheid op een stokje

Ik vind het niet raar en ook niet overbodig en ook niet zonde van het geld om een jampan aan te schaffen.

Maries

Maries

05-08-2014 om 15:14

Schenken

Door de brede bovenkant verdampt het vocht sneller, terwijl de smallere basis nog goed op een gewoon fornuis past. Maar volgens mij is de pan vooral handig omdat je er makkelijk mee kan schenken. Zie plaatje: http://www.leevalley.com/en/garden/page.aspx?p=46628&cat=2,2120,33279&ap=1
Ach ja, ik ga hem ook niet kopen, wij eten misschien één potje jam per jaar leeg. Maar als je hem toch hebt kan je er behalve jam, ook vast wel een grote pan met erwten soep in maken, of mosselen in koken. En ik vond via google ook een plaatje waar ie als ijsemmer gebruit werd, gevuld met ijblokjes en bierflesjes.

Lucerna

Lucerna

05-08-2014 om 16:20

Piano

Maar als jij graag zo'n pan wilt, vooral doen. Dat ik de meerwaarde niet zie, wil niet zeggen dat jij je daardoor moet laten tegenhouden. Ik zal vast ook dingen op mijn aanrecht cq in mijn kast hebben, waarvan jij je afvraagt waarom het überhaupt op de markt is

Ik wil niet zo'n pan

Het gaat niet om mij, maar om TS. Ik zei al dat ik mijn jam in de supermarkt koop. Het gaat idd om wat jij zegt: iedereen heeft zijn/haar eigen redenen om bepaalde dingen wel of niet aan te schaffen.

Niny

Niny

06-08-2014 om 17:18

Ben ik weer

De reden dat ik zo'n pan zou aanschaffen is eigenlijk ook dat ik geen enkele pan heb waarin je goed jam kunt maken. Ik denk dat ik hem ook voor soep ga gebruiken. Twee vliegen in één klap

Handig ja

Veel plezier ermee!

pan

Een hoge niet te brede pan gebruik ik al jaren om jam te maken. En ik gebruik klikdeksel potjes die ik gewoon in de afwasmachine was, voor gebruik. Maak ook alleen maar jam van zelfgeplukt/geteeld fruit. Kost dus bijna niks. Zo heeft ieder haar eigen methode. Veel plezier met jam maken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.