Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

madelief

madelief

18-05-2014 om 11:24

waar slaapt de kat?

Ik heb het eindelijk voor elkaar, we krijgen een kitten. Nichtje heeft jonge poesjes en ook manlief is gesmolten. Het enige waar we het niet over eens worden is haar slaapplaats.
Ik weet niet of we het aandurven om haar s' nachts alleen beneden te laten. Ivm krabben aan meubels. Maar manlief wil graag de slaapkamerdeur open houden s' nachts zonder kat op bed. Is het een optie om haar met eten/drinken/ kattenbak/ mandje etc op een kamer te zetten en de deur te sluiten? We hebben twee kamers over waar nu bv alleen kledingkasten en een bureau staan. Ze is nu pas 3 weken dus kan nog weinig over haar zeggen. Dochterlief
Wil haar ook wel bij haar laten slapen maar dan moet ze wel slapen en niet boven op haar hoofd oid gaan zitten.
Waar slapen jullie katten? Als ze ouder is zou ze misschien gewoon beneden kunnen slapen maar durf ik dat nu te riskeren?

Overal

Knap als je een kitten 's nachts alleen op een kamer kunt houden en je dochter dat goed vindt. Wel zou ik ervoor zorgen dat je kitten zindelijk is en de kattebak kan vinden.

Tsjor

Katniss

Katniss

18-05-2014 om 11:42

Ja hoor

Een kattenslaapkamer is heel normaal. Die van mij sliepen in de keuken toen ze heel klein waren, en ik liet ze niet in de huiskamer als we weg waren. Zo onderhand hebben ze toch wel de meubels gesloopt, dus het nieuwe kitten laat ik denk ik gewoon rondlopen net als grote kater (mits het tussen die twee een beetje soepel loopt).

Op de bedden......

Van de kinderen.

Ik heb de moed opgegeven....

Ingrid

Jaina

Jaina

18-05-2014 om 12:35

Waar ze willen

Hier slapen de katten op de kamers van de kinderen. Daar kiezen ze althans meestal voor. Soms slapen ze ook wel beneden. En een van onze katten is 's nachts het liefst buiten. Alleen op onze kamer mag niet omdat ik een lichte allergie heb. Dus wij houden de deur 's nachts dicht.
Op een kamer alleen kan natuurlijk wel maar ik vind het wel een beetje sneu als ze de eerste dag in een nieuw huis en weg van alles wat vertrouwd is al helemaal alleen zijn 's nachts. Zeker als ze in hun oude situatie de situatie van moeder/andere kittens gewend zijn.
Hangt trouwens ook van de leeftijd af van de kitten. De meeste kittens gaan te vroeg weg (rond de 8/9 weken). Het is veel beter om een kitten pas rond de 13 weken te krijgen. Dan zijn ze er veel meer aan toe om weg te zijn van het nest.

Maar ik ben niet zo standvastig met huisdieren. Bovendien vinden de kinderen het gezellig dat de katten bij hun slapen dus ach waarom niet.

Jasmijn

Jasmijn

18-05-2014 om 13:11

katten hebben zelf besloten

Omdat het ons niet zo uitmaakte hebben we gewoon gedaan wat we altijd deden. Katten mochten komen waar ze wilden (we hebben er twee trouwens) en de een blijft gewoon beneden, ligt het liefst op haar eigen dekentje op de bank, of op de vensterbank. Soms als ze een knuffelbui heeft komt ze ineens om een uur of 7 op mijn nachtkastje zitten, en gaat ze kopjes geven (maar dat is ongeveer 1 keer per maand ofzo eens een keertje) de andere heeft van de zolder zijn domein gemaakt, en slaapt daar altijd, soms op voeteneinde van zoon, maar meestal in een hoekje bij zijn buro.
Het hoeft dus helemaal niet zo te zijn dat je katten op bed komen te liggen, wel is het lastig afleren als ze bepaalde dingen gewend zijn geworden.
Wat betreft de meubels valt het hier mee, gewoon in het begin heel erg opletten, alleen de zijkant van de bank vonden ze erg interessant, maar dat doen ze inmiddels bijna niet meer, je kan eventueel daar tijdelijk even een andere lap o.i.d overheen hangen/bevestigen voor de zekerheid, en dan toch echt heel actief afleren. We hebben een krabplank, maar daar kijken ze niet naar om en een van de katten gebruikt de vloerbedekking om nagels te scherpen (maar wij hebben geen vloerbedekking met lusjes o.i.d ) dus daar zie je niets van.

Katniss

Katniss

18-05-2014 om 13:20

Katten bepalen het zelf, dat zeker...

Onze kater heeft besloten dat zijn favoriete plek de vensterbank van mijn slaapkamer is, of mijn bed. Helaas voor hem ben ik de enige in huis die geen kat in de slaapkamer wil. Helaas voor mij is kater nogal volhardend. Ik kan dus amper mijn slaapkamer in, want zodra hij ziet dat ik naar boven ga, sprint hij de trap op en gaat voor mijn slaapkamerdeur zitten. Ik moet dus altijd heel snel naar binnen, ondertussen de kat met mijn voet naar buiten duwend, en dan heel snel de deur dicht. Heel soms als ik de was ophang (rekje staat in mijn kamer) mag hij een kwartiertje op de vensterbank zitten. Zodra hij ziet dat ik klaar ben met de was, gaat hij precies midden onder mijn bed zitten, waar ik dus niet bij kan. Ik moet dan de stofzuiger halen om hem weg te jagen, maar kater is niet dom, dus die sprint al weg voordat ik überhaupt de stekker in het stopcontact heb. Het lijkt wel een soap

eigenzinnig

Hier een jonge poes die bij dochter op de kamer slaapt. Alleen 's morgens om 5 uur gaat de poes nogal heftig spelen, op je hoofd springen, naar je tenen en vingers vissen onder de dekens. Bovenop de kasten springen en er af vallen of springen.
Dus dan brengt dochter poes met kattebak en voer bij mij en doe ik de deur dicht. Net of je weer een vroege peuter hebt.
Het is een levend wezentje. Zou toch niet in me opkomen om het dier dan maar in de keuken op te sluiten.
Ik probeer zo goed en kwaad als het kan door te slapen en mompel wat kalmerende zinnen tegen poes of trek haar bij mij onder de dekens.

Katniss

Katniss

18-05-2014 om 13:38

Haren?

Hoe doen jullie het met de kattenharen als de kat op je bed slaapt? Stofzuig je het bed dan elke dag? Anders wordt het toch hartstikke smerig?

bibi63

bibi63

18-05-2014 om 13:43

neem er 2

Dan is de beste optie ze in een apart kamertje met kattenbak te zetten 's nachts en hebben ze elkaars gezelschap.
Gr. Bibi

vuiltolerantiegrens

Dochter pakt nog weleens de stofzuiger, maar verder doen we eigenlijk niets bijzonders. Zo vuil wordt het helemaal niet. Je krijgt inderdaad op de gekste plekken ineens haren, maar dat stoort me niet.
Je zorgt wel dat zo'n dier gezond is, ontwormd, teken- en vlooienlotion in de nek.
Huisdieren zijn voor mij toch een deel van het gezin.

Pien

Pien

18-05-2014 om 15:02

Hier

Slaapt de poes altijd beneden. We hebben haar niet als kitten gekregen, maar toen ze een jaar of 2 was, dus zielig was het niet. Beneden heeft ze een aantal plekken waar ze graag ligt: de bank, de rugleuning van de bank en de eetkamerstoelen. Die wisselt ze af.

Overdag mag ze eigenlijk ook niet boven, maar dat is niet vol te houden sinds de kinderen ook boven spelen en de deur dus constant openstaat. Ze ligt dan overdag ook regelmatig op een van de bedden te slapen. Brengen we de kinderen naar bed, is er al een bed bezet, zeg maar
Maar dan gaat ze dus altijd mee naar beneden. Als wij 's avonds naar bed gaan, weet ze het ritueeltje al: ze krijgt dan een paar kattensnoepjes en dan vertrekken wij naar boven.

Grappig en herkenbaar, alle eigenwijze kattenverhalen hierboven. Katten wonen niet bij jou, jij woont bij hún, ze hebben je als personeel, zeggen wij altijd

neteret mut

neteret mut

18-05-2014 om 17:27

per kat anders

en per periode want de favoriete plek wisselt nog wel eens. Voeteneind van ons bed voor de grote kater, voeteneind van jongste zoon voor de "dunne" of bij ons op de hoogste boekenplank. Andere katten oa bureaustoel bij jongste zoon, bij de dochters, bij een andere zoon, in de gang boven, op een eetkamerstoel, op de bank, in een mandje, op een stoel in de woonkamer of nog anders.
Vroeger bij mijn ouders moest de kat in de keuken, dat ging goed totdat de kat doorkreeg hoe de deur openging.

vlinder72

vlinder72

18-05-2014 om 19:06

garage

Onze twee katten slapen in de garage. Daar staan mandjes (bovenop een hele hoge vriezer/koelkast). En een mooie kattenpaal van pet fun. Kattenbak, eten en drinken natuurlijk ook. 'S morgens mogen ze er weer uit en lopen ze het hele huis en als wij thuis zijn de tuin door.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-05-2014 om 19:35

Overal

Dat kan ook niet anders bij ons. Er is geen deur tussen de kamer en de trap naar boven. Alleen de slaapkamers van de dochters hebben deuren, dus als zij geen kat op de kamer willem, kan hun deur dicht. Twee katten slapen boven als ze daar zin in hebben, twee nooit. Een nieuwbakken kitten alleen in een kamertje zetten vind ík een beetje zielig. Van een garage vraag ik mij af of dat in de winterperiode warm genoeg is.

vlinder72

vlinder72

18-05-2014 om 21:56

Geen zorgen kaaskopje

Het is alleen een garage bij naam. Geïsoleerd met verwarming. Vroeger sliepen ze in de woonkamer maar op een gegeven moment wilden ze perse naar de garage toe. Uren brachten ze daar door. Slapen op de stoelkussen. Liggen op de wasdroger. Nu komen ze er overdag niet meer maar 's avonds doen wij de tussen deur open en rennen ze naar de garage. Er staan nu dus ook mandjes en een hele grote krabpaal met mandjes (de Joy van Petfun). Het is dus geen straf voor ze. Als wij een kamer in huis over zouden hebben hadden wij kattenkamer gemaakt. Dat had de fokker van onze katten ook maar wij hebben geen kamer over dus is het de garage geworden.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-05-2014 om 00:37

Oh, dat is leuk

Als ze er zelf voor kiezen en dan ook in de watten gelegd worden dan is er niets mis mee natuurlijk

Wij hebben nu nog 1 kat die er zelf vaak voor kiest om 's nachts buiten te zijn. Voorheen ging ook de moeder van deze kat 's nachts naar buiten, maar die is helaas overleden. Ik had daar wel eens moeite mee als het best koud of nat was, maar ze kozen er zelf voor en kind-kat dus nog steeds. (Is inmiddels ook al 15)

amk

amk

19-05-2014 om 06:48

eigen kamer

die van mij hebben altijd hun eigen kamer met slot gehad. Er was een slimmerd bij die al snel door had dat als je op de klink springt de deur open gaat. Overdag prima in het hele huis maar s nachts is de slaapkamers verboden gebied.

patrica1966

patrica1966

19-05-2014 om 10:22

bijkeuken

Wanneer de katten binnen willen slapen, gaan ze in de bijkeuken. Daar staat een kattenbak, eten en drinken en een mandje bovenop de kast. Maar vaak willen er wel een of twee buiten blijven. Een van de katten wil alleen binnen slapen wanneer het behoorlijk vriest. Matige vorst. Wanneer deze s avonds binnenkomt om te slapen weten we dat het erg koud wordt.

Anne Carin

Anne Carin

20-05-2014 om 11:59

Kitten

Misschien kun je de eerste weken kitten 's nachts een kruik geven om tegenaan te kruipen. Het is nu niet koud 's nachts maar meer als een soort vervanger van moederpoes. Zet meerdere mandjes/dozen neer met verschillende kleedjes/kussentjes zodat-ie zelf kan kiezen waar hij 't liefste ligt. Misschien ook een oud knuffeldier er bij. De radio zachtjes aan doen heb ik ook wel eens gehoord zodat-ie zich niet alleen voelt.
Ik ben er ook groot voorstander van de kittens niet te jong bij de moeder weg te halen, net wat Jaina zegt, pas met een week of 12-13. Dan kunnen ze het beter aan en hebben langer kunnen profiteren van wat moederpoes ze te bieden heeft.Dan is het ook minder sneu ze 's nachts alleen te laten.
Ik ken veel katten die heel graag op bed liggen dus de kans is zeker aanwezig dat jouw kitten dat ook wil, zeker de eerste weken. Het zal lastig worden hem dat later weer af te leren. Een open slaapkamerdeur is dan geen optie.
Veel plezier en succes met jullie kitten straks! Katten zijn ZO LEUK!
Onze katten slapen niet op bed maar ik heb ze niet als kitten gekregen. De deuren gaan dicht 's avonds en poes zoekt zelf een plekje om te slapen, er staan genoeg mandjes, stoelen met kleedjes ed door het hele huis muv de woonkamer want daarvan is ook de deur dicht. Vaak is 1 plek favoriet: 's winters de oude luie stoel op zolder, 's zomers de bureaustoel in de slaapkamer waar niemand slaapt en waar de deur altijd open staat. Slaapkamer van man en mij is altijd verboden terrein ivm mans astma. Slaapkamen van zoon mag poes overdag wel in als zoon er ook zit en de deur open staat. Het kattenluik heb ik 's nachts dicht, ik vind het niet prettig als ze 's nachts buiten zijn. Beide katten vinden dit geen enkel probleem, ze zijn niet anders gewend, in het begin is het even volhouden maar uiteindelijk krijgen ze het wel door hoor.

in bed

De twee katten hier slapen bij ons in bed. 1 Aan het voeteneind, 1 deelt mijn hoofdkussen met mij... En nee, ik stofzuig het bed niet, 1 keer per week lakens verschonen vind ik schoon genoeg

En het is al gezegd, maar haal een kitten niet te vroeg weg bij de moeder en nog beter, neem er twee. Dat is toch wat de kattendeskundigen aanraden, niet 1 kitten alleen. Ook voor je zelf, als een katje een kameraadje heeft om mee te spelen is de kans dat hij uit verveling/baldadigheid je meubels te grazen neemt een stuk kleiner.

mama2

mama2

22-05-2014 om 11:20

Hier

kregen wij onze kitten met 13 weken en hij heeft de 1e 4 weken in een grote bench geslapen. Dat was mede omdat we ook nog een grote hond hebben en die 2 ook aan elkaar moesten wennen. Daarna hadden wij het voornemen dat de kater dus niet naar boven mocht...nouja, niet lang volgehouden dus. Slapen doet hij wel beneden, samen in de mand met de hond.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.