Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Vreemd luchtje in indonesische spullen - dirksmama?

Schoonouders zijn weer terug na twee maanden Indonesië en hebben weer een heleboel meegenomen, vooral veel kleding voor onze kinderen. En de vraag die mij al een tijd bezighoudt maar waar mijn partner het antwoord niet op weet: waarom ruiken spullen die uit Indonesië meegebracht worden zo raar?
Het is niet zo dat er een pakje trassi oid tussen de overhemden zat, het is geen etenswarenluchtje. Maar ik ben nu 9 jaar in de familie en altijd als er een koffer of tas uit Indonesië opengaat stijgt een sterke geur op, die ook in alle spullen zit, maar waarvan ik onmogelijk kan zeggen *waar* het dan precies naar ruikt. Ja, naar spullen uit Indonesië

Dirksmama, jij kent dit fenomeen vast wel, en er zijn misschien meer forummers bekend met het verschijnsel. Weet iemand waar dat luchtje vandaan komt?

Groeten,

Temet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Merel

Merel

25-08-2011 om 15:24

Wasmiddel?

Zou het een soort wasmiddel zijn wat alleen in indonesie gebruikt wordt?

Mottenballen?

Kan het de geur van mottenballen zijn? Die werden in Maleisie in ieder geval veelvuldig gebruikt, vooral bij kleding en papier.
Nog niet zolang geleden was ik boeken en kleding aan het opbergen (in NL) voor langere tijd, ik deed er een paar mottenballen bij (in NL geurballen) en oudste dochter stond gelijk naast me. "Lekker mama, dat ruikt naar Maleisie," zei ze. Ikzelf vind de lucht wat minder.

Dat zou ik ook wel eens willen weten

De nichten waren in mei een poosje hier, en we hebben van hen ook kleding gekregen (ik zelfs een kaftan, joepie) en iid daar zit een geurtje aan.
Maar hun zeepjes en toiletspullen ruiken ook niet zo jofel, vind ik. Het heeft even geduurd voordat de bakamer weer gewoon rook.
Scheelt dat de pubers nogal kwistig zijn met de axe

Monet

Monet

25-08-2011 om 16:29

Ik ook!

Wij waren onlangs in Thailand, en ook daar rook het overal naar 'thailand'......bedenk het maar waar het van komt, ik weet het niet!

Temet

Temet

25-08-2011 om 16:39 Topicstarter

Nee, geen motteballen

Vriend heeft niet alleen in Indonesië maar ook in Maleisië gewoond en wordt ook reuze nostalgisch van de geur van motteballen. Maar die lucht is het dus niet, tenminste, mijn motteballen ruiken heel anders dan de kleding die schoonouders meebrachten.

Groeten,

Temet

Snuggle's

Snuggle's

25-08-2011 om 18:30

Denk ook kretek

Voor mijn gevoel rook heel Indonesië naar kretek sigaretten! En ook nog een iets ander rookbeleid dan hier

Snuggle's

Fiorucci

Fiorucci

25-08-2011 om 19:13

Kretek

Kan niet missen, ik denk ook kretek. Ik ken zelfs een indonesisch gezin waar niet wordt gerookt, maar waar je wel kretek ruikt..

Temet

Temet

25-08-2011 om 21:59 Topicstarter

Nee, geen kretek

Weet niet hoe kamferhout ruikt, maar misschien is het dat inderdaad wel.
Maar het ruikt niet naar kretek. Die lucht ken ik wel en vind ik (met mate) niet onprettig, dit is geen kretek.
Iemand anders nog een briljant idee?

Groeten,

Temet

Tijgeroog

Tijgeroog

26-08-2011 om 09:37

Ehmm...

Wat zeggen je schoonouders?

Temet

Temet

26-08-2011 om 17:06 Topicstarter

Goeie vraag!

Tja, Tijgeroog, da's een goeie vraag. Ik had de vraag bij mijn partner neergelegd en die wist het antwoord niet. Ik denk dat ik het inderdaad de volgende keer maar aan mijn schoonouders vraag, en als dat tot oplossing van het raadsel leidt meld ik het hier, weet Silone het ook

Groeten,

Temet

Margriet*

Margriet*

27-08-2011 om 13:17

Is het niet een wierook lucht

Zit vaak in indonesische spullen. Dan zou kamperfoelie ook goed kunnen. Ik heb een sjaal van vroeger (30 jaar oud). Zit het nog steeds in na vaak wassen.

Polly Shearman

Polly Shearman

27-08-2011 om 17:05

Vietnam

Onze buren uit vietnam hebben ook een geur. In hun kleren, spullen huis. Alles! Waar komt dat dan vandaan?

100%mama

100%mama

30-08-2011 om 09:18

Schoonmoeder

heeft vrijwel overal in huis mottenballen tussen. Volgens haar is het in Indonesie een heel normaal item wat vrijwel in ieder huishouden of markten gebruikt wordt en de kans is dus groot dat de geur die jij bedoeld de geur is van mottenballen. Ik persoonlijk vind het meuren en was alles 10x voor mijn eigen luchtje er aan zit, maar schoonmoeder vind het zalig!

Temet

Temet

30-08-2011 om 13:41 Topicstarter

Eigenlijk gek

Gek dat Indonesiërs zo dol zijn op mottenballen, want motten eten toch alleen maar haar en veren, ofwel wol, bont en veren stola's. Indonesiërs gaan vziw vrijwel uitsluitend gekleed in katoen en kunststofjes, allebei oneetbaar voor motten.

Maar misschien jagen ze er wel andere beestjes mee weg.

Groeten,

Temet

Tirza G.

Tirza G.

30-08-2011 om 16:30

Verf?

Misschien de verf die gebruikt wordt?

Tirza

Mottenballen

Absoluut.

Oudere Indische mensen gaan er zelf mee naar bed, doen die ballen bij hun voeten, omdat dat volgens volksgeloof helpt tegen allerlei kwalen.

Waarbij ze even vergeten dat moderne mottenballen voornamelijk uit paradichloorbenzeen bestaan (vooral als je ze in Indonesie koopt), wat volgens mij niets geneest, maar wel veroorzaakt.

En in Indonesie worden er iets andere geurstoffen aan toegevoegd, dat wel.

Nu ik er over schrijf heb ik meteen dat luchtje in mijn neus.

Overigens, ik heb ook wel eens kleding uit Indonesie meegenomen en die vervolgens een maand in de schuur moeten hangen. Maar dat was omdat ze in dezelfde koffer zaten als de doerian die ik had meegenomen

Andere samenstelling

Die indruk heb ik ook, dat de mottenballensamenstelling (leuk woord voor scrabble iets anders is in Azie dan in NL. Het is wat zachter voor geur, wat geuriger ook, minder chemisch. Ik heb begrepen dat er oorspronkelijk kamfer in mottenballen zit. Ik weet niet of dat dat in Azie bijvoorbeeld meer is. Ik ben er ook nog steeds ervan overtuigd dat het een mottenballenlucht is waar Temet het over heeft.

Dirksmama

Durian in je koffer? Dan kom je er nog genadig van af met alleen maar een maand je spullen in de schuur hangen. Ik woonde in de buurt van een plek waar, volgens de lokale bevolking, de beste Durians van Maleisie vandaan kwamen. In de bloeitijd hing er altijd een zeer penetrante lucht van Durians. Heel soms ruik ik een soortgelijk luchtje nog wel eens, vooral als ik wat rottend fruit in de groenbak heb.

Half jaar

Nu ik terugdenk, het was in 2000, het was toch eerder een half jaar...

Maar eerlijk gezegd, ik vind het een apart luchtje, maar niet bepaald stinken.

100%mama

100%mama

06-09-2011 om 10:42

Hahahahaha

"Heel soms ruik ik een soortgelijk luchtje nog wel eens, vooral als ik wat rottend fruit in de groenbak heb."

Hahahaha, heel herkenbaar! Ik kom echt niet bij schoonmoeder thuis als ze weer eens een "Durian manie" heeft, bah wat een lucht, hahahahahah

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.