Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Vragen naar ontslagen werkster?

Ik heb een dilemma. Een kennis van mij (moeder van school) heeft een huishoudelijke hulp waar ze erg tevreden over is. Ze werkt niet alleen bij haar thuis, maar ook in de zaak van haar partner.
Ik ben al tijden op zoek naar een betrouwbare hulp en zou dolgraag deze mevrouw benaderen. Omdat ze bij een vriendin werkt, voelt het vertrouwd.

Nu hoorde ik via een gezamenlijke kennis (het is vakantietijd, dus ik zie haar zelf niet) dat ze de hulp ontslagen heeft.

Nu twijfel ik enorm. Zal ik wachten tot de vakantie over is en het haar dan rechtstreeks vragen? Of breng je haar dan in verlegenheid (misschien is het wel een geldkwestie ofzo, nooit leuk). Of zal ik de hulp zelf benaderen met het risico dat er iets is voorgevallen en ik er met open ogen in stink?

Ik ben bang dat als ik wacht tot na de vakantie, de hulp alweer bezet zal zijn. Maar ja, ik wil geen onbetrouwbare hulp in huis halen. Maar jaaaaaa ik vind het ook een beetje een precair onderwerp om rechtstreeks te vragen.

Wat zouden jullie doen? Niet dat dat zin heeft om te weten eigenlijk want jullie zijn mij niet , maar misschien zie ik iets over het hoofd. Dan heb ik het weekend om er over door te malen en kan ik volgende week misschien de koe bij de horens vatten.

Alvast bedankt voor de reacties.

Jona

Ik

Ik

05-08-2016 om 16:15

Tja

Als je denkt dat de hulp alweer bezet heeft als je te lang wacht en je wil graag een hulp hebben (en goede zijn niet altijd makkelijk te vinden, weet ook ik), dan is wachten dus geen optie .

Kan je de eerste keren dat ze komt er bijv. bij zijn, waardoor je, als er iets heel erg vervelends (stelen? - la toevallig dat andere draadje over een stelende hulp) plaatsgevonden heeft, de kans dat er iets gebeurt de eerste keren niet zo groot is?

Ik zou de hulp denk ik benaderen en zeggen: he, klopt het dat je niet meer bij X (dat andere gezin) werkt?
Heb je tijd en zin om bij mij/ons te komen werken?
Als ze "ja" zegt, dan vervolgens vragen: Waarom ben je daar eigenlijk gestopt?

Ik zou het wel vragen, maar alleen als ze dus bij jou wil en kan komen werken. Als ze niet kan/wil, hoef je er dus niet naar te vragen.

Als ze vervolgens een plausibel antwoord geeft, ga je in principe met haar in zee.

Je kunt zeggen: ik doe graag 1, 2 of 3 keer (of een maand) op proef.

Of je begint niet meteen komende week, maar pas de week erna (of de week daarna).

En zodra die andere moeder van school terug is, vraag je haar hoe het zit.

En dan kijk je of je doorgaat of ermee stopt.

Kan je hier wat mee?

Jona Gold

Jona Gold

05-08-2016 om 16:37 Topicstarter

Ja!

O, daar kan ik zeker wat mee. Dat is nou precies zoiets waar je zelf dan niet op komt en als een ander het dan opschrijft is het zo logisch als wat.

Ik ga even speuren naar dat andere draadje, dat is me helemaal niet opgevallen.

Bedankt!

Jona

Wel vragen

Ik zou wel wachten tot vriendin bereikbaar is. Ik vraag altijd referenties bij anderen als ik een hulp neem. Je geeft ze toch de sleutel van je huis en daarmee je vertrouwen. Niks zo waardeloos als fat dat beschaamd wordt (zie ook andere draadje)

Ik

Ik

05-08-2016 om 17:20

Alkes

TO kan misschien wel al gesprek met hulp hebben en hulp "reserveren", maar pas later de 1e keer laten hebben, of de eerste keer/keren (totdat die moeder van school er weer is) erbij zijn.

Dus nog niet de sleutel geven en niet alleen in huis laten.

Hoezo wachten?

Is er geen enkele manier om je kennis te bereiken? App'en, sms-je, pb via Facebook. Als je op facebook zit tenminste . Dan weet je meteen of dat ontslag op waarheid berust of een gerucht is. Ik zou daar toch wel het fijne van willen weten, voordat ik ueberhaupt met iemand in zee ging. Je hoort soms zulke rare verhalen tegenwoordig. De rotste appels blijken soms in een mand te zitten waar je ze echt niet verwacht.

Nou heb ik de betrouwbaarste hulp die er is, ik zelf. Niet dat ik mezelf zou aannemen in die functie, maar dat heeft weer zo zijn andere redenen.

Jona Gold

Jona Gold

05-08-2016 om 21:11 Topicstarter

Facebook

Oooo, dat is misschien wel een idee, Kenfan. Ik ga eens even op Facebook speuren. Ik heb haar niet als vriend, maar ze heeft best wel een aparte naam en het bedrijf van haar partner is ook wel te vinden.
Eens even kijken of ik haar op die manier kan vinden en misschien benaderen. Of dat ik van haar FB sowieso al wat wijzer wordt, kan ook natuurlijk.

Dat van die rotte appel: dat is nou precies wat ik bedoel.Ik heb jarenlang een hulp gehad, en die moest stoppen vanwege haar gezondheid. Weet je, je laat iemand in je huis, in je spullen, in je leven. Je geeft ze een sleutel, ze kunnen bij je portemonnee of andere waardevolle spullen. Vertróuwen, dat is het gewoon.
En dan voelt via-via een soort van vertrouwd, maar je wéét het gewoon niet. En ik heb dus écht geen zin in ellende, ik heb hier vanwege mijn werk regelmatig aardige bedragen in huis. Honderdjes zeg maar. En ja, dat leg ik wel weg enzo, maar toch. Het idee.

Jona

Jona Gold

Jona Gold

07-08-2016 om 21:12 Topicstarter

Inmiddels

Heb ik via FB contact gelegd met de schoolmoeder. Ze gaat me aankomende week een keertje bellen, ze vindt het niet iets om via FB uit te wisselen. Dat klinkt in elk geval serieus en zorgvuldig.
Bedankt voor jullie input!

Jona

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.