Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Ellen

Ellen

08-05-2013 om 01:34

Vragen aan cavia-kenners

Mijn dochter wil voor haar verjaardag een cavia.
Ik weet van die beestjes niet veel af dus daarom een aantal vragen:

Kunnen cavia's zomers in een buitenhok verblijven?
Gedijen ze beter met zijn 2-en (wil er eigenlijk maar 1)
Kan ik beter een mannetje of vrouwtje nemen?
Hoeveel ruimte hebben ze nodig, wat moet er allemaal in de kooi?
Waar moet ik verder nog om denken?

Jullie zien het: ik ben een leek!
Daarom zijn alle tips welkom.

Gr.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
madelief

madelief

08-05-2013 om 10:05

Bij ons

Zijn de cavia's in de zomer buiten, ze kunnen dan gewoon los lopen en zelf hun hok in en uit. Ik had twee broertjes, twee Rex cavia's. Zij hebben een stugge vacht. Ik kocht ze samen en het ging prima. Echter wel met buiten veel ruimte en binnen een dubbel hok, twee verdiepingen. Eén broertje is vorige zomer overleden, longontsteking. Omdat we hierna geen nieuwe cavia's meer willen namen we er geen bij. Echter de overgebleven cavia was zo eenzaam! Hij floot niet meer, was echt sip. Toen zijn we opzoek gegaan naar een tijdelijke andere cavia. Bij de caviaopvang er een "geleend" hij zat al lang bij haar en hij logeert nu bij ons. Echter als onze dood gaat, gaat hij terug. Deze cavia is gladharig, hij is heel schuw. Even oppakken is lastig. Ik heb het idee ( ook van vriendinnen) dat mijn Rex wat knuffeliger is. Maar het kan verbeelding zijn, ik heb destijds wel op een rustig soort gezocht en dat is dus gelukt! Onze cavia is nu al 6 maar buiten dat hij wat strammer wordt ziet hij er volgens de dierenarts nog prima uit!! Ik zou dus echt twee cavia's nemen, het zijn echt gezelschapsbeestjes. Verder heb je in het hok oude kranten nodig, een bodemvedekker als zaagsel/ houtsnippers/ houtvezel met daarover hooi. Dit moet je vaak aanvullen dat eten ze op. Verder elke dag droogvoer en verse groente. Ze eten veel restjes als komkommer, paprika, sla, andijvie etc. Bij ons verzamelen de buren ook voor ons. Mijn cavia's zijn behoorlijk groot, veel beweging en het soort. Ik heb binnen dus ook een flink hok staan. Twee verdiepingen hoog en een meter breed bij 70 cm diep. Maar ze zijn wel gezellig! Zoners gezellig door de tuin scharrelen en als je beneden komt piepen ze lief. Echter hou er rekening mee dat de aandacht van he dochter verslapt, in het begin was mijn dochter er elke dag mee bezig maar na 6 jaar moet ik haar er steeds op wijzen....

Pff lang verhaal! Succes met de beslissing! Gr madelief
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

MariaV

MariaV

08-05-2013 om 10:21

Niet alleen!

Cavia's kunnen niet goed alleen zijn, het zijn sociale dieren die depressief worden als ze alleen zitten. 's Zomers kunnen ze buiten, maar ze kunnen niet goed tegen directe zon en niet goed tegen tocht/wind. Ze moeten dus ergens kunnen wegkruipen.
Als je de cavia's nog jong zijn, moet je ze vaak oppakken zodat ze daaraan wennen, later lukt dat niet goed meer.
Leen anders eens een boekje bij de bieb, daarin kun je alles lezen.

Niet alleen (2)

Sluit me aan bij mijn voorgangers: neem twee cavia's. Een cavia alleen voelt zich echt niet prettig.
Verder kunnen cavia's 's zomers gewoon buiten. Als je maar zorgt dat ze niet op de tocht zitten. Ze kunnen slecht tegen vocht, direct zonlicht en tegen tocht. En cavia's zijn schuildieren, dus ze moeten echt een plekje hebben waar ze zich lekker kunnen verstoppen. Mijn cavia's komen over het algemeen pas 's avonds hun hokje uit als ik ze buiten heb staan.
Belangrijk is ook de voeding: ze moeten (eigenlijk onbeperkt) hooi hebben. Dat is goed voor tanden en darmen. Pas op met vers voedsel (groente en fruit) Cavia's zijn er dol op, maar het is niet heel goed voor hun darmen. Zorg verder vol voldoende vitamine C. Dit zit standaard in de caviavoeding maar ik geef mijn cavia's vaak nog apart een tabletje zodat ik er zeker van ben dat ze het binnenkrijgen.
Cavia's zijn heel gezellig en nogal eh... vocaal ingesteld. Ze maken vrij veel geluid als ze zich op hun gemak voelen. Zeker als je de koelkast openmaakt. Het zijn ook echt knuffeldieren. Verder zijn ze niet bijster intelligent, dus je kunt ze geen leuke truukjes leren of zo. Althans, mij is het nog nooit gelukt.
n@nny

Een castraatje en een zeugje

Neem een castraatje en een zeugje van een cavia-opvang, dat is het leukst. Maar ga vooral naar een opvang, daar zitten de cavia's al samen, dan weet je dat het klikt.
Kijk ook voor informatie bij http://www.degrotecavia.nl/
dat is een erg leerzame site voor caviabeginners.
Verder zijn cavia's vooral heel leuk als ze flink de ruimte hebben, in een klein hok waar ze stil moeten zitten zijn ze niet half zo leuk als wanneer ze door een ren heen kunnen sjeezen, dan maken ze zulke leuke bokkesprongen.

Opvang-adressen zijn bijvoorbeeld te vinden op:
http://www.stichtingcavia.com/herplaats.html

Klein tegengeluidje

Cavia alleen hoeft niet zielig te zijn, als je overdag altijd leven in huis hebt. Ik weet dat onze solo-cavia's vroeger niet bepaald wegkwijnden, maar wel veel minder schrikkerig waren dan de logeercaviaparen die we nu van verscheidene kanten krijgen. Onze solo-cavia's werden zeker een keer of drie, vier per dag uit de kooi gehaald en waren heel tam en knuffelig. En doordat er vrijwel altijd wel iemand thuis was, waren, ze niet zielig.

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

09-05-2013 om 11:54

Nou genista,

je haalt de woorden uit mijn mond. Een cavia alleen is niet zielig, maar je moet er wel extra aandacht aan geven. Het is zelfs zo dat een cavia alleen tammer wordt en zich beter laat aaien en oppakken. Waarschijnlijk omdat ze zelf ook een grotere behoefte hebben aan lichamelijk contact.

Jillian

Jillian

09-05-2013 om 16:47

Maar

dan is het toch beter om ze samen te houden? Je geeft zelf toe dat ze veel behoefte hebben aan lichamelijke contact en dat bij gebrek aan soortgenoten dan maar bij de mens zoeken. Ze missen dus duidelijk iets. Misschien is het voor de baasjes leuker als ze heel tam zijn en aandacht zoeken maar de vraag is of dat voor de cavia fijner is.

Cavia's zijn groepdieren en laten in een groep dus het meest natuurlijke gedrag zien. Natuurlijk als je die groep weghaalt dan zal de cavia zich op iets anders richten maar echt diervriendelijk kan ik dat niet noemen.

Het is hetzelfde als een papagaai alleen houden. Ja, dat beestje zoekt dan ook contact met de mens en gaat zo leuk praten maar het gaat volkomen in tegen hoe een papagaai normaal leeft. Veel papagaaien in gevangenschap vertonen dan ook zeer neurotisch gedrag.

Wat cavia's betreft zou ik zeggen: liefst in een groep, desnoods met z'n tweeen, zeker niet alleen en zoveel mogelijk ruimte.

Tja

In dat geval kun je beter helemaal geen huisdieren meer houden, Jillian. In principe heb je ze toch voor de knuffelbaarheid, hoe je het ook wendt of keert (behalve vissen dan wellicht). Maar alle gedomesticeerde dieren vertonen onnatuurlijk gedrag. Dat willen mensen juist.

Jillian

Jillian

09-05-2013 om 19:46

Genista

Huisdieren houden vind ik prima zolang je als huisdier bezitter je verdiept in de behoeften van het dier. Cavia's zijn groepsdieren en functioneren dus het beste in een groep. Het ze ontzeggen van die groep heeft invloed op hun functioneren en gedrag. Een mens kan nooit die groep vervangen want een mens kan nou eenmaal niet met een cavia communiceren op de cavia manier. Cavia's in het wild leven in groepen, zoeken elkaar op, hebben veel contact met elkaar, slapen tegen elkaar aan etc.

Wil je perse een cavia houden dan kan je best aan die behoefte tegemoet komen door twee cavia's te houden. Twee is niet veel meer werk dan een.

Dat de cavia's dan minder tam zijn moet je dan maar voor lief nemen. Het welzijn van de cavia is belangrijker.

En anders geen cavia nemen. Is ook een prima optie.

Er zijn ook dieren die meer solistisch leven. Dan kan je er wel 1 nemen.

madelief

madelief

09-05-2013 om 21:27

Tam

Mijn twee mannetjes waren allebei heel tam hoor. Vanaf baby bij ons in huis en samen geknuffeld.
Maar het eruit halen wordt gewoon minder naarmate de kinderen groter worden ( bij ons dan) . Een poes/ hond komt vanzelf naar je toe maar een cavia kan niet uit zijn hok. Dus als hij niet gepakt wordt gebeurt er niets. Mijn dochter was er de eerste paar jaar veel mee aan het knuffelen maar nu ze 12 is minder. Druk met vriendinnen etc. Ze geeft ze eten, verschoont het hok maar knuffelen wordt minder. Onze leencavia heeft altijd in een hok in de schuur gezeten en was een jaar oud toen hij kwam. Hij is idd schuw. Maar onze cavia alleen was echt heel sneu, ze hobbelen ook zo gezellig achter elkaar aan door de tuin. Trouwens ze poepen en plassen ook gewoon op schoot ik heb dan ook speciale caviakleedjes genaaid met plastic erin, anders kon ik steeds handdoeken en broeken wassen. Dat is wel een nadeel aan cavia's vind ik, absoluut niet zindelijk! Maar ik weet niet of dit bij iedereen zo is....
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.