Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Wilgenroosje

Wilgenroosje

25-04-2017 om 18:22

Vraagje over deeg.

Met Pasen hebben we gepizzaret. Ik heb voor de bodem brooddeeg gebruikt en daar Italiaanse kruiden doorheen gedaan. Ik had klaargemaakt deeg (met kruiden) van een heel pak broodmix over en dat heb ik in de vriezer gedaan.

Moet ik het, als ik het wil gebruiken, eerst weer laten rijzen of kan dat helemaal niet en kan ik het ontdooid meteen gebruiken. Of kan ik het beter wegdoen, omdat er een enorm massief iets van overblijft?

Uitgerold

Heb je t deeg al uitgerold tot pizza's? Dan kun je die bevroren en wel beleggen en afbakken. Ik denk niet dat je dat gedaan hebt. T deeg is al eens gerezen, maar gaat t gist niet dood in de vriezer? Anders eerst laten ontdooien en dan zeker een uurtje of zo kijken of t nog wil rijzen. Rijst t niet, dan wordt t niks vrees ik.... ( tip, deeg al uitrollen tot pizza's en met velletjes bakpapier er tussen invriezen de volgende keer)

Wilgenroosje

Wilgenroosje

25-04-2017 om 19:13

Dorry

Ik heb het deeg uit de kom gehaald en als deegbal ingevroren.

Ik ga binnenkort maar gewoon proberen of ik er nog iets mee kan doen. Goeie tip om het een volgende keer eerst uit te rollen.

Nooit over nagedacht. Stom!

Pirata

Pirata

25-04-2017 om 20:03

Geen idee

Maar ik zou de volgende keer gelijk een brood bakken van het overgebleven deeg. Of in de koelkast doen en er de volgende dag broodjes mee bakken.

Lente

Lente

25-04-2017 om 20:14

Ja hoor, deeg kun je invriezen

Dat doen wij ook als we zelf pizza maken. Gewoon in een bol invriezen.
Wel op tijd eruit halen en de tijd geven om weer te rijzen. Dat werkt hier prima.
Juist makkelijk om pizzadeeg in de vriezer gereed te hebben.

Vogel

Vogel

25-04-2017 om 20:18

Gist

Gist gaat niet dood in de vriezer, daar kun je het nl. ook gewoon bewaren voorzover ik weet.

Rosalie

Rosalie

25-04-2017 om 21:21

Idd

Gist gaat niet dood in de vriezer. Wij vriezen zelf ook altijd verse gistblokjes in.Het enige waar je wel mee op moet letten (zo heb ik begrepen --) is als je verse gist nog bevroren hebt en het wilt gebruiken. Of je laat het eerst helemaal ontdooien (wordt hier nog wel eens vergeten), of je doet het in een bakje met lauwe melk (niet heet, dan gaat de gist wel stuk) en ontdooit het op die manier. Deeg hebben we nooit over dus daar kan in je niet bin helpen maar afgaande op de reacties zou het moeten kunnen. Gewoon proberen toch?

Roos

Kan prima

Je moet het niet jaren willen bewaren, maar een maandje vriezer zou moeten lukken. Gist gaat dood bij te hoge temperatuur, niet bij te lage. Wel tijdig uit de vriezer halen, en in een met plastic folie afgedekte kom geleidelijk op kamertemperatuur laten komen. Niet in de magnetron dus, wel in de buurt van de verwarming. Of in de vaatwasser als die net gedraaid heeft die is met de combi lauwe warmte en vocht een prima rijskast. Niet na een uurtje al weggooien dus, deeg moet echt even op kamertemperatuur komen om de gist te reanimeren,

Beste kun je dan het deeg tot bijna dubbele omvang laten rijzen. Dan op het aanrecht doorslaan:flinke mep verkopen waarmee je de lucht eruit tikt, tot een mooie bol vormen en die uitrollen.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

26-04-2017 om 11:02

Gewoon doen dus maar

Binnenkort maar gewoon ruim van tevoren uit de vriezer halen en opnieuw laten rijzen dus. Bedankt voor jullie reacties.

Half a twin

Half a twin

26-04-2017 om 17:43

Laat je even horen hoe het is afgelopen?

Of het lukte of niet? Ik heb gisteren ook deeg ingevroren. Gerezen en uitgerold op bakpapier en met papier ingevroren. In plaats van met het hele gezin aten we maar met zijn tweeën pizza en ik had deeg voor wel 5 personen, dat was al teveel. Foutje met het afmeten van het vocht er moest meer bloem bij om het nog te kunnen gebruiken.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

26-04-2017 om 18:29

Half a twin

Ik zal laten weten of het gelukt is. Als de plannen hier niet wijzigen ga ik er komend weekend mee aan de slag.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

30-04-2017 om 21:08

Gelukt

Het is gelukt. Ik heb het advies dat hier gegeven werd opgevolgd. Ruim de tijd genomen. Gisterenmorgen het deeg uit de vriezer gehaald en afgedekt met huishoudfolie in de deegkom gedaan. Het duurde wel een uur of 5 voordat het ontdooid was en de hoeveelheid ongeveer verdubbeld. (In het zonnetje op de vensterbank.) Daarna gewoon verwerkt met prima resultaat.

Half a twin

Half a twin

01-05-2017 om 08:38

Bedankt!

Binnenkort ga ik mijn deeg gebruiken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.