Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Jamilla

Jamilla

13-02-2013 om 10:50

Vraagje aan ratten-eigenaars

We zitten al een tijdje te denken of we twee ratjes zullen nemen als huisdier. Er zijn een hoop voordelen, maar er is wel 1 ding waar ik erg mn twijfels over heb en zoveel verschillende berichten over heb: de geur.

Ik zou sowieso voor 2 vrouwtjes gaan, die schijnen minder te stinken. Maar hoe ervaren jullie de geur, kan je ze goed ruiken? Ik zou ze namelijk wel in de woonkamer willen zetten. Ruik je ze goed als je de kooi 2 keer per week verschoont en uitboend?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Linda

Linda

13-02-2013 om 11:00

Tja... valt mee, maar is persoonlijik

Hoi Jamilla,

Wij hebben 2 damesratjes gehad. Leuke beestjes hoor! Ik denk nog steeds: de leukste dieren qua knaagdieren!

Ik vond de geur wel meevallen, maar mijn man die sowieso niet zo van dieren is vond het vies. Maar.... ze stonden meestal gewoon op de slaapkamer (wel redelijk grote) van mijn dochter, dus dat zegt wel iets. Als het teveel stonk (en verschonen niet erin zat, zetten we ze op de overloop).

Mijn dochter (jawel!) verschoonde de kooi 1x per week. In de zomer was dat ivm de geur wat aan de weinige kant. Dus als je de geur vervelend vindt, moet je 2x pw de kooi verschonen en dan is het wel prima te doen, en hartstikke leuk juist in de woonkamer. Vinden ze zelf vermoedelijk ook wel leuk (ik vond het soms een beetje zielig, zo alleen overdag op de slaapkamer - maar had ik wellicht meer last van dan de ratjes zelf).

Let ook op welke korrels/bodembedekking je gebruikt. Dat is even uitproberen welke je prettig vindt en welke de geur zo goed mogelijk opneemt - en natuurlijk ook de prijs.

Ik zo zeggen: sowieso doen! Ze leven maar 2-3 jaar, als het heel erg tegenvalt, overleef je die periode wel, maar ik denk dat het vooral erg leuk is! En vooral lekker mee spelen (in capuchons, mouwen, bank/kussens etc.) en zo groot mogelijke kooi.

Veel plezier.

Jo Hanna

Jo Hanna

13-02-2013 om 11:54

Goed te doen

Ik heb nu geen ratten maar wel jaren gehad. Ook altijd vrouwtjes. Ik had ze ook altijd in de woonkamer staan en vond dat goed te doen. Volgens mij maakte ik de kooi meestal een keer per week schoon.
Volgens mij is het met mannetjes wel echt anders. Ik was laatst in een huishouden waar ze twee mannetjes hadden en die kooi vond ik echt stinken. Zou ik niet in de huiskamer willen hebben.
En het nadeel dat ze kort leven (3 jaar heeft echt geen van mijn ratten gehaald en ik heb er een stuk of acht gehad in totaal) heeft inderdaad ook een voordeel: als je het toch niks vindt, duurt het niet zo lang voor je er weer vanaf bent.
Groet,
Hester

Rattentoilet

wij zijn dit keer gezegend met hele zindelijke dames ratten. Ze staan in de woonkamer en poepen en plassen op het 'toilet'. In de hoek van de kooi staat een 3-hoekig toilet.
Ik weet niet of dit normaal is hoor. Toen ze klein waren, schepten we de poepjes in de bak. We verschonen 2 keer week het toilet en de bak 1 maal in de 2-3 weken. De plateaus maak ik tussendoor wel schoon.

En ze zijn zó leuk...............

Tip

niet bij een dierenwinkel kopen, maar bij een rattery. Die hebben vaak tammere dieren dan in de winkel.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.