Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

18-09-2011 om 10:05

Vraagje aan de azorrijdsters:

Ik mag een nieuwe fiets! Nu kan ik niet om alle jubelverhalen van jullie heen vandaar wat vragen. Blijft de fiets prettig of valt het na verloop van tijd toch tegen qua degelijkheid? Hoe ben je tot je keus van het model gekomen? Ik heb een mobiele fietsenmaker die wel Azor kan leveren maar waar ik denk ik niet kan proeffietsen. Vragen vragen vragen. Zit al dagen in de folder te turen.

Rosa van der Zanden

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Azora Dam

Azora Dam

18-09-2011 om 12:31

Nog steeds heel blij, met goede fietsenmaker

Een jaar geleden heb ik een Azor-fiets op maat laten samenstellen, waarbij werkelijk elk onderdeeltje apart is uitgekozen.

Ik had speciale wensen waarbij ik niet zeker was of dat wel goed in een enkele fiets te verwezenlijken zou zijn. En ik wilde graag een Azor, maar wel begeleiding bij het samenstellen en kunnen proeffietsen. De folder en website had ik goed bestudeerd maar ik bleef toch nog met vragen zitten.

Ik ben eerst een goede fietsenwinkel gaan zoeken waar ik zou kunnen proeffietsen op het model wat ik voor ogen had. Daartoe ben ik een uurtje gaan rondbellen in Amsterdam. De meeste winkels hadden maar een beperkt aantal modellen waarop ik kon proeffietsen, niet het model dat ik voor ogen had. Uiteindelijk heeft een heel aardige fietsenmaker in de buurt, die Azor verkoopt maar weinig op voorraad had, me doorverwezen naar Segijn & Van Wees in de Watergraafsmeer. Zij hebben veel modellen staan waarop je kunt proeffietsen. Zij hebben enorm meegedacht met mij over mijn wensen en kwamen zelf met heel goede suggesties. Ik heb een aantal keer uitgebreid proef gefietst, een heel eind weg. "Probeer die fiets eens en let dan alleen op het stuur, ik denk dat met dat stuur je schouders meer ontspannen." Ik had daar nog veel meer keuzemogelijkheden dan in de Azor-folder staan. Frame, stuur, zadel, jasbeschermers, lamp, bagagedrager, aantal versnellingen, etc. - alles heb ik apart uitgekozen. En als de keuze voor het stuur niet zou bevallen, dan zou het geen probleem zijn om deze na een paar weken te ruilen. Segijn & Van Wees zijn ook nog ongelooflijke perfectionisten, als de fiets uit de fabriek komt gaan ze nog een paar uur van alles opnieuw doen en onderdeeltjes vervangen door betere. En dat merkte ik dus echt: de fiets fietst ongelooflijk fijn.

Nu na een jaar ben ik nog steeds erg blij met de fiets. Het is precies geworden wat ik voor ogen had en een feest om op te fietsen. De fiets staat altijd buiten (verzekerd) en is nog in uitstekende staat. Er is nog niets kapot gegaan of zo. Het enige is dat de versnellingen af en toe moeten worden afgesteld (ik heb acht versnellingen).

Een probleem is wel dat bij langdurige vorst de kabels van versnellingen en/of remmen vastvriezen, als de fiets veel buitenstaat (dit probleem heb is nog groter met onze bakfiets). Dat is bij alle fietsen met dit soort remmen/versnellingen en ligt niet aan het merk. Er komt vocht in de kabels en dat vriest dan vast. Nou was er in die periode zoveel sneeuw en ijs op de weg dat je sowieso beter niet kon fietsen. Ik hoorde later van iemand die antivries in de kabels deed en dat dat goed hielp.

Mijn advies: neem een Azor, je krijgt ontzettend veel waar voor je geld; maar zoek er wel een goede fietsenzaak bij, die je begeleidt bij het samenstellen/kiezen en waar je ook later naar toe kan voor het onderhoud.

Laat maar weten als je nog specifieke vragen hebt. Succes!

http://www.sevw.nl/

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

18-09-2011 om 20:42

Ik weet niet zo goed wat mijn wensen zijn.

Ik dacht dat ik geen kind meer achterop hoefde, in de praktijk heb ik heel vaak een kind van mij of van een ander achterop. Die kinderen worden ook steeds zwaarder, sommige komen al aardig in de richting van 50 kilo. Verder fiets ik alleen maar in de stad, van school naar huis, naar de supermarkt en naar sport. En een incidenteel fietstochtje van maximaal 20 kilometer.
Een stevige fiets met weinig fratsen, al ben ik wel heel gevoelig voor mooi ontwerp. De nostalgische frames vind ik mooi, maar welke is het beste voor mij, en hoe weet ik nou welke banden ed erbij moeten? De fietsenmaker hier in de buurt die het verkoopt is een mobiele, heeft geen voorraad. Watergraafsmeer is een uurtje rijden voor mij. Met de auto, niet echt een optie tenzij ik er online echt niet uitkom.
Azora, hoe ben jij tot de keuze van het frame gekomen?
Rosa van der Zanden

Een paar dingen

Ik heb sinds bijna anderhalf jaar een Azor Nashville. Over de kwaliteit van de fiets geen klagen, ondanks intensief gebruik nog geen piepje of rammeltje te bespeuren. Mijn enige echte punt van kritiek is dat de veer die gebruikt wordt om het voorwiel recht te houden (dit in combinatie met de Stabilo-standaard) is vastgezet met dezelfde bout die ook de voorlamp op zijn plaats houdt. Peuter heeft de gewoonte om als ze in het voorzitje zit en de fiets op de standaard staat even lekker met het stuur heen en weer te wiebelen, volgens mij krijg je daarvan speling in die bout en als je de boel dan niet tijdig aandraait (dat valt nog niet eens mee) dan hangt ineens je lamp op half zeven.

Verder moet je er bij een Stabilo standaard aan denken dat je, als je m wegklapt, het achterwiel iets oplicht. Wie de gewoonte heeft de standaard in te klappen door de fiets - met een kind voor en achterop - naar voren te duwen zal merken dat op enig moment de bout die de standaard op zijn plaats houdt finaal doormidden breekt

Maar meer inhoudelijk: de fiets fietst prima, maar hij is zwaar. Nou wilde ik ook een pakezel waar ik ook probleemloos twee kinderen op kan vervoeren, dus dat het geen lichtgewicht toerfietsje is, is niet verwonderlijk. Maar met name bij het wegtrappen bij een stoplicht valt me toch het gewicht weer op. Ook til je m niet eventjes een paar treedjes op of af (ik tenminste niet, maar ik ben dan ook een slapjanus).

Leuk aan Azor: je kan kiezen voor een combinatie van versnellingen en een terugtraprem. Ik ben erg aan een terugtraprem gehecht, vandaar. Ik heb 3 versnellingen, meer kan ook.

O ja, wat ik ook fijn vond is dat het stuur niet idioot breed is. Er is een tendens naar bredere sturen, maar daar zat ik niet op te wachten, omdat ik die fiets nogal eens in een fietsenrek moet zien kwijt te raken. De Batavus Personal Bike bijvoorbeeld, waar ik ook nog naar gekeken heb, heeft een duidelijk breder stuur.

Samenvattend: een prima fiets voor een nette prijs, maar wel aan de zware kant, waarbij ik aanteken dat de Nashville ook een zwaar model is, de Jersey is lichter. Het gewicht heeft mij trouwens op mooie dagen niet van een fietstochtje weerhouden, maar ik wil nu eigenlijk wel een tweedehands toerfiets kopen voor volgende zomer.

O, nog iets over nostalgische fietsen. Er is nu een trend naar hele dikke banden. Dat schijnt lekker te fietsen, maar daarmee kan een fiets niet in een standaard fietsenrek, vziw. Dat was voor mij al genoeg reden om er niet aan te beginnen.

Groeten,

Temet

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

18-09-2011 om 21:15

Geen peuter en geen fietsenrek

Hier geen kinderen meer in de peuterleeftijd (helaas, was gezellig met zo'n humpie voorop), als ik al een kind achterop heb moet je denken aan bovenbouwers. Of echtgenoot, als we naar een ouderavond gaan. Hier in het durp zijn nauwelijks fietsenrekken, dus daar hoef ik geen rekening mee te houden.
Zwaar wegfietsen weer wel, onlangs zijn hier hele handige verkeerslichten weg gehaald en is er een rotonde voor in de plaats gekomen. In plaats van 1 keer oversteken moet ik nu 7(!) keer oversteken. Met de auto kan je daarentegen weer lekker doorrijden. Voor de route huis-school hoef ik niet zo vaak te stoppen. Hmm, nog maar even goed nadenken. Die fabrieksfiets maáa dan voor buiten vind ik ook leuk.
Hiervoor had ik een Batavus, men wat een rotfiets!

Rosa van der Zanden

Rosa

Dit is mijn eerste fiets met versnellingen en het duurde even voor ik ze ook echt leerde gebruiken, maar voor stoplichten is die eerste versnelling dus handig: optrekken in 1 en doorschakelen naar 2 als de gang erin zit. Zeker bij hellinkjes en/of tegenwind met een kind achterop.

Net als bij een auto, bedacht ik me later, dat optrekken in z'n 1, maar ik heb geen rijbewijs en die rijlessen waren al heeeeel lang geleden

Als je regelmatig zware lasten achterop vervoert is zo'n Nashville misschien toch niet gek ...

Groeten,

Temet

Azora Dam

Azora Dam

18-09-2011 om 22:38

Een paar dingen

Zwaar: Een fiets met trommelremmen is nu eenmaal zwaar, en de frames en stevige wielen etc. zijn ook niet erg licht. Maar: van die zwaarte heb je alleen last als je in de bergen fietst of de fiets een trap op/af moet tillen. Beide zijn voor mij hier in NL niet van toepassing.

Zwaar optrekken: Heb ik helemaal geen last van. Ik heb 8 versnellingen en ben gewend om heel veel te schakelen, juist in de stad. Dat vind ik enorm comfortabel. Met de bakfiets was ik al gewend om de versnelling bij een stoplicht op z'n laagst te zetten. Vooral bij het stoplicht op een "helling" (dijk/brug) is dat met de bakfiets een absolute must! Deze versnellingen kun je verzetten als je stilstaat (i.t.t. racefiets-versnellingen).

Standaard: de "dubbele" standaard (Stabilo? lijkt op de bakfiets-standaard) werd mij afgeraden door de fietsenwinkel. De "gewone" standaard is enorm stevig en stabiel, en beter dan die dubbele.

Toerfiets: ik wilde een fiets die zowel heel comfortabel is in de stad, met mogelijkheid om werktas en boodschappen te vervoeren, maar waar ik ook leuk fietstochten mee kan maken. Ik wilde juist af van dat "twee fietsen systeem" en ik wilde ook geen tweedehandsfietsen meer waar toch altijd snel wat mis mee is. Ik twijfelde of dat niet onmogelijk was om te combineren, maar het is gelukt! Aluminium frame met voordrager, 8 versnellingen, verstelbare stuurpen (voor minder of meer sportieve/rechte zit),sportiever stuur + zadel, extra grote en stevige bagagedrager, XL-fietstas, goede lamp, etc... Ik maak er met veel plezier fietstochten mee (niet zwaar!) in de omgeving van Amsterdam, geniet ervan om ermee naar mijn werk of door de stad te fietsen, en kan er ook flink wat boodschappen in kwijt. Voor fietstochten was ik altijd redelijk goede sportfietsen gewend met 21 versnellingen (maar die staat nu al een tijd elders in bergachtig gebied), en ik moet zeggen dat ik toch, of juist, met heel veel plezier fietstochten van 30-40 km maak met de Azor in ons vlakke land, en ik vind het wel handig dat er makkelijk bagage mee kan. Wel krijg ik na een een uur een beetje een "houten kont", dat komt misschien door de minder sportieve zit - maar een minder sportieve zit is juist erg fijn in de stad. Misschien moet ik met dat probleem eens naar de fietsenwinkel gaan, wie weet is er simpel wat aan te doen (anders instellen).

Nostalgisch: Azor had een leuk nostalgisch kant-en-klaar model dat Texel, Vlieland of Ameland heet of zo. Daar had ik ook wel belangstelling voor, maar het werd me afgeraden door Segijn en Van Wees, om technische redenen. Ik geloof dat de dikke banden niet goed bij het frame passen en problemen geven, of zoiets, ik weet het niet meer.

Azora Dam

Azora Dam

18-09-2011 om 22:53

Wensen en frame

Rosa, volgens mij heb je al een aantal wensen op een rijtje gezet! Daar zou ik dus mee beginnen.

En dan alvast een eerste idee te vormen van welke modellen interessant voor je zouden kunnen zijn.

De volgende stap is om op www.azor.nl de lijst met dealers te bekijken en die in de buurt allemaal op te bellen en te vragen of je kan proeffietsen en welke modellen ze daarvoor dan klaar hebben staan. Als er niet een is die alle modellen heeft staan, dan kun je misschien verschillende modellen bij verschillende winkels uitproberen? Al pratende in de winkel kom je er dan achter of ze verstand van zaken hebben, hoe de service is, etc.

Als ik jou was zou ik een stevig frame nemen met een extra grote en stevige bagagedrager, i.v.m. die kinderen achterop. Dit kun je ook aan de fietsenwinkel voorleggen: welk frame is geschikt voor een kind van 50 kg of zwaarder achterop?

Met zware lasten zijn 8 versnellingen handig (de 8-versnelling-set is kwalitatief beter dan de 7-versnelling-set). Wel vragen 8 versnellingen iets meer onderhoud dan 3, maar daar heb ik geen last van. Zelf vind ik 3 versnellingen niks, omdat ik de uitersten weinig gebruik - maar de fietsenwinkel vindt 3 juist beter vanwege het mindere onderhoud (hier heb ik dus het advies van de fietsenwinkel in de wind geslagen!).

De keuze van mijn frame ging als volgt: ik wilde graag een voordrager aan het frame, voor het veilig vervoeren van mijn werktas met laptop e.d. Dan kon ik kiezen uit een aluminium of stalen frame. Omdat ik daarbij een zo sportief mogelijke fiets wilde, koos ik voor een aluminium frame. Dat is iets lichter, en schijnt ook stijver te zijn en beter te dempen. Ik vond het aluminium frame ook mooier dan het stalen. De voordrager kan ik uit het frame halen, voor fietstochten bijv. (scheelt luchtweerstand).

Ik ben niet van plan om een kind achterop te hebben (we hebben een bakfiets), maar ik wilde dat ook niet uitsluiten. Het kan met mijn frame en de extra grote&stevige bagagedrager.

Wat betreft wielen is er geloof ik niet zo heel veel keus bij Azor dacht ik. Ik heb wielen met velgen in de kleur van het frame.

Azora Dam

Azora Dam

18-09-2011 om 23:05

P.12

Mijn fiets lijkt op de Toronto op p. 12 van de folder op de website, maar dan in een andere kleur, met een grotere bagagedrager, met grotere "oma-jasbeschermers", en een hoop andere onderdelen.

Azora Dam

Azora Dam

18-09-2011 om 23:19

Uit de folder

Ik heb de achterdrager van het Nashville-pakket, erg fijn.
Voordeel is ook dat er voldoende ruimte is voor grote fietstassen zodat je er niet met je hielen tegenaan komt.

Maar ik heb de wielen uit het Toronto-pakket, iets minder stevig maar lichter (aluminium) en met een leuke kleur.

Een 2-poot standaard werd mij afgeraden, ik heb de standaard uit het Toronto-pakket.

Een naafdynamo voor voor- en achterlicht met LED-lampjes, die je op "automatisch" kunt zetten zodat deze vanzelf aangaat als het donker wordt. Geen gedoe met batterijen voor het achterlicht dus.

Grote jasbeschermers vind ik fijn omdat anders toch mijn lange jassen en rokken in het wiel komen.

Mijn frame is het Pick-up Alu Frame in damesuitvoering (p. 10).

Op p. 18 staan veel onderdelen los toe te voegen.

Naafdynamo

De uitvinding van de eeuw, die naafdynamo. Nooit meer gemier met een slippende dynamo, of zaken die in (alweer) een fietsenrek kapotgetrokken worden.
Mijn achterlicht is op batterijen. Als je die op de naafdynamo aansluit heb je draden door het frame, en dat kan kapot en dan is repareren nogal een klusje geloof ik. Maar batterijen is ook niet alles, ik vergeet tenminste vaak het achterlicht uit te zetten (komt ook doordat mijn fietstas wat naar achteren gemonteerd is waardoor de lamp enigszins buiten beeld valt als je naast je fiets staat) en dan raken die batterijtjes al vrij rap leger. Ik heb nu een los Hemalampje erbij.

Mijn Nashville heeft overigens vziw een stalen frame. Je merkt al dat ik niet zoveel voorwerk heb verricht destijd als Azora Dam, ik vermoed dat mijn fiets ook een stuk voordeliger was, maar die van haar fietst vermoedelijk wel beter.

Groeten,

Temet

Azora Dam

Azora Dam

19-09-2011 om 10:17

Achterlicht

Ik gebruik nu 3 1/2 jaar een bakfiets (gemaakt in Azor-fabriek) en 1 jaar een Azor-fiets met batterijloos achterlicht met draadje (naafdynamo) en dit heeft nog nooit gehaperd. Omdat het draadje door het frame loopt is het beschermd en gaat het niet los/kapot. Het gaat automatisch aan/uit en het achterlicht blijft 5 minuten branden als je stil staat (veilig bij stoplicht).

Met batterijlicht ken ik mezelf: batterijen op, dan vergeet ik nieuwe te kopen/in te zetten, en die oude moeten ook nog naar het chemisch afval dus die blijven jaren op het aanrecht zwerven Is ook nog slecht voor het milieu, die batterijen. En zonder licht fietsen vind ik te onveilig, bovendien krijg je tegenwoordig hier snel een boete... Dus ik ben erg blij met mijn naafdynamo-achterlicht (en voorlicht).

Zelfde frame als azora dam

Ik heb hetzelfde frame als Azora Dam, aluminium pick up frame, dames versie. Met ook 8 versnellingen, naafdynamo met voor en achter verlichting. Ook een stevige bagagedrager, met fietstassen en ook nog een kinderzitje. Ook een verstelbaar stuur, met een speciaal uitgekozen wat apart gebogen stuur, ivm handklachten.
Het voorrek is verwijderbaar en dat gaat echt goed, ik doe het geregeld. Vooral als we eens langere ritten fietsen. Qua zadel, handvatten en banden heb ik gekozen voor bruin-beige, vind ik mooi, maar dat is persoonlijk.
Maar ik ben nog steeds er blij met mijn fiets, deze heb ik al langer als menig andere fiets, die deed ik vaak na een jaar weer weg ivm klachten. (nooit meer een batavus voor mij)
Enige nadeel: het is een heel zware fiets, ik krijg hem alleen nauwelijks op de fietsendrager achterop de auto.
Maar is ook niet echt nodig, ik heb nog een tweede fiets die veel lichter is en ook beter voor de langere toerritten die we soms maken. Verder als ca. 35-40 km is niet fijn meer op de azor, te zwaar trappen vergeleken met mijn tourfiets van giant, maar er zit ook 10 kg gewichtsverschil in. Mijn azor weeg met optuiging ca. 28 kilo.

Achterlicht

Ik fiets al 2 jaar zonder problemen met de achterlicht op naafdynamo.
Ik heb trouwens ook gewoon een enkele standaard, geen dubbele, dat vind ik ondingen, moet je je fiets een stukje oplichten met een kind in een zitje achterop... niet handig.

boundless

boundless

19-09-2011 om 10:47

Rosa

Ik heb sterk getwijfeld tussen een basisframe met een afneembaar voorrek en zonder, maar dan met mand. Ik heb gekozen voor de mand ( en die rammelt verschrikkelijk...). Verder heb ik er het goedkoopste zadel op laten zetten, zodat ik andere uit kon proberen naar mijn keuze. Verder besteld zonder verlichting. In tegenstelling tot Duitsland, is er in Nederland nauwelijks wetgeving als het op fiets verlichting aankomt. Ik heb een andere koplamp (met duitse goedkeuring )laten monteren die (tegen een iets hogere prijs) veel beter licht geeft. Achter is er batterijverlichting opgekomen. Ik heb ook de suntour verende zadelpen. Let wel dat je zadel ongeveer 3 cm verder naar achter staat, en door de opbouwhoogte had ik net een kleiner maat frame nodig. Ik heb een verstelbare stuurpen, maar die is niet zonder gereedschap te verstellen, jammer. Ik heb de boundless, deze heeft zwarte spaken en velgen, vond ik wat minder, omdat deze verflaag beschadigingen snel laat zien. Denk alleen al aan de schuurpunten van het dicht doen van het slot. Wijzigen in andere velgen werd me te kostbaar. 8 versnellingen, helemaal mooi. Er is verschil in zithouding tussen vooral de aluminium en stalen frame 's 72 en 67 graden balhoofdhoek, dat moet je echt uitproberen. De veer die gebruikt wordt in combinatie met een pick-up model werd me door de fietshandelaar afgeraden, mogelijk was een balhoofdhoekring om het stuur te blokkeren. (ping, ping...).
boundless

Azora Dam

Azora Dam

19-09-2011 om 11:44

Voorlicht + balhoofdhoek

Mijn fiets had bij aankoop een Basta Pilot voorlicht er op, met naardynamo, voldoet ook aan Duitse wetgeving. Zie de onderdelenlijst achterin de folder.

Mijn Alu Pickup frame heeft een balhoofdhoek van 67 graden, net als de stalen frames. Mij werd uitgelegd dat met een voordrager een grotere balhoofdhoek niet fijn is.

Voordrager aan het frame vind ik heel fijn, is veel stabieler dan een drager/mand aan het stuur (en ik was het al gewend van de bakfiets).

Boundless: wat bedoel je met "veer"?

boundless

boundless

19-09-2011 om 13:22

Azora

de pickupmodellen hebben tegen het omslaan van het stuur een veer die zit aan de voorzijde aan de onderkant van het frame. Het is dezelfde veer die Temet ook beschrijft.(op veel "transportfietsen" zie je dat er een ringblokkering gebruikt wordt).
Duitse wetgeving ( stvzo) stelt minimaal 10 lux, reflector en maatregelen tegen verblinding verplicht. ( een batterijverlichting zoals bij ons heel gangbaar, mag daar alleen op racefietsen tot 11 kg.) De lamp die azor op de duurdere modellen monteert zal daar aan voldoen. Ik heb gekozen voor deze :http://www.radtouren-magazin.com/pdfs/Lichttest_RT111.pdf ,de trelock 865.
Deze lamp kost misschien iets meer dan het door azor gemonteerde model, maar geeft 2,5 x zoveel licht , heeft een goede verspreiding, zowel veraf , breedte als dichtbij ( voor stads/platteland gebruik). Niet dat ik zoveel nachtelijke ritjes maak , maar als ik toch de keuze heb.... Mijn fietsenmaker heeft veel moeite moeten doen om 'm te krijgen en was onder de indruk. (levensduur kan ik niets over zeggen).
Voor de batterij achterverlichting had ik mijn oog laten vallen op een b&m , maar levering daarvan was ook moeilijk en bovendien leek deze op de afbeelding een erg grote batterijhouder te hebben. Dit is een spanninga brasa geworden, die ook zoals de b&m goed zichtbaar is vanaf de zijkant. Ik was aangenaamd verrast door het mooie, kleine model, past goed bij de aluminium drager die ik heb.
Nog even voor Rosa, vraag even na.....volgens mij komt nu de periode dat fabrikanten de nieuwe folders ed. gaan samenstellen. Als een pakket nu niet helemaal naar je wens is, zou het in de nieuwe folder, maar net anders kunnen zijn.
boundless

Azora Dam

Azora Dam

19-09-2011 om 14:07

Buiten het pakket

Je hoeft je niet te beperken tot de standaard-pakketten van Azor. Met de onderdelenlijst kun je onderdelen verwisselen. En een fietsenzaak met een goede relatie met Azor kan alles bij Azor bestellen en zelfs laten maken. Bovendien heeft de fietsenzaak ook nog andere leveranciers en kan ook zelf monteren. Mijn fietsenzaak heeft ook niet-Azoronderdelen op de fiets gezet, bijv. het zadel staat niet in de Azor-folder. Ook bij het licht zei de fietsenmaker "ik zet er een beter licht" waarop ik "o.k." zei. Dus of mijn licht nu wel of niet van Azor komt weet ik niet, het lijkt op die Basta Pilot maar ik weet het niet zeker, ik zal er eens naar kijken. Achterlicht is ook niet standaard dacht ik.

Ik zou zelf nooit een goedkoop onderdeel erop laten zetten om het daarna te laten vervangen door een ander, want dat goedkope onderdeel moet je toch betalen (en weggooien?) - dan liever meteen het goede onderdeel erop.

Boundless, dank voor alle uitleg! Ik zal eens naar die veer gaan kijken (als mijn griep over is...)

boundless

boundless

19-09-2011 om 15:19

Azora

je kan inderdaad wisselen met de pakketten, maar als je zoals ik liever blanke velgen en spaken ( vanwege de beschadigingskans, want ik vind zwart wel mooi), dan kostte me omspaken per velg (pin me er niet op vast) 70 euro. Ik heb mijn fiets moeten bestellen bij een plaatselijke fietsenmaker die geen dealer is, omdat er in mijn nabije omgeving geen dealers zijn. Veel onderzoek heb ik dus zelf gedaan. Ik had het liefst ook geen zadel gehad, maar de fiets mocht niet zonder zadel getransporteerd worden. Er is een standaard zadel opgekomen dat de fietsenmaker overgenomen heeft. Ik wou mijn eigen zadel er op zetten. Maar na kilometers kwam ik er achter dat dit 'm ook niet was. ( Ik heb nog nooit zoveel gefietst als nu
De fietsenmaker heeft wel wat me me te doen gehad. Azor had de zadelpen niet meegeleverd, de door hun voor mij bestelde verlichting kwam maar niet binnen.....In hun ogen was ik waarschijnlijk sowieso een raar portret dat geen gazelle, sparta of batavus wou hebben.
Naar aanleiding van dit draadje heb ik m'n middag goed besteed, 'k ben de garage ingedoken om een eind te maken aan het gerammel van mijn mand......
boundless

Cato

Cato

20-09-2011 om 09:21

Nashville of jersey

Ik ben in het bezit geweest van een Nashville (gestolen) en heb nu een Jersey. Die Jersey is beslist stevig genoeg om kinderen EN boodschappen mee te vervoeren. En hij is ECHT veel lichter (lees: fijner). Ik zou de Nashville alleen terugwillen voor de bredere banden (en dat dan ook alleen nog maar vanwege de tramrails).

Azora Dam

Azora Dam

20-09-2011 om 09:45

Nashville/jersey onderdelenpakket, aantal versnellingen

Maar Nashville en Jersey zijn toch onderdelenpakketten? Incl. wielen, stuur, versnelling, dus wel een groot deel van de fiets inderdaad. Maar daar moet je toch ook nog een frame bij uitkiezen, en het frame bepaalt toch in belangrijke mate het karakter van je fiets...

En bij de onderdelenpakketten kun je dan ook nog onderdelen veranderen, als je dat wil. Onderdelen kun je ook later nog eens vervangen, daar zit je minder aan vast dan aan een frame.

Bij de keuze van het onderdelenpakket lijkt mij de versnellingen belangrijk. Nashville en Jersey lijken alleen 3 of 7 versnellingen te bieden (waarom geen 8?). 3 vindt ik zelf te weinig, juist voor dagelijks verkeer. En van de 7-versnellingset las ik dat die niet zo goed is, een ouder type, veel inefficienter (zwaarder fietsen) dan de 8-versnellingset.

Azora Dam

Azora Dam

20-09-2011 om 10:04

Voor rosa

We maken het wel ingewikkeld zo voor Rosa... Hier een poging tot een simpel advies. Rosa, in jouw geval, als je je aan de folder moet houden, en geen beperkingen hebt wat betreft budget, dan zou ik bijv. kiezen voor:

Het pakket New Orleans, met 8 versnellingen,

maar dan wel met de extra grote Nashville-bagagedrager (onderdelenlijst nr. 18).

En het Alu Pickup frame (stevig en handig om je tas te vervoeren als je iemand achterop hebt).

Informeer dan wel of dit sterk genoeg is (wielen, achterdrager, frame) om regelmatig iemand van 50-100 kg achterop te vervoeren.

Dit kost 789 + 27,50 + 149 = 965,50 Euro

Plus een klapkratje voor op de voordrager.

En als je nu denkt: zo'n fiets wil ik helemaal niet! dan is het meteen al duidelijker voor je wat je wel wil...

Succes!

margje van dijk

margje van dijk

20-09-2011 om 12:09

Succes

Volgens mij heb je al genoeg adviezen, maar ik wil je nog even succes wensen met je Azor

De mijne doet het nog altijd prima, ik heb hem al 3,5 jaar (forum staat er vol mee). Gouden Nashville heb ik, met naafdynamo (voor- en achterlicht daarop). Krat voorop. Clarijs fietstassen achterop.

Mijn standaard heeft het al begeven (zo'n brommerstandaard). Hij ging op een gegeven moment wat sloom hangen, waardoor hij op de grond kwam als ik de bocht om ging. Ik heb nu weer een ander type brommerstandaard, die wat breder naar de zijkanten uitsteekt en zich zeer indrukwekkend ontvouwt, maar wel heel goed opgeklapt blijft zitten tijdens het fietsen.

Ik ben nu nog op zoek naar zo'n retro-hip zadeldekje, want er zitten wat scheuren in mijn gelzadel. Iemand bij mij op het werk heeft echt een geweldige, althans die fiets zie ik elke ochtend staan in het fietsenhok. Ik voel elke dag weer de aandrang om die eraf te jatten en in te pikken, zo mooi vind ik die (ja, ik heb echt slechte neigingen). Maar om er nou naast te gaan staan posten om te kunnen vragen hoe ze er aan komt.... ach nee, dat gaat nou ook weer te ver.

Margje

Mona

Mona

20-09-2011 om 13:21

Aso- rijdster

beetje off topic hoor, maar ik lees de hele tijd aso-rijdster..

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

30-09-2011 om 18:45

Ik ga er een dagje van maken

Bedankt voor alle uitgebreide beschrijvingen! Inmiddels is de mobiele fietsenman langs geweest en heeft na uitvoerige uitleg van mijn wensenlijst de folder achter gelaten. Die heb ik al online bekeken en ik heb nog wel wat vragen. Maakt die balhoofdhoek veel uit, wordt een modern frame niet teveel een 'gewone' fiets, hoe is dat kruisframe, hoe fietst 'ie? Als hier lees dat sommigen eerst moesten wennen, hoe kan je dan een goede keus maken? Bij mij in de buurt schijnen wel wat azordealers te zijn, maar op hu. Website lees ik nier niets over terug.
Ik ga een dagje Amsterdammen en langs Segijn en Wees (is het handig om een afspraak te maken?). Hopelijk kan ik over een tijdje een OOL-er ook advies geven over een Azor .

Rosa

Azora Dam

Azora Dam

03-10-2011 om 00:48

Rosa, succes!

Rosa,

Wat leuk dat je aan de slag gaat!

Ik zou van te voren Segijn en Van Wees even bellen. Zij kunnen je bijv. vertellen wat een goed rustig moment is. Ook kun je dan alvast zeggen in wat voor fietsen je interesse hebt, en kunnen zij je vertellen of ze die klaar hebben staan. Dat van die balhoofdhoek, dat is nu typisch iets om uit te proberen. Neem er de tijd voor, ik mocht een flink eind proeffietsen (dus niet naar de hoek van de straat, maar een aantal kilometers, half uurtje of zoiets). Ik hoefde geen onderpand af te geven (maar had een bakfiets voor de deur staan), ze deden heel makkelijk, maar misschien is het handig als je iets mee hebt dat je daar kunt achterlaten? Dat kun je ook telefonisch vragen.

O ja, als je met de trein gaat, kun je vanaf A'dam CS lijn 9 nemen. Stopt vlakbij Segijn en Van Wees, en zo kun je ook nog iets in het centrum doen als je zin hebt. Het Muiderpoortstation is wel dichterbij, van daaruit kun je vast ook met de bus, dat weet ik niet uit mijn hoofd (of naar lijn 9 lopen). Of, Station Science Park is redelijk in de buurt.

Succes en veel plezier!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.