Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Suze

Suze

19-01-2014 om 15:31

Vraag over wasdroger

De laatste tijd merk ik soms dat de wasdroger er uuuuren over doet (meer dan de gebruikelijke ruim 2 uur) om een volle wastrommel te drogen. Kan het zijn dat ik hem dan te vol laadt en dat hij er daarom (veel) langer over doet dan als ik hem minder vul?

Gisteren was hij denk ik wel 3 uur (of langer) bezig - heb het niet zo precies in de gaten gehouden, maar was wel erg lang. En toen was de was nog niet eens kurkdroog (maar officieel ook nog niet klaar, maar was het toen zat, dus uitgezet).

NB Ik heb een Miele en met minder volle trommels droogt hij vaak genoeg wel heel droog (en volgens mij dus sneller).

Christel

Christel

19-01-2014 om 15:44

Slang

Heb je de slang wel eens nagekeken? Daar kan zich echt een eindeloze hoeveelheid stof in verzamelen!

Wat

Wat

19-01-2014 om 17:41

en het filter

onderaan? Dus niet het "gewone" filter, maar even (bij mij onderaan)onderaan openschroeven en dat filter eruit halen? Heeft mij al 2 keer gered van een monteur of nieuwe droger. Helpt bij wasmachine ook om dat filter schoon te houden

Blazen

Bij mij zat het gaatje achterin verstopt, achter het filtersysteem, even een kopje water achterin gooien, een zakdoek over het uiteinde van de slang en blazen, de machine in, vervolgens uitnemen met keukenrol, en herhalen, totdat je alle stofjes te pakken hebt.

oud forummer

oud forummer

19-01-2014 om 17:49

thermostaat

Deze vraag is al heel vaak voorbij gekomen in de loop der jaren. In 9 van de 10 gevallen was het de thermostaat die gereset moest worden. Achterkant van de droger loshalen en je ziet een rood knopje, indrukken en klaar. Hoop voor je dat dat het is!

Katniss

Katniss

19-01-2014 om 18:06

Condensor

Klinkt alsof de warmtewisselaar verstopt zit. Die zit onderin je droger aan de voorkant (alleen bij condensdrogers). Afspoelen onder de douche, goed afdrogen en weer terug doen. Bij mij hebben ook wel eens de filters onder de deur verstopt gezeten. Het pluis haalde ik er altijd vanaf, maar toen waren ook de gaatjes van het filter verstopt. Na afspoelen onder de kraan was het probleem weer verholpen. Als je hem toch naloopt, is het altijd goed om even in alle hoeken en kieren te stofzuigen.

Tink

Tink

19-01-2014 om 18:36

Goed schoonmaken inderdaad

Elke droogbeurt het filter uit de deur en die 2 smalle filtertjes onderaan de deuropening. Regelmatig dat ding onderin eruit halen en schoon spoelen.
Ik had een tijdje terug hetzelfde, toen bleek net als bij Katniss dat het stof van de filters halen niet genoeg is, de filters gaan op een gegeven moment helemaal dicht zitten met heel fijn stof. Afspoelen onder de kraan hielp toen prima.
Ik heb toen ook onder die 2 filters die onderaan de deuropening zitten, eens flink gestofzuigd (voor zover je daar bij kunt dan... is lastig) want ook daar verzamelt zich een laag, dat wil je niet weten.

Ik heb ook een Miele trouwens.

Dat knopje waar Oudforummer het over heeft vinden, wordt bij ons een lastige zaak, ik kan niet bij de achterkant van de machine . Hopelijk gebeurt daar dus nooit wat mee.

Jasam, waar zit dat gaatje dat jij bedoelt precies? Ook aan de achterkant?

Dat gaatje...

zit, als je de filters eruit haalt, achterin, je moet er bij mij dan met je hele arm in, daar, waar de afvoer van de slang zit.
We hadden de slang eraf gehad en die was het niet, slang er weer op en blazen, dan blaas je het dus terug de machine in.
Ik heb een condensdroger met afvoer, hoef daarom het bakje nooit te legen.

Tink

Tink

19-01-2014 om 19:20

Aha

Ik ben altijd in de war met wat nou een condensdroger is en wat niet . Die van ons heeft ook een slang aan de achterkant, die zit op dezelfde afvoer aangesloten als de wasmachine. De waterbak die je aan de voorkant uit de machine kunt halen hoef ik ook nooit te legen.

Dus jij bedoelt dat metalen filtergeval (maat schoenendoos) die je onder uit de machine moet halen en schoonspoelen? En daar zit dus nog wat achter. Ik weet niet of ik daar water in durf te gooien eigenlijk
Ik kan er dus alleen maar vanaf de voorkant van de machine bij, geen idee of ik bij het uiteinde van de slang kan vanaf die kant.

Ja, die metalen filter bak

en daarachter komt water, wat weggepompt wordt, om het hoekje zit een gaatje, en een buisje naar de achterkant, waar dan weer de slang op zit.
Dat buisje was verstopt bij mij, en dat kan je alleen legen door op de slang te blazen. Om herverstopping te voorkomen moet je dan proberen om alle stof te pakken te krijgen wat daar achter dat filter omhoog komt.

Tink

Tink

19-01-2014 om 20:34

Juist ja

Zal eens proberen of ik daar bij kan komen vanaf de voorkant
Misschien met dat smalle ding aan de stofzuigerslang.

Stekkers?

Geen idee of het moet maar ik zie nergens de tip om bij al deze doe-het-zelf onderhoudsklussen even de stekker uit het stopcontact te trekken. Lijkt me veiliger als ik hier lees dat complete armen onder in apparaten worden gestoken op jacht naar vervuiling. Verder wel met belangstelling gelezen, hier nog geen problemen maar wel gehad met vorige drogers. Met deze tips had ik misschien een nieuwe aanschaf kunnen voorkomen.

wat ik hier doe

Ik ken dit probleem, ik moet ook maar eens zo'n grote schoonmaak houden. Wat ik trouwens ook wel eens doe is het volgende: als dat ding naar mijn idee lang genoeg gedraaid heeft (hij blijft dan eindeloos aangeven dat hij nog 1 minuut moet) zet ik m op pauze, doe de deur open, en haal de handdoeken eruit. Ik heb dit vooral met bonte was waar ook altijd handdoeken inzitten. Handdoeken eruit dus en over een rekje. Ondertussen de deur van de droger open laten staan, dat dampt dan even uit. Als de handdoeken zijn opgehangen de droger weer aanzetten en vaak is het dan bij mij alsnog snel gepiept. Die handdoeken ondertussen drogen vrij snel helemaal op, de droger heeft immers als 90% gedaan.

Maar goed, ik ga me ook maar eens buigen over condensoren. Of is het een condensator? Nou ja, wat ook maar. Ik zie ernaar uit...

Groeten,

Temet

amk

amk

20-01-2014 om 12:26

condensor

het is een condensor, een condensator is een klein electronisch fiebeltje dat in vrijwel alle electronica te vinden is.

Tink

Tink

20-01-2014 om 23:28

Wil40 - stekker eruit

Lijkt me inderdaad heel slim . Ik kan daar niet bij maar mijn droger zit op een aparte groep in de meterkast, dus dan zet ik die aardlekschakelaar even om.

Hier heeft de droger wel eens gekke kuren als ik er een 2e lading in heb gedaan. Dan lijkt ie een tijdje normaal bezig, bovenste lampje brandt (de mijne heeft een hele rij van die oranje lichtjes, hoe verder het programma is hoe lager in de rij een lampje aan gaat) en dan ineens, na een half uur ofzo, brandt het onderste lampje en is ie 'klaar'.
Nouja, allesbehalve dus. De was is wel gloeiend warm, maar nog kletsnat en er zit totaal geen stof in de filters.
Het enige wat dan helpt is hem even helemaal uit zetten en opnieuw beginnen, daarna draait hij dan weer keurig zijn programma af. Even 'resetten' noemen wij dat.
Ik dacht eerst dat het eraan lag dat ie dan nog te warm was na de vorige droogbeurt ofzo, maar daar zit toch wel vaak minstens een half uur tussen, dan is het apparaat echt wel afgekoeld.

spijkerbroeken

Ik merk aan mijn droger dat dikke spijkerbroeken soms de rest van de was in de weg zitten.
Je weet wel van die hele 'harde' dikke die in de winter toch wel lekker warm zijn. Die zo hard als een plank worden als ze droog zijn. Mijn man heeft er 2 en jongste ook 1 met bretels, misschien snappen jullie wat ik bedoel.
Heb een paar keer gehad dat de was maar niet droog werd. Die spijkerbroek(gelukkig hebben we er maar een stuk of 2,3) eruit. De rest weer aan en binnen 10 minuten was de rest droog!
Misschien zijn die te zwaar qua gewicht samen met de rest van de was en raakt de droger daarvan van slag?
Ik droog de spijkerbroeken dus nu appart van de rest van de was. Gewoon op een rekje, dat aan de verwarming hangt in de garage.
Zolang het bij de paar broeken blijft maakt me dat niet zoveel uit.
Heb het in het verleden ook wel s gehad met een hele dikke badhanddoek.
Nu geen problemen meer.
groeten albana

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.