Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

vraag over agar-agar (Dirksmama?)

Voor een surprise wil ik het cadeautje bedekken met agar-agar. Dat lijkt op gelatine maar het stijft mooier op en is in Indische toko's in meerdere fluorescerende kleuren te koop. Maar het cadeautje moet in plastic verpakt worden en agar-agar moet in kokend water worden opgelost. Plastic en koken combineert niet best.
Hoever kan ik dat spul laten afkoelen voordat het te stijf wordt om te gieten? Is het nog te gieten als het lauw is, of is dat al te laat? Iemand ervaring?

Groeten,

Temet

Tijgeroog

Tijgeroog

02-12-2013 om 18:27

Temet

Ik denk dat veel afhangt van het soort plastic dat je gebruikt. Er zijn best plasticsoorten die hogere temperaturen aan kunnen. In een babyfles kun je geloof ik kokend water doen. (Denk ik tenminste, nooit de fles gegeven). Plastic koffiebekertjes vervormen wel wat maar smelten niet.
Maar kun je het niet met een klein beetje van dat spul uitproberen, en kijken hoe lang het duurt voor je het niet meer kan gieten?

Temet

Temet

02-12-2013 om 18:33 Topicstarter

Tijgeroog

Een babyflesje, daar zeg je wat. Als ik er daar nog eentje van heb is het probleem ook opgelost (als het cadeautje erin past, dat zal erom hangen. Maar ik ging uit van verpakking in plastic folie of zakje, en dat is niet zo hittebestendig vziw.

Ik zal het inderdaad moeten uitproberen vermoedelijk. Gelukkig houden de kinderen van 'glibberige puddinkjes' zoals wij dat spul in de wandeling noemen.

Groeten,

Temet

Tijgeroog

Tijgeroog

02-12-2013 om 18:35

Braadzak?

En wat dacht je dan van een braadzak, die voor kip in de oven gebruikt wordt? Die wordt veel warmer en smelt ook niet. En gewoon huishoudfolie wordt ook flink heet, misschien kun je dat ook gebruiken?

Braadzak inderdaad

Of magnetronfolie.
Je kunt het volgens mij laten afkoelen tot handwarm en dan nog schenken.
Leuk idee trouwens! Is het de bedoeling dat de ontvanger zich door de agar-agar heen eet?

Temet

Temet

06-12-2013 om 10:27 Topicstarter

uiteindelijk

Conclusies na dit experiment:

1) agar agar begint al licht op te stijven voordat het tot lauw is afgekoeld.

2) als je een pakje met dat spul wilt bedekken, houd dan de wet van Archimedes in het achterhoofd.

Het ging om een klein potje met iets lichts. Dat had ik in papier verpakt, vervolgens in een plastic zakje en dat geheel weer omwikkeld met aluminiumfolie. Dat geheel moest onderin een kartonnen frisdrankbeker, zo een die je bij de snackbar kan kopen, en daar moest dan dat spul op. Ik kon bruine agar-agar krijgen, dus dat zou dan net cola lijken, kwam mooi uit.

Spul gekookt, wat laten afkoelen maar het was nog steeds vrij warm toen ik het op het pakje in die beker goot.

En toen kwam het pakje omhoog. Opwaartse kracht enzo... Daar dobberde het, en de gelei verdween eronder.

Paar keer naar beneden geduwd maar ik kon daar moeilijk met mijn vinger in dat spul blijven staan tot het was opgestijfd, al was het maar omdat dat een lelijk gat achter zou laten. Uiteindelijk lukte het om het pakje zo naar beneden te duwen dat het klem kwam te zitten en toen ging het verder goed.

Ik geloof niet dat degene die het kreeg zich erdoorheen heeft gegeten, dat was ook niet per se de bedoeling. Maar er waren twee kleine cadeautjes, een vrij groot plat pakje en een klein rond pakje. Dat werd dus pizza met een beker fris erbij, vandaar.

De truc is op zich voor herhaling vatbaar, maar dan alleen met pakjes die zwaarder zijn dan water

Groeten,

Temet

Tijgeroog

Tijgeroog

06-12-2013 om 13:48

Sateprikker?

Kun je dan niet beter een dun stukje, een sateprikker ofzo, gebruiken om het onderin te houden? Dan blijft er een dun gaatje over, dat volgens mij meteen weer dicht trekt.

amk

amk

06-12-2013 om 14:27

laagjes

of je werkt in laagjes zodat het eerst vast zit voor je het helemaal bedekt.
Wij hebben ons surprice plan voor volgend jaar al klaar liggen. Nu nog een lootje.....

Temet

Temet

06-12-2013 om 21:37 Topicstarter

amk (het wordt wel gedetailleerd nu)

Nee kijk, wat jij dacht, dacht ik ook, maar dat lost het probleem niet op. Je maakt dus eerst een laag gelei. Daar leg je het pakje op. Tot zover niks aan de hand. Dat overgiet je dan weer met gelei. Die gelei zal vermoedelijk tezamen een mooi geheel worden (tweekleurige effecten zijn ook nog denkbaar) maar als je pakje lichter is dan water dan komt het in die tweede laag weer bovendrijven, en dobbert dan bovenin de vorm rond.

Kortom: voor lichte pakjes gebruike men gips .

Groeten,

Temet

Temet

Temet

06-12-2013 om 21:41 Topicstarter

o nee wacht

Nee, als het er niet helemaal bovenop dobbert dan zit het natuurlijk vast in die eerste laag, je hebt gelijk.

Inderdaad wel een idee voor volgend jaar ook, zeker met twee kleuren agar-agar (geel en rood ofzo. Leuk als je een fan van Galatasaray getrokken hebt )

Groeten,

Temet

amk

amk

07-12-2013 om 20:19

temet: geen gips

voor lichte pakjes gebruik je pur-schuim (uit te pakken zonder schaar.........)

Rietje

Geen beker cola zonder rietje! Dus pakje vastzetten met rietje en dan overgieten...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.