Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Dendy Pearson

Dendy Pearson

24-11-2013 om 19:22

vouwfiets en puber

Hallo,

Een hele simpele vraag: kan een meisje van 12 een vouwfiets hanteren?

Volgend jaar gaat dochter naar het vo en dan zou het handig kunnen zijn als ze een vouwfietsje mee kan nemen in de trein. Al vraag ik me af of een puber hiermee gezien wil worden

wizzer

wizzer

24-11-2013 om 19:33

Ja dat kan, al hangt het wel van de vouwfiets af. Hier is het een tijdje gedaan door kind, maar conclusie was uiteindelijk toch dat ze het laatste stuk liever liep. (in haar geval ongeveer een kwartier lopen)

Thursday Next

Thursday Next

24-11-2013 om 19:34

ligt ook wel aan de fiets

sommige fietsen zijn makkelijker in te vouwen dan anderen en ook het gewicht is heel verschillend. Gewoon proboeren dus.

Ninket

Ninket

24-11-2013 om 19:42

Zwaar

Onze vouwfiets is vrij zwaar, ik zou mijn puber daar niet graag (elke dag) mee op pad sturen (sterker nog: ik neem hem zelf ook niet graag mee ). Ik denk dat ik eerder een stationsfiets aan de andere kant op het station zou zetten, zeker omdat het toch elke dag dezelfde rit is. Wij gebruiken de vouwfiets alleen maar omdat we wisselende bestemmingen hebben.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

24-11-2013 om 19:52

reactie

In principe gaat ze gewoon lopen hoor. Tis ook een schoolroute waar meer kinderen vanuit trein of bus lopen. En dan moet ze een kleine 15 minuten.
Het was meer iets wat ineens in me op kwam. Of zoiets handig zou kunnen zijn. Op marktplaats staan er zat voor een prikkie. Al staan die er dan vast omdat het zware ondingen zijn
Een schoolfiets aan die kant neerzetten doen we echt niet, het is een berucht station wb. fietsendiefstal en sloperijen.

stationsfiets

Ik heb een jaar geforenst met een vouwfiets. Een hele mooie, een Brompton (die na een jaar is gejat, een verlies dat ik nooit geheel te boven ben gekomen). Bromptons zijn geweldige fietsen maar a) prijzig en b) niet echt licht. Maar het is ook wel een beetje een gedoe, zo'n vouwfiets. Je moet ermee in een volle trein en dan moet je m kwijt - trein weer uitsjouwen, trap af, op de plaats van bestemming steeds weer een plekje vinden om dat ding aan vast te ketenen - het is niet altijd een onverdeeld genoegen, en zeker niet op een druk traject.

Een stationsfiets is echt makkelijker. In combinatie met een abonnement op de stalling, wellicht. Een goedkoop tweedehandsje ofzo. Daar ben ik op overgestapt toen mijn schatje was gestolen.
Wat denk ik wel handig is, als ze dat nog niet heeft, is een abonnement op de OV-fiets (www.ov-fiets.nl), dan heeft ze de mogelijkheid om als ze dat wil een uitstekende fiets te huren voor zo'n 3 euro per dag.

Groeten,

Temet

Dendy Pearson

Dendy Pearson

24-11-2013 om 21:36

ov-fiets

Ja, die OV-fiets leek me ook zo handig. Idd, als je een keer een fiets nodig hebt, dan huur je er eentje. Maar op het station waar ze heen moet hebben ze dit niet. Ook geen bewaakte stalling, alleen een fietskluis. Dat zou nog een optie kunnen zijn, mocht het lopen tegenvallen.

Marie

Marie

24-11-2013 om 22:58

deelfiets

ik heb 3 jaar lang toen ik op het MBO zat (van 15 tot 18 jaar) een vouwfiets meegenomen in de trein. Eerste jaar een vouwfiets en de jaren erna een deelfiets. Dat waren destijds wel treinen met ruime portalen, waar eigenlijk nooit mensen hoefden te staan.
Ik stapte destijds in, haalde de fiets uitelkaar en zefte die in hoekje van portaal en ging binnenin de buurt zitten. 5 min voor aankomst zette ik de fiets weer inelkaar, tas achterop, voorwiel tegen de deur en als de deur open ging stapte ik als eerste uit. Ik vond het echt ideaal, het scheelde veel tijd in de stad, omdat ik niet met de stadsbus hoefde. Het scheelde ook geld natuurlijk, omdat de fiets gratis mee mocht en mijn ouders geen busabonnement of stalling voor een extra fiets hoefden te betalen.

Step

Ik heb een collega die komt steppen van het station. Steppen zijn een stuk kleiner dan vouwfietsen!

Dendy Pearson

Dendy Pearson

25-11-2013 om 21:19

Oh leuk

Maar kan je je als verse brugwup op straat vertonen met een step?

step

Je hebt van die kleine opvouwbare stepjes met miniwieltjes en die zijn inderdaad kleiner dan een vouwfiets. Nog los van de vraag of je je daarop kan vertonen: het stept voor een bijna-volwassene natuurlijk voor geen meter. Wieltjes te klein, stuur te laag. Je hebt wel steps waarop je als volwassene kan steppen, maar die zijn weer niet op te vouwen vziw, en dan zijn ze niet per se veel kleiner dan een vouwfiets.

En daarbij: op een fiets kan je je tas aan het stuur hangen of op de bagagedrager leggen, dat kan niet bij een step, dan moet je dus altijd een rugzak om. En het is vermoeiender dan fietsen, imho.

Ziet er grappig uit dus, en de hele school zal je kennen als 'dat meisje met die step', maar praktisch... mwah.

Groeten,

Temet

Dendy Pearson

Dendy Pearson

26-11-2013 om 11:27

wel leuk

Ik heb er wel even op gegoogled, maar een opvouwbare (moet in trein) step voor volwassenen kost nogal wat. Ze zijn wel erg leuk.
Maar mijn dochter kennende wil ze graag in het begin opgaan in de meute, dus "het meisje met de step" worden gaat ze echt niet doen.

We gaan het binnenkort eens lopen. Op de website van school staat 10 minuten lopen en als ik kijk op de routeplanner van de ANWB zijn het er 20. Nogal een verschil.
En mocht het tegenvallen, dan zetten we gewoon een oud fietsje in een kluis.

Dendy

Rafelkap

Rafelkap

26-11-2013 om 12:14

Dendy

Een step lijkt mij juist erg hip, wie weet is ze een trendsetter!

Ik moest naar de middelbare school ook zeker 15 minuten lopen vanaf het station. Er ging een hele grote groep lopen, bijna niemand ging op de fiets. Ik had nooit de behoefte om dat stukje te fietsen, lopen was gezelliger.
Beter eerst even aanzien en daarna zien. Een oude fiets bij het station met een goed slot kan altijd nog, ik zou haar niet met een vouwfiets laten zeulen, naast ook een volle rugzak.

Dalarna

Dalarna

26-11-2013 om 16:05

Dendy

Meet het eens op met afstandmeten.nl dan weet je hoe lang het precies is in meters en dan kun je gewoon die afstand rond je huis uitzetten. Voor 10 minuten lopen zou ik het een heel gedoe vinden zo'n vouwfiets! Verder in het kader van gezellig meefietsen met z'n allen voor 12 km zal zij na een poosje met vriendinnen lopen denk ik zo.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

26-11-2013 om 17:07

Dalarna

Wat een leuke site!!!!

Annet

Annet

26-11-2013 om 22:18

Step is niet verschrikkelijk duur

Wij hebben twee steps die ook voor volwassenen geschikt zijn (tot 100 kg). Ze zijn niet zo klein als in de speelgoedwinkel maar wel gewoon in te klappen. Er zit ook een draagband bij zodat je ze opgevouwen aan je schouder kan dragen. Wij nemen ze ook altijd mee op vakantie, ideaal bij een grote camping of een boodschap buiten de camping waar je de auto niet voor wil nemen.
Jongste heeft er één gebruikt tijdens groep 8 omdat hij toen geregeld met de trein ging. Ideaal ding daarvoor.
Een schoudertas werkt inderdaad niet, een rugzak wel.
Onze steps komen van de Decathlon. Prijs lag net onder de 100 euro.

Dalarna

Dalarna

27-11-2013 om 10:45

Dendy

LOL ik moest terugkijken wat ik in dit draadje nu in hemelsnaam voor site gegeven zou kunnen hebben... was het alweer vergeten maar inderdaad erg leuk. Mijn zoon wilde van de zomer een paar keer trainen voor een 5 km loop en hij wilde dus wel weten hoe ver hij gerend had, erg makkelijk dan.

Dalarna

Dalarna

27-11-2013 om 10:46

Oja

Ik heb ook ooit eens mijn postwijk zo opgemeten (zonder voortuintjes) ik bleek gewoon 10 km te lopen dan!

Dendy Pearson

Dendy Pearson

27-11-2013 om 11:23

meten

Ik heb de schoolroute opgemeten en toen vervolgens via die site hier in de wijk dezelfde afstand uitgezet. Valt reuze mee, dat loopt ze wel in 10 minuutjes.

Dalarna

Dalarna

27-11-2013 om 11:46

Mooi

Vaak kloppen die websites niet zo met lopen is mijn ervaring. Ze gaan toch wel van hele langzame wandelaars uit.

Tien minuten is prima te doen tenzij het hoost, vreemd dat er geen bus naar de school gaat vanaf het station?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

27-11-2013 om 12:16

Dalarna

Op de looproute naar die school ( en nog 2 andere scholen) zijn verschillende haltes. Het zijn echte regioscholen. Die bussen komen van alle richtingen. Ze kan vanaf waar wij wonen wel met de bus, maar dat duurt veel langer. Als het hoost wordt je op een fiets veel natter is mijn ervaring. Fietsen met een schooltas en plu is waardeloos.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

27-11-2013 om 12:18

Aanvulling

En ook voor haar is wat extra beweging helemaal niet erg natuurlijk, een half uur lopen per dag is niet zo'n hele grote opgave.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.