Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Voortuin

wij zijn bezig met de voortuin, en hebben er al lavendel in staan wat erg goed gaat. overige planten (oa rode rozen) gaan niet goed en die hebben we er uit gehaald. We hebben ook een hazelaar gehad die het erg moeilijk had op die plek.

de tuin staat pal op het zuiden, dus de hele dag felle zon in combinatie met een frisse wind. welke struik of kleine boom is hier tegen bestand en staat mooi tussen lavendel en maagdenpalm?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

05-06-2011 om 14:38

Vlinderstruik

Een vlinderstruik kan een dergelijke plek goed hebben.

Tja, daar komt mijn favoriet weer

de hortensia Annabelle. Combineert mooi met lavandel en vrouwenmantel. Beiden kunnen volgens mij goed tegen de zon. Zijn ook makkelijk te onderhouden en het kleurt zo mooi bij elkaar.

groetjes van Purk

Fiorucci

Fiorucci

05-06-2011 om 15:36

Purk

Annabelle is prachtig! Maar in een tuin op het zuiden moet je het wel goed bij houden kwa water in droge periodes.

gruffalo

gruffalo

05-06-2011 om 16:13 Topicstarter

Annabelle en vlinderstruik

bedankt voor jullie tips. De vlinderstruik hebben we achter in de tuin, en die is zo'n 2,5 meter hoog. Te hoog en rommelig voor de voortuin.
De annabelle vind ik prachtig, en die hebben in een rij naast ons huis staan. Het gedeelte naast het huis doet het prachtig, maar er staan er 2 meer naast/voor het huis waardoor ze niet alleen veel zon maar ook wind hebben. die annabelles overleven het maar net, die doen het helemaal niet zo goed. Ik denk dat ze midden voor het huis het helemaal moeilijk zouden krijgen.

neemt niet weg dat het een prachtige plant is, in die richting zou ik het graag zoeken!

Muizemeis

Muizemeis

05-06-2011 om 16:50

Potentilla Fruticosa, kan goed in de zon en de witte culticar past goed. Caryopteris clandonensis is ook mooi, is er ook in geelbladige varianten
Muizemeis

Vijg als struik?

Kan dat ? niet te hoog.. dat is bijna net onkruid maar wel leuk.. niet dood te krijgen, winter of zomer.

Nog even over die vlinderstruik

Er zijn ook kleinere vlinderstruiken in de handel, Nanho Blue en Nanho Purple bijvoorbeeld, die zijn wel in de hand te houden.

Ik heb geen verstand van rozen maar ik vermoed dat een rosa rugosa het er wel zal uithouden, die zie je ook vaak in gemeentebeplanting in de volle zon staan bakken en daar lijken ze prima tegen te kunnen.

Groeten,

Temet

Roosje Katoen

Roosje Katoen

05-06-2011 om 22:04

Oleander

Of hibiscus doen het goed in de zon. Overigens blijft het wel lastig vind ik. Ik moet hier elke dag sproeien om ervoor te zorgen dat niet alles uitdroogt met dit weer.

Fiorucci

Fiorucci

06-06-2011 om 07:10

Ja maar

Ik vrees,als een vlinderstruin te rommelig is, dit ook geldt voor rosa rugosa..

Help fio

Die struik die in onze voortuin staat, hoe heet die ook alweer? Maar die kan er ook tegen, dus. Al jaren. 't Is zo'n winterbloeier met blauw-zwarte bessen maar ik kan me maar niet herinneren hoe hij heet...

Fiorucci

Fiorucci

06-06-2011 om 16:17

Genista

Viburnum!

gruffalo

gruffalo

06-06-2011 om 20:56 Topicstarter

Bedankt

@pelle die vlinderstruik zaag ik idd elk jaar weer af op 30cm, maar hij is in no time weer richting 3m hoog en breed. Wel mooi, omdat hij achteraf in de tuin staat met veel bloemen (en vlinders). maar niet voor een voortuin. misschien de kleine varianten.

een rozemarijnstruik vind ik een erg leuk (en nuttig!) idee. Ik heb gegoogled en het ziet er nog mooi uit ook! Viburnum ziet er ook erg mooi uit.
Ik heb alle namen opgeschreven en ga dit weekend eens bij het tuincentrum rondneuzen.

overigens nog een vraag. Ik heb een mager zielig boompje achter in de tuin. Nou ja boompje, hij is 3 meter hoog maar er zitten maar een paar kleine takjes aan, aan de bovenkant. hij staat er al 2 jaar en doet het er niet goed. hij staat er ook niet mooi, de plek is niet goed. Ik zit te denken om deze ook in de voortuin te zetten. Kan ik 'm nu verplaatsen of moet ik wachten tot de herfst? (ik heb overigens geen idee wat voor type/soort boom het is).

Margriet*

Margriet*

06-06-2011 om 23:16

Hier in de tuinen op het zuiden

staan seringen (mooi in het voorjaar), prunis, viburnum, hortenisia, skimmia, fruitboompjes zoals appel/peer, lavatera, hibiscus.
Ik zou het boompje in het najaar verplaatsen. Ik heb slechte ervaringen in deze periode planten/bomen te verplaatsen, de groei staat stil en soms sterft de plant/boom af.

Bedankt fio

Dat was hem inderdaad

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.