Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

voorgerecht voor kamp groep 8

Mijn dochters gaan dit jaar (over 2 weken) op kamp met groep 8 en het is de bedoeling dat ze in groepjes ook gaan meekoken. Eentje moet samen met haar groepje zorgen voor een voorgerecht voor 24 personen, voor max. 15 euro. Ze willen liever geen soep.

Andere dochter is verantwoordelijk voor het toetje, ook voor max. 15 euro. Ze had zelf al gedacht aan een kersentaartje maar dit was volgens een groepsgenootje niet bijzonder genoeg. Ze willen er ook wel wat werk aan doen. Groepjes bestaan uit 5 á 6 kinderen en ze willen natuurlijk wel allemaal kunnen helpen.

We zijn naarstig op zoek naar inspiratie!
alvast bedankt voor het meedenken!

amk

amk

28-08-2014 om 17:11

groente en fruit reepjes

kunnen ze allemaal wat snijden en dan wat sausjes er bij maken.

Is hier een regelmatig gerecht bij de bso als voorgerecht tussen de middag.

Stokbrood

Als het voorgerecht ook niet simpel mag, dan is dit geen goede tip waarschijnlijk, maar ik zou zeggen stokbrood met kruidenboter en allerlei ander beleg (eiersalade, kruidenkaas, tapenade, etc.). Ik zal nog even verder denken..

toetje

Favoriet toetje hier op dit moment is vanilleyoghurt met fruit van het seizoen, bramen, frambozen en/of aalbessen, of mango. Met suiker. Soms met slagroom als we gasten hebben.
Verder eten we nooit toetjes.

voorgerecht

Meloen met ham, dat lust iedereen wel! En voor kinderen die geen ham mogen kan je het met kipfilet oid doen.

jons

jons

28-08-2014 om 23:35 Topicstarter

en toetjes?

Het idee van het voorgerecht van groente en fruit met dipsausjes gaat dochter morgen in de groep bespreken, dus wie weet is dat wel wat.

Nog ideeen voor het toetje?

Bedankt voor het meedenken! (Meloen met ham vind ik wel lekker, maar dochter al niet... dus dat wordt hem niet).

Jessica O

Jessica O

29-08-2014 om 07:33

misschien

Dat ze een soort van grand dessert kunnen maken? Groot bord met een bolletje ijs, soesje, fruit ed. Flinke toef slagroom erop.

(En hier ook een kind wat geen meloen met ham lust hoor!)

wat zijn de faciliteiten?

Is er daar eigenlijk wel een keuken? met hoeveel moet die gedeeld worden? Of moet gewoon alles kant- en klaar worden meegenomen? Kunnen er dingen in de ijskast of vriezer? Dat zou ik eerst eens uitzoeken, want het beperkt nogal.

Ik denk bij het woord 'kamp' aan kamperen, in tenten, en zou dan zelf opteren voor een toetje van ingekochte cake, gekocht fruit en spuitbusslagroom, want dat hoeft nauwelijks bewerking en is niet zo bederfelijk. Om diezelfde reden alleen al zou ik dus niets doen met ham (warm weer, het staat een tijdje - mwah) bij het voorgerecht. Maar misschien is er wel een een professionele keuken met dito koeling beschikbaar en dan kan je over ijs etc gaan nadenken.

Groeten,

Temet

jons

jons

29-08-2014 om 11:49 Topicstarter

Even gekeken

op de site van het kampterrein en er is in principe een volledige uitgeruste keuken, met koelkasten en ook een koel-/vriescombinatie.

De bedoeling is dat ze zelf ter plekke inkopen doen en dan samen de gerechten (voor)bereiden.

Wel goede vragen, Temet!

Dank,
Jons

Geen vlees

Hier ook geen meloen met ham. En sowieso geen vlees.

toet

Er circuleert hier op het forum ergens een recept van ijs-met-marssaus. Ik heb het zelf nooit geprobeerd maar als ik me goed herinner is het een waar succesnummer en erg simpel (saus bestaat geloof ik uit in stukken gehakte marsreep,gesmolten in een scheut room), dus wel behapbaar voor groep 8.

Groeten,

Temet

dit is m

Ik moest even zoeken, maar dit is m, van IngridT

"Ben ik weer met mijn klassieker....
ijs met marssaus.

Men neme voldoende vanille ijs.

Men smelte voor een man of 8 een stuk of 5 in mootjes gehakte marsen in een kwart liter slagroom (schat ik in, het komt niet zo nauw). Gewoon een beetje roeren en het vuur niet te hoog. Paar klontjes mogen, staat heel authentiek.

Serveer het ijs met de warme saus. Eventueel met nog wat fotogeniek schocoladeschaafsel.....

Zucht. Heerlijk. Het smaakt 10 keer arbeidsintensiever dan het is, dus als je de kans hebt om het 'stiekem' klaar te maken weetje extra zeker dat je indruk maakt met je culinaire kwaliteiten....

Ingrid "

Groeten,

Temet

toetje

Ik maak voor grote groepen vaak vers fruit (banaan, appel, druif, besjes en frambozen zijn lekker), wat ik klein snij en op een grote platte schaal doe. Chocolade smelten (in de magnetron gaat dat het snelste) en over het fruit gieten, even af laten koelen zodat het stolt, wat prikkertjes er in en klaar!

Makkelijk, betaalbaar en het ziet er indrukwekkend uit.

zijn er geen dieten?

Door het aardbeiendraadje hierboven bedacht ik me ineens of er geen dieten zijn bij de kinderen? Ik haal dus zelden aardbeien omdat het hier bij een deel allergisch werkt. Net als melk.

jons

jons

29-08-2014 om 17:39 Topicstarter

Leuke reacties!

Leuke ideeen, maar in groep 8 zitten ook wel wat ego'tjes en veel plannen van mijn dochters werden getorpedeerd. Inmiddels zijn ze er wel uit, voorgerecht wordt dan inderdaad de fruit- en groentestukjes met dipsauzen, toetje wordt vanille ijs met kersen en slagroom en wat versiersels.

bedankt voor het meedenken! En Swaen, jouw suggestie ga ik lekker thuis een keer doen!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.