Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Voor gruffalo: ervaringen met roomba

Gruffalo startte hier onlangs een draadje over de Roomba robotstofzuiger, en of dat wat was. Ik schreef toen dat ik eigenlijk al een tijd zo'n ding wilde. Inmiddels hebben we er een, omdat in Amsterdam een Saturn is geopend en die had een leuke aanbieding. Model 521, dat is het goedkoopste model in de 5 serie. Wel een recent model dus, maar vrij basic (ik had bijna gezegd: zonder toeters en bellen, maar Roomba heeft wel bellen en een soort toetertje).

Dus Gruffalo, voor het geval je er nog niet uit bent zal ik mijn ervaringen er ook nog even bijzetten.

Voordelen: het ding zuigt de vloer terwijl jij wat anders aan het doen bent. Hij komt ook onder de bank, en lazert inderdaad niet van de trap af.

Nadelen: er was al genoemd dat-ie geen hoekjes doet en geen trappen. Daarnaast de volgende constateringen.
- het ding maakt niet ontzettend veel lawaai, maar toch wel zoveel dat je m niet aan wilt hebben in de ruimte waar je zelf zit.
- je moet de vloer van tevoren echt vrij maken. Dus waar je bij het zelf stofzuigen even iets aan de kant schuift moet je dat nu echt van de vloer afhalen
- als je niet oppast doet Roomba zelf de deur van de kamer dicht en zit-ie opgesloten, de ziel.
- hij botst voortdurend overal tegenop, dat hoort zo en daar kan-ie tegen maar dat gebonk is wel even wennen
- hier komt ie soms kennelijk onder een verkeerde hoek richting de trap en dan loopt ie vast. Slaat dan abrupt af, en geeft vervolgens een foutmelding. Geen man overboord, maar als je dat ding aanzet voor je weggaat kan het dus zijn dat je Roomba bij thuiskomst hulpeloos in een hoekje bij de trap vindt. Tenminste bij ons, maar misschien loopt ie op de een of andere manier vast op een plakplintje. Meestal gaat het wel gewoon goed
- officieel moet dat ding weer terugkeren naar zijn thuisbasis wat ook betekent dat je die thuisbasis mee moet nemen naar een andere verdieping als je m daar wilt inzetten.
- je moet geen cadeaulintjes of elastiekjes laten slingeren, daar verslikt Roomba zich een beetje in. Dat valt gelukkig eenvoudig te verhelpen.

- volgens de handleiding moet je eens per 2 maanden het filter vervangen. Nou denk ik dat ik er wel langer mee ga doen, maar dan nog: zo goedkoop zijn die dingen niet. Dat wist ik niet van tevoren.

Samengevat: Roomba is handig voor mensen die een pesthekel hebben aan stofzuigen. Voor mij dus, want ik haat dat werk, deed het dus ook nooit, en aangezien de schoonmaakster maar eens in de twee weken komt was het bij ons soms gewoon vies. Kijk, en dat is nu wel voorbij.Als nu een van de kinderen een slof onder de bank schopt heb ik niet langer het gevoel dat ik de twilight zone inmoet om dat ding weer terug te halen. Daar wil ik best even een paar dingen voor de kamer uitzetten.

En nog een bijkomend voordeel: hartstikke geinig ding om aan anderen te laten zien. En de kinderen vinden het reuze leuk. Nou ja, mijn peuter sprong de eerste keer een meter hoog van schrik - ze houdt niet van dingen die uit zichzelf bewegen - maar inmiddels is ze eraan gewend en is het "Mam, ga je Roomba loslaten?''

Groeten,

Temet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Stofzuigen

Ik lees je verslag nu net terwijl ik eigenlijk beneden zou moeten stofzuigen (stofzuiger staat al klaar). Ik zie het helemaal voor me

Stofzuigen is bepaald ook niet mijn favoriete werk, ik dwing me er zogezegd toe. Zo'n Roomba zou dus in principe wel iets voor ons zijn. Alleen... dat de hele vloer vrij moet zijn van rommel, dat zou hier het grote struikelblok zijn.

Zou je hem, wetende wat je nu weet, nog steeds kopen, of ben je cognitief aan het dissoneren?

Chris

Yura

Yura

30-05-2012 om 09:08

Handig

Zit er ook al een tijdje aan te denken, dus handig dat je zo even je ervaringen deelt. Ik heb ook een hekel aan stofzuigen, maar doe het dus elke dag omdat wij een hond hebben. Voor het mooi zou het zelfs 2x per dag moeten maar dat weiger ik, ik leef niet om te stofzuigen. Nu dacht ik dan laat ik zo'n robot 's ochtends voor we uit bed komen een rondje doen en dan doe ik om een uurtje of 5 nog een rondje om ook de hoeken mee te kunnen nemen, zodat we haarvrij kunnen ontbijten en avondeten. Maar met name wat je zegt over dat filter is even schrikken. Ik moet ook al 1x per 3 weken mijn stofzuigerzak verwisselen en dat vind ik al zonde van het geld, maar zo'n filter gaat dan helemaal in de papieren lopen vrees ik. Misschien dan toch maar bij 1x per dag zuigen houden en de rest van de dag niet naar de vloer kijken.

Temet

Temet

30-05-2012 om 22:55 Topicstarter

Yura en chris

Voor mensen met huisdieren wordt trouwens een ander type aangeraden. Maar ik vermoed dat men daar hetzelfde advies geeft m.b.t. die filtertjes.

Chris, ik weet het niet. De grootste tegenvaller vind ik eigenlijk die filtertjes, want dat apparaat is al niet goedkoop, maar als je dan hoge lopende kosten hebt vind ik dat wel een tikje ergerlijk, temeer daar je daar pas achter komt als je de gebruiksaanwijzing leest. Maar zoals gezegd was ik wel van plan er langer mee te doen.

Ik ben er toch wel blij mee en zeker als ik puur naar het resultaat kijk denk ik dat ik m ook gekocht had als ik de rest van tevoren had geweten.

Het vrijmaken van rommel doe ik door losse troepjes in dozen te gooien (dat was al zo), een van die bakken (eigenlijk een mand) zet ik tijdelijk ergens anders bovenop, en een paar losse kinderstoeltjes gaan omgekeerd op een tafeltje en dan is de vloer aardig vrij.

Bij de kamers boven werkt het minder goed als ik alle kamers tegelijk wil doen, want dan zou ik de diverse losse dingen (wasrekje, loopauto) in de badkamer moeten proppen. Wat niet past. Truc nu: eerst grote slaapkamer en overloop in éen keer, daarna de beide kinderkamers afzonderlijk, en dan de losse dingen even naar de gang schuiven. Klinkt ingewikkelder dan het is.

Vandaag ook weer een rondje boven en in de keuken laten doen terwijl ik zelf in de woonkamer bezig was, en ja, dan is die vloer toch wel erg schoon. Dus ik ben er toch wel blij mee - behalve met dat filterverhaal dan.

Groeten,

Temet

Mediamom

Mediamom

31-05-2012 om 07:48

Ik vind het...

Ik vind mijn Roomba net een onhandige kat. Hij 'loopt' overal tegenaan, gaat met de deurmat aan de haal en laatst heeft hij zelfs een stuk gezogen met zijn eigen basisstation achter zich aan. Maar het is net als met huisdieren: ik zou hem niet meer willen missen!

Temet

Temet

31-05-2012 om 09:42 Topicstarter

Mediamom

Ja, dat basisstation daar kan nog wel eens een ontwerper naar kijken, wat mij betreft. Een zuignapje onderop zou al veel leed schelen, denk ik.
Ik las laatst van iemand die dat ding met dubbelzijdig tape had vastgezet, maar ik moet dat ding soms van de ene naar de andere verdieping verplaatsen (Roomba schijnt zich niet lekker te voelen als hij te ver van huis is) en dan heb je dus ook niets aan die tape.

Groeten,

Temet

Weet je

Je moet dus vooraf al het een en ander hebben gedaan en ook tijdens het zuigen moet je hem in de gaten houden. ik vraag me dan af of je het niet net zo snel even zelf kan doen. Maar goed, ik vind het geluid van een stofzuiger alleen te verdragen als ik hem zelf bedien dus alleen daarom al zou het niks voor me zijn .

Chris

Stofzuigen is fijn

Vind ik!

Niet te vaak zodat je er voldoening van hebt.
Ipod in op radio1, en lekker alles strakzuigen, intussen alle spullen weer naar de goede kamer.. Krijg er bijna zin in!
Wat kost zo'n robot?

app-sent

Temet

Temet

31-05-2012 om 11:16 Topicstarter

Chrish

2 dingen: 1) je hoeft m niet in de gaten te houden, alleen kan het wel zijn dat-ie ergens een probleempje tegenkomt. Dat overleeft-ie wel, alleen blijkt dan bij thuiskomst bijvoorbeeld dat Roomba ergens is gestrand
2) hij maakt minder lawaai dan een gewone stofzuiger, bovendien hoor je daar nog weer minder van als hij ergens anders in huis bezig is. Het geluid is alleen wel zo hard dat je m niet bezig wilt hebben terwijl je zelf tv zit te kijken oid

Neemt niet weg dat ik dit ding alleen zou aanbevelen voor mensen die echt een hekel aan stofzuigen hebben, anders is de reactie "dat doe ik net zo lief/snel/makkelijk zelf" heel logisch en is-ie het geld niet waard.

Alleen bij mij komt-ie dus niet in de plaats van zelf stofzuigen, maar in de plaats van niet stofzuigen.

Groeten,

Temet

Temet

Temet

31-05-2012 om 11:17 Topicstarter

Vertigo

Mijn instapmodel (521) heeft als adviesprijs 299, maar in de aanbieding was-ie 239, op internet zie ik m ook voor 279. Dan heb je geloof ik ook meteen de goedkoopste te pakken.

Groeten,

Temet

Ah bedankt

Wauw dat is best veel. Maar dan hoef jij nu dus niet meer te stofzuigen

app-sent

He!

leuk temet, dat je je ervaring hier nog ff neer zet! ik zit nog steeds in twijfel stand. ik had mijn hoop op moederdag gezet maar helaas

Wat ik al van je hoor, hij komt niet overal. Hij kan niet onder onze bank komen (te laag), tussen de barkrukken en stoelen alleen als ik ze van te voren op zij zet. kan natuurlijk wel maar toch, je weet dat hij niet alles doet en dan toch zo flink duur. is dat het wel waard?

hij kan bij ons vooral aan de slag als we naar ons werk zijn, en dan vooral al die kruimels in de keuken. dus nuttig zal ie wel zijn. maar ik vind het nog een heel groot bedrag gezien het resultaat dat ik nu lees.

misschien 'ns een flinke aanbieding afwachten?

Of marktplaats

Er zijn vast zat mensen die em niet meer hoeven?

Mediamom

Mediamom

01-06-2012 om 08:06

Bijna

Hier komt hij bijna overal. Bank is hoog genoeg en bijlkt een voorkeur te hebben voor onder de bank zuigen (daar lag de eerste keer ook het meeste ), dus dat wordt grondig gedaan. Hij zuigt netjes langs de plinten (beter dan ik ) en kan ook gewoon onder de tafel tussen de stoelen door. De paar hoekjes waar hij niet komt doe ik voor hem. Maar die hoeven ook aanzienlijk minder vaak dan de rest van de vloer...

Het leegruimen van de vloer vind ik een voordeel want dat betekent dat ik met regelmaat even alle schoenen weer in de gang gooi en de losse snoertjes opruim.

En ondanks dat we een huis met veel hoekjes en gaten, en vooral heel veel spullen hebben, doorloopt hij vrijwel altijd zonder problemen z'n zuigrondje!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.