Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Gastvrouw

Gastvrouw

03-04-2015 om 08:52

Voor- en nagerecht

Ik krijg maandag gasten en wil dan een rundercurry maken. Dit is het recept: Rundercurry

Er staan aardig wat curry’s op deze blog en ook al een rundercurry. Geeft niks. Die andere is wat bewerkelijker want dan moet je een prutje maken. Deze is wat simpeler maar eigenlijk net zo lekker.
Alleen de geur al die door je huis gaat als deze stoof staat te prutten. Zo heerlijk!

Doe eerst alle kruiden bij elkaar in een kommetje. Dan kan het straks allemaal gelijk erbij in de pan.
Kommetje maken met:
1 theelepel koenjit, 1 theelepel garam masala, 1,5 theelepel gemalen koriander, 0,5 theelepel gemalen kruidnagel (of twee hele kruidnagels), 1 theelepel zout en 1,5 theelepel gemalen komijn.

We snijden 800 gram stoofvlees in grote dobbelstenen en bakken dat aan alle kanten bruin in wat olie. Kan zijn dat je dat in twee keer moet doen. We scheppen het vlees even eruit en doen nog wat olie in de pan als dat nodig is. Vervolgens bakken we een grote fijngesnipperde ui met een in kleine stukjes gesneden knoflookteen. Na een paar minuten doen we er twee heel fijngesneden groene pepers bij (schoongemaakt en zaadjes eruit) en de kruiden die we klaargezet hadden. Even snel ombakken tot het lekker gaat ruiken. Dan het vlees terug in de pan samen met 400 ml runderbouillon en twee eetlepels tomatenpuree.
Kijk even hoeveel bouillon je erbij doet. Het vlees mag net niet helemaal onderstaan.

Nu zachtjes stoven en af en toe omroeren. Na 1,5 uur controleren we of het vlees gaar is en anders nog even geduld. Ook af en toe kijken of er nog wat bouillon bij moet. Maar niet teveel want als het vlees gaar is doen we 150 ml kokosmelk erbij en laten we alles nog even goed doorwarmen.

Serveren met wat fijngesneden platte peterselie, koriander of bosuitje. Erbij witte rijst en zoetzure komkommers.
Overigens is deze curry ook heerlijk met lamsvlees.

Erbij maak ik inderdaad komkommer en rijst maar wat zou hierbij passen als voor- en nagerecht? Als voorgerecht kom ik niet verder dan een runderbouillon en bij het nagerecht kan ik helemaal niks bedenken.
Ik wil eigenlijk wel graag dat het allemaal een beetje in dezelfde stijl/smaak zit. En het moet niet te bewerkelijk zijn op het dag zelf want dan wil ik bij mijn gasten zitten en niet in de keuken staan. Zondag heb ik wel alle tijd. Die rundercurry maak ik ook zondag al in de slowcooker zodat ik hem alleen maandagmiddag hoef door te warmen.

Niny

Niny

03-04-2015 om 09:50

IJs?

Een paar smaken lekker ijs? Lidl sorbetijs, jammie. Je hoeft het alleen maar tijdig uit de vriezer te halen.

uhm

Als je een soep vooraf wilt zou ik juist geen rund nemen. In dezelfde stijl is wel leuk. Ik zou gaan voor een lichte soto ajam (ind. kippensoep). Kippenbouillon, serehstengel, koenjit, beetje kip (van kippenpootje bv) blokjes gekookte longtong (kleefrijst), gesneden selderijblad, glasnoedels (so-oen), gesneden gekookt ei. In kommetjes scheppen, dan schepje gefrituurde uitjes erop.
Normaal is bij ons soto ajam een maaltijdsoep, maar je kunt hem natuurlijk best minder vullen.

Als nagerecht zou ik gaan voor vers fruit. .

De romige lente-uisoep van honig, met reepjes ham of kip

Deze voorjaarssoep past bij vele gerechten en omdat je ook al bosuitjes gebruikt.
De soep is niet zwaar, en anders geef je een kleinere hoeveelheid. Dan kunnen ze nog altijd meer krijgen, als ze dat willen.
Als nagerecht zou ik iets kiezen met mango; bolletje ijs met verse mango.

Het hangt ook van je gasten af. Als het Indonesische mensen zijn, zullen ze vreemd opkijken bij een lente-uisoep. Zij zijn misschien een risoles of een mini-loempia gewend. Dan kan je beter even naar de toko gaan als jullie die hebben en je daar laten adviseren.

Juno

Juno

03-04-2015 om 11:29

Dessert

Vanilleijs met mangosaus: bolletjes ijs maken, door kokos rollen. Mango pureren, eventueel beetje vers citroensap toevoegen. Kokosbolletjes op een dessertbordje leggen, mangopuree ernaast druppelen.
Of rijsttoetje met pistache, ben even de naam kwijt maar dat is zo'n standaard toetje.

over mango pureren

Wie een goed gesorteerde toko in de buurt heeft kan zich moeite en geld besparen door geen mango's te pureren (zal je net zien dat-ie niet op tijd rijp is) maar een blik mangopuree te kopen.

Niet helemaal puur natuur, want met toegevoegde suiker, maar wel ontzettend lekker en makkelijk. Ideaal voor het maken van een exotische kwarktaart, maar een flinke schep door de (Turkse) yoghurt is ook niet gek.

Overgebleven mangopuree laat zich prima invriezen.

Groeten,

Temet

mijk

mijk

04-04-2015 om 21:04

ik bak in dit soort gevallen altijd brood

Meestal breekbrood. Olijfolie en gezouten boter erbij en je hebt heel ontspannen en gastvrij voorgerecht.

Toe zou ik in jouw geval iets lichts en fruittig
doen na curry...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.