Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Katniss

Katniss

22-06-2014 om 14:52

Volwassen kater en kitten

Wij hebben gisteren onze kitten van 9 weken opgehaald (lief!). De kennismaking met onze volwassen kater verliep best goed, vond ik. Kitten zocht contact, en kater schrok achteruit Inmiddels heeft kitten twee keer een mep gehad als hij te dicht bij kater kwam. Geen dikke staart of blazen, maar kater heeft juist een snel zwiepende staart. Net alsof hij speelt, of wanneer hij op een vogeltje gaat jagen.
Hoe zou hij dat kitten zien? Als potentiële prooi of gewoon als soortgenoot om mee te spelen?
Vannacht hebben ze apart geslapen, en vandaag lopen ze een beetje langs elkaar heen en houden elkaar goed in de gaten. Dinsdag zijn ze de hele dag alleen thuis (van van 8 tot 15 uur). Zouden ze dan samen in dezelfde ruimte kunnen blijven, of loopt kitten het risico om opgegeten te worden?

Katniss

Katniss

22-06-2014 om 16:47

Niemand?

Niemand ervaring hiermee?
Had ik het toch op het Vivaforum moeten vragen

weet het niet

Ik heb ook geen idee, misschien weten de vivadames inderdaad meer. Ik heb zelf nooit vreemde kittens bij een al bekend dier gehad.
Zou maar voorzichtig zijn en ze voorlopig alleen bij elkaar laten als je er zelf bij bent en zorgen dat die kater genoeg te eten krijgt.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

22-06-2014 om 17:29

Langzaam laten wennen

Kater zal hem niet zo gauw opeten, schat ik zo in. Maar af en toe een flinke matpartij kun je wel verwachten totdat de pikorde bepaald is. Ik zou ze dus langzaam aan elkaar laten wennen en ze in het begin alleen samen in een ruimte laten als je erbij bent. Gaat dat een paar dagen goed dan zou ik het langzaam opbouwen.

Bij ons ging het samenvoegen van een kitten met kater best goed. Af en toe mepte kater even flink van zich af en soms moest het kleintje ook even onderdanig op de rug gaan liggen, zodat maar goed duidelijk was wie er de baas in huis was.

Het samenvoegen van twee volwassen katten ging gepaard met wat meer vuurwerk. Die hebben we dus heel langzaam aan elkaar laten wennen. Toen eenmaal duidelijk was wie de baas was, was het vooral belangrijk dat ze niet verplicht te kort op elkaar zaten. Vooral met eten geven was dat belangrijk. Die bakjes moesten zeker minimaal een meter van elkaar vandaan staan. Anders werd het gegrauw en gesnauw. Na een jaar ofzo was dat ook over en werd het elkaar zo veel mogelijk negeren en af en toe samen slapen of elkaar wassen. Echte vriendinnen zijn het echter nooit geworden.

De zwiepende staart moet je denk ik meer zien als een teken van ongenoegen, niet van jachtgedrag. Het is een waarschuwing naar de kitten: pas op, ik sta klaar om je een pak op je donder te geven....

kattenforum?

Je hebt een heel kattenforum op kattenplaza waar een heleboel topics gaan over het introduceren van een nieuwe kat.
Ik denk dat oudste kat de kitten vooral als indringer van zijn territorium ziet, hij zal hem niet opeten maar misschien wel een mep verkopen. Ik weet niet of ze al alleen kunnen blijven, een hele dag is wel lang.

Volgens Jaques Vriens

Die heeft een mooi kinderboek geschreven waarin je precies kan lezen wat er in een stoere kater omgaat als er een kleine kitten bij komt.

Napoleon, de stoerste kater:

http://www.archief.pluizuit.be/031020/Napoleon%20de%20stoerste%20kater.htm

Ampersand

Ampersand

22-06-2014 om 19:11

Kan wel

De kat van mijn man heeft wel eens een kitten doodgebeten. Die was van een eigen nestje (andere vader), en wel wat jonger. Maar er zijn gewone HTK-katers die dat soort dingen doen. Maar ik zou daar zelf niet echt bang voor zijn. De kans is inderdaad groter dat je plukken haar gaat vinden.

Hier was het overigens geen succes, een kitten bij een oudere kat. Dat is altijd haat en nijd gebleven, en de jongste was daardoor erg afstandelijk (ook naar ons toe). Toen de oude kat doodging werd de jongste de grootste knuffel die je je maar kunt voorstellen. Hij voelde zich blijkbaar nooit écht veilig in huis. Wij doen het dus niet meer, een kat erbij nemen.

Dalarna

Dalarna

22-06-2014 om 21:09

hmm

Laatst een heel stuk over gelezen en je bent volgens die schrijver al helemaal verkeerd begonnen. Je had ze eerst een paar dagen in verschillende kamers moeten houden maar steeds van de één naar de ander lopen om te aaien en te spelen zodat ze aan elkaars geur kunnen wennen. Daarna een paar dagen zodat ze elkaar zien maar niet naar elkaar kunnen gaan en dan pas bij elkaar maar apart als je niet thuis bent en daarna pas altijd bij elkaar.

Katniss

Katniss

22-06-2014 om 22:48

Dalarna

Dat geldt alleen voor volwassen katten. Kittens kun je sneller introduceren bij een volwassen kat. Het gaat ook best aardig. Vandaag alleen blazen toen kitten bedacht dat hij wel uit het voerbakje van kater kon gaan eten. Kater stond het eerst een paar seconden aan te kijken, en besloot toen te gaan blazen.

Fiorucci

Fiorucci

23-06-2014 om 09:06

Dalarna en Katniss

Verkeerd begonnen? Welnee. Ik ben vanaf mijn geboorte met katten in huis opgegegroeid, nog nooit heb ik dat soort trucs uitgehaald bij introductie. Katniss, dat klinkt goed, en grote kat voedt hem dan vanzelf wel op hoor.

Hoe zou hij het zien?

Katniss: "Hoe zou hij dat kitten zien? Als potentiële prooi of gewoon als soortgenoot om mee te spelen?"

Ik zou vanuit mijn ervaring gaan voor een derde optie: hij ziet het als vervelend maar uiteindelijk onvermijdelijk nieuw element in zijn territorium. Onze twee katten zijn tot een gewapende vrede gekomen. Op meer hoef ik niet te rekenen.

Katten zijn nu eenmaal niet zo sociaal aangelegd. Tenzij ze familie van elkaar zijn. Je kunt geluk hebben, zeker. En in jouw geval is de jonge leeftijd van het kitten zeker in het voordeel.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-06-2014 om 16:51

Gewoon bij elkaar zetten

De pikorde wordt echt nog niet met een ukkie van 9-10 weken uitgevochten. Dat zie je bij leeuwen toch ook niet? (niet van huis-uit katten gewend, maar al wel meer dan 30 jaar ervaring met katten)

Katniss

Katniss

26-06-2014 om 19:52

Update

We zijn inmiddels een paar dagen bezig maar kater blijft chagrijnig reageren naar kitten. Hij mept hem regelmatig op zijn kop (niet met nagels), en als kitten het waagt om in 'zijn' doos of tunnel te komen sprint hij erachter aan. Kitten vlucht dan onder de kast (waar kater niet past) en wacht tot de kust weer veilig is. Eten doen ze wel naast elkaar, en soms zelfs (per ongeluk) uit hetzelfde bakje.
We moeten wel weer keihard opvoeden. Kitten vindt het leuk om met handen en blote tenen te spelen, en er dan keihard in te bijten of zijn nagels erin te zetten. Ik zet hem dan weg, en als hij blijft 'aanvallen' zeg ik hard 'nee' en blaas hem in zijn gezicht. Dat hoef ik maar een keer te doen en dan houdt hij gelijk op De plantenspuit is ook weer afgestoft, en die bewaar ik voor knagen aan snoeren en krabben aan meubels.

Het kan ook anders

Wij hebben een gecastreerde kater van ruim drie jaar oud en wilden er een kitten bij voor hem zodat hij niet meer zo alleen zou zijn.
Een katertje durfde ik niet aan in verband met het verdedigen van zijn territorium dus het werd een poesje. Nu je hebt nog nooit zoiets leuks gezien. Een kater die meteen een kitten accepteert en haar helemaal opvoedt. Hij knuffelt haar, slaapt met haar zijn poot om haar heen, wast haar en leert haar de kattenbak te gebruiken en corrigeert haar fouten, echt fantastisch niemand heeft dit nog ooit gezien.Ze komen allebei uit een verschillend nest en verschillende plaatsen dus hebben totaal niets met elkaar gemeen maar dit gaat helemaal geweldig ,dus zo kan het dus ook en we hebben hier ook volop foto's van gemaakt omdat dit dus heel weinig voorkomt zoals ik het op jullie site lees.

Groetjes en een fijne weekend

Ansie

Egel

Egel

04-12-2015 om 18:02

erg leuk!

Dat klinkt geweldig Ansie, ik zie het zo voor me!
En hier nog een leuk filmpje tussen een groten en kleine kat:


https://www.youtube.com/watch?v=3VLcLH97eRw

mirreke

mirreke

04-12-2015 om 18:13

haha wat leuk

Hier een beetje hetzelfde: wij hadden eerst vijf katten, helaas 1 dood en 1 weggebleven (vreselijk...) en uiteindelijk weer een nieuwe katerkitten erbij.
En vooral de jonge kater (idd een jaar of 3) speelt zo schattig met hem. Hij leert hem vanalles, is super voorzichtig, is ineens ook weer speels geworden. Echt superleuk. HOe hij hem leert vechten ook, echt heel lief en leuk.

We zijn er heel erg blij mee...

mirreke

mirreke

04-12-2015 om 18:16

Oh, en voor de liefhebbers: Simon's Cat

Een compilatie van cat/kitten momenten


https://www.youtube.com/watch?v=7oZu3-PU6KA

Katniss

Katniss

04-12-2015 om 19:27

Grappig

Hé mijn oude draadje van anderhalf jaar geleden. Ik heb de eerste dagen met onze kleine kater een beetje verdrongen/anders ingekleurd volgens mij, want ik vertel nog regelmatig dat onze katten vanaf het begin dikke vrienden waren. Niet helemaal dus, maar volgens mij sliepen ze binnen twee weken gezellig bij elkaar. Inmiddels is kleine kater ook alweer anderhalf en nog steeds niet de baas in huis. Hij probeert het wel, is soms ook best heel vervelend tegen onze grote kater, maar op andere momenten zijn ze weer heel overdreven elkaar aan het wassen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.