Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Volstrekt irrelevante vraag over eten (maar ben nieuwsgierig)

Gisteren zat ik na het avondmaal uit een plastic Nijntje-kommetje mijn dagelijkse portie yoghurt te eten met een klein lepeltje. Mijn 'normale' aardewerken schaaltje en grotere dessertlepel waren ingepikt door de kinderen. Ik vond het een stuk minder smaken dan normaal.

Mijn vraag: waarom smaakt eten zo anders als je het met ander bestek/uit ander serviesgoed eet dan je gewend bent? Net zoals koffie of thee uit een plastic beker minder lekker is dan uit een mok. Welke diepe hersenprocessen liggen hieraan ten grondslag? Of is het gewoon inbeelding?

Chris


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

24-11-2010 om 10:19

Herkenning

Ik drink niet graag koffie uit een glas, ik vind dat heel vies. En melk drink ik liever uit een glas, maar mijn man drinkt dat liever uit een mok.
Maar waarom dat zo werkt..geen idee!Leuke vraag.

Soms maakt het wel uit denk ik

Zo kan ik me voorstellen dat champagne uit een flute bubbeliger blijft, wijn een ander aroma krijgt uit een koffiekopje dan uit een speciaal wijnglas. Maar over het algemeen is het vooral gewenning denk ik. En misschien ook een ingebakken 'zo hoort het nu eenmaal'. Sfeer doet ook wat. Gluhwein of warme chocomelk uit een plastic beker slurp ik met genoegen weg op een koude oudejaarsnacht buiten, terwijl ik dat normaal niet graag uit plastic drink. Ik ben trouwens ook erg neurotisch met een eigen (koffie)beker.

Maxime.M

Maxime.M

24-11-2010 om 10:52

Oh ja

Ik heb dat met wijnglazen, die moeten gewoon een dunne rand hebben. Dat hebben de meeste glazen ook wel, maar ik heb een vriendin die heeft iets van handgeblazen glas, en die rand is dikker (net als een mok bijna) en dan vind ik het toch minder lekker drinken hoor.
Ik denk dat het er uiteraard niet minder om smaakt, maar het oog wil ook wat denk ik?

bibi63

bibi63

24-11-2010 om 11:01

Grappig

Ik eet appelmoes liefst met een vork, want met een lepel vind ik dat ik zoveel 'metaal/materiaal' in m'n mond heb. Met soep heb ik daar dan weer geen last van (maar dat is dan ook weer lastiger eten met een vork.....).
Gr. Bibi

Niny

Niny

24-11-2010 om 12:22

Koffie uit een glas

Koffie uit een glas vind ik ook niet lekker. En zeker niet uit zo'n hoog, wankel glas. Thee maakt me dan weer niet uit.
Mijn zoon eet zijn yoghurt altijd met een minuscuul plastic lepeltje, dat vindt hij lekkerder dan met een grote. Duurt wel heel lang voordat zijn bord leeg is.
En net als bij jou Chris gappen ze hier altijd mijn grote stenen yoghurtkom want die eet zo lekker!
Niny

jippa

jippa

24-11-2010 om 13:07

Het waarom?

Ik herken het helemaal. Het komt volgens mij omdat smaakbeleving op veel meer is gebaseerd dan op de informatie van je smaakpapillen.
Zie bij:http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/63976-de-totstandkoming-van-smaak.html

Een citaat: "maar wat hier steeds uitkwam is dat de gedachte en indruk die een persoon heeft bij het voedsel dat hem wordt aangeboden, de smaak-ervaring kan sturen. Het oordeel over de smaak heeft dus zowel te maken met de fysieke kenmerken van hetgeen wat je proeft, in combinatie met de gedachten hierover".

Je Nijntjeschaaltje roept hele andere gedachten op dan je eigen yoghurtbakje denk ik.

Hahaha!

'Het oordeel over de smaak heeft dus zowel te maken met de fysieke kenmerken van hetgeen wat je proeft, in combinatie met de gedachten hierover".

Wel eens een slok van een beker karnemelk genomen terwijl je dacht dat er melk in zat? Of andersom?
Yek. En ik lust allebei, dus da's het probleem niet. Het zit hem puur in de verwachting van de smaak. net zoals die mosgroene pesto-kaas die ik laatst bij de kaasboer had meegenomen & in blokjes bij de borrel serveerde. Smaakte heerlijk, tot iemand opmerkte dat het net oase leek. Nooit meer gekocht.

Ingrid (idd koffie uit glas is niet lekker)

Tijgeroog

Tijgeroog

24-11-2010 om 14:58

Vruchtensap (of frisdrank)

Als ik flink verkouden ben vind ik melk niet lekker, dus drink ik dan 's ochtends liever vruchtensap. Manlief weet dat natuurlijk niet altijd en dekt de tafel vast met mokken, voor de melk. Dan ruil ik m'n mok dus altijd om voor een glas, want vruchtensap uit een mok vind ik maar niets.
Toen ik net op kamer woonde had ik nog geen glazen, dus ging de cola ook uit een mok. En m'n man doet dat nog wel eens, als de glazen op zijn. Ik vind het niet lekker, het smaakt dan toch veel minder.

ChrisH

ChrisH

24-11-2010 om 15:23 Topicstarter

Friet

Ik ben dus gelukkig niet de enige die hier 'last' van heeft. Zo vind ik friet ook veel lekkerder als ik het gewoon met m'n vingers eet dan wanneer ik het eerst aan een vork prik.

Jippa, je verklaring klinkt wel logisch trouwens. Zou ik hetzelfde eten lekkerder vinden als ik bij de Librije zit, dan wanneer het thuis op mijn bord ligt en ik het zelf heb gemaakt?

Chris

ChrisH

ChrisH

24-11-2010 om 15:24 Topicstarter

Ahum

Mijn laatste vraag is uiteraard volstrekt hypothetisch, want ik geloof niet dat ik driesterrenvoedsel kook ;-S

Chris

Jolanda123

Jolanda123

24-11-2010 om 15:59

Zelfde eten, verschillende plaatsen

Hoe maf het ook mag klinken, ik vind brood met pindakaas buiten lekkerder als binnen.

tja... en dan hebben we het over hetzelfde brood en dezelfde pot pindakaas

Margriet*

Margriet*

24-11-2010 om 17:24

Volgens mij is het pure gewenning

Ik moet denken aan als je iets verplaatst in huis en je dan naar de plek loopt waar het eerst stond ipv nieuwe plek. Je bent het zo gewend. Ik drink al jaren koffie uit een mok en uit een kopje vind ik het veel minder lekker. (Komt ook bij dat ik uit een kopje vaak bij andere drink en de koffie ook daadwerklijk viezer is.) Ik houd ook van mokken met een dunne rand terwijl ik al jaren wijn uit een duralex glas drink maakt me dan weer niets uit (giet wel lekker naar binnen ).
Wij zijn dus op een bepaalde manier 'geprogrammeerd' en als je daarvan afwijkt vindt je dat minder lekker/raar wat je smaakt beinvloedt.

Polly Shearman

Polly Shearman

24-11-2010 om 17:50

Niet altijd gewenning

Ik at altijd gewoon met mes en vork, niks mis mee. Tot ik een keer mihoen met stokjes at! Veeeeeel lekkerder!

guera

guera

24-11-2010 om 18:17

Net als vakantie

Dan zijn sommige gerechten of dranken ook lekkerder dan hier. Ik vind bijv die verse sappen of sangria veel lekkerder daar dan weer in nl...

Tirza G.

Tirza G.

24-11-2010 om 20:05

Nou.....

Volgens mij gebeurt er ook echt wel wat. Aan glas blijven dingen plakken, zeker bij melk. Als je melk uit een glas drinkt, zit er daarna een wit waas aan de binnenkant van je glas. Misschien blijven er bij koffie en thee ook wel dingen plakken.
Ennnnn ik las laatst ergens dat vliegtuigeten smaaktechnisch niet eens zo beroerd is. Zolang je het niet in een vliegtuig eet. Blijkbaar overstemt de herrie je smaakbeleving; alleen dingen die hard kraakten werden in vliegtuigherrie smakelijk gevonden. Vond ik ook wel maf.

Tirza

bibi63

bibi63

24-11-2010 om 21:19

En waarom.....

.....kun je dingen zo AFSCHUWELIJK vies vinden (van smaak). Ik gruwel echt van geitenkaas en lever, dat vind ik zooooooooooo vies. Net als bladerdeeg in zoete gerechten, daar krijg ik kokhalsneigingen van (tompoes ofzo). Maar bladerdeeg hartig vind ik wel lekker (saucijenbroodje, hartige taart enz.). Ben ook benieuwd waar die rare smaaksensaties vandaan komen.
Groetjes,
Bibi

Engelandvaarder

Engelandvaarder

24-11-2010 om 23:47

Tirza

Er wordt steeds meer duidelijk over invloed van andere zintuigen op de smaaksensatie. Zoek maar eens op 'multisensory' en 'food' en je vindt een hele serie onderzoeken die aantonen dat wat je hoort en ziet mede bepaalt hoe iets smaakt. Chips smaken beter als je ze duidelijk hoort kraken, en zo zijn er meer effecten. Leuk onderzoek, ik mag er graag naar luisteren op congressen.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-11-2010 om 00:48

Grappig verschijnsel

Er zijn toch ook wel eens testen gedaan met onnatuurlijk gekleurde groente en zo? Het is gewoon raar om blauwe bloemkool te eten, dat vertrouw je niet.
Een toetje uit een plastic bakje eten lust ik wel, maar uit een glazen, aardewerken, of porseleinen bakje smaakt het toch echt beter. Ik weet niet of ik er heel erg naast zit, maar misschien maakt plastic de smaak 'goedkoper'.
Ik vind het altijd reuze interessant als er op tv programma's zijn die over dit soort onderwerpen gaan. Net als, hoort niet zozeer bij smaakbeleving, hoe het geweten van kinderen soms werkt. Laat een kind alleen met een bakje snoep nadat je hebt afgesproken dat het daar niet aan mag komen. Die spanning bij zo'n kind als het alleen gelaten wordt. Doe ik het wel of niet? Ja toch wel... oh nee toch maar niet, ja toch!

Mondgevoel

Een plastic lepel voelt heel anders in je mond dan een metalen lepel.
En soms reageert een materiaal met het eten, wel eens een zachtgekookt eitje gegeten met een zilveren lepeltje? Of zuurkool met een ijzeren vork?

Lever vind ik vooral echt smerig omdat het zo'n naar mondgevoel geeft (breiïg en dan die weeïge smaak).

Warme dranken uit verschillende soorten koppen, glazen of bekers smaken volgens mij vooral ook anders omdat het materiaal de temperatuur anders geleidt. Daarom hou in niet zo van thee uit een mepalbeker, de temperatuur van de beker klopt niet met de temperatuur van de drank.

Ik denk echt dat er meer speelt dan alleen maar gewenning.
Zo vind ik Indisch en Indiaas eten veel beter smaken als ik het met mijn vingers eet, en Chinees of Japans met stokjes. Maar dat komt volgens mij vooral omdat je met een vork of lepel te snel een te grote hap er van neemt.

Rijst

Ik heb het met rijst. Ik weet niet meer wanneer precies, maar vrij snel nadat het aan was met mijn van oorsprong Indonesische partner ben ik rijst op zijn Indonesisch gaan eten, dus met een lepel. En nu vind ik het niet meer lekker met een vork. Weet niet eens waar dat precies aan ligt.

(Dirksmama, hoe eet jij rijst? )

Toetjes smaken bij mij overigens hetzelfde, onafhankelijk van serviesgoed en bestek.

Groeten,

Temet

Cobi

Vraag het uw poelier, zou ik zeggen.

Maar je zit eigenlijk in een verkeerd draadje, ik zou even een apart draadje starten.

Ik fietste onlangs weer eens langs een groepje ganzen en dacht "goh, zouden er eigenlijk wel ganzen bestaan van 7 a 8 kg"? - ik zit teveel op dit forum, dat snap je

Groeten,

Temet (nog steeds geen ideeën voor kerst)

Cobi

dat wordt dan eerder een struisvogel
Ah, nu begrijp ik waar de dodo aan ten onder is gegaan.

Fiorucci

Fiorucci

25-11-2010 om 18:50

Voor cobi

Via www.kalkoenbestellen.nl kun je kalkoenen tot 10 kilo bestellen.
Wij hebben de gok gewaagd vorig jaar, netjes op tijd bezorgd, en zeer goeie kwaliteit.

Tirza G.

Tirza G.

25-11-2010 om 19:15

Fiorucci

Cobi zoekt een gans

Tirza

Lidwientje

He Lidwientje, wat xenofoob nou weer. Maken die nijlganzen meer herrie dan de gewone ganzen? Is mij nooit opgevallen, ik zie wel eens nijlganzen maar ik hoor ze eigenlijk nooit. Maar ik zie ze ook nooit in grote groepen tegelijk, altijd maar een of twee. Gewone ganzen hoor ik ook vooral herrie maken als het een hele groep (kudde? troep? hoe heet zuks?) is.
Nijlganzen zie ik hier in Osdorp af en toe, maar ik zie ze vooral in het Vondelpark. Waar het ook wemelt van de halsbandparkieten. Die wel een rotherrie maken trouwens.

Over ganzen gesproken: zowel dit jaar als ook vorig jaar heb ik al meermalen een groep ganzen gezien die - hoewel het er toch echt niet warmer op wordt - naar het noorden vloog. Zijn die beesten in de war, of wat? moeten ze terug omdat ze vergeten zijn het gas uit te draaien?

groeten,

Temet

Tirza G.

Tirza G.

25-11-2010 om 22:40

Of anders

de brandgans. Het kolerebeest verstiert hier de hele fauna. Of flora, weetikveel. Je weet hoe het is in NL. Je moet je best doen om uit te sterven, dan maken ze een reservaat om je heen. Nou, daar heb je dan dus geen moment rust als er een kudde brandganzen het idee krijgt om dáár eens even te gaan overwinteren. Tjongejongejonge. Ze vreten alles kaal en maken een enorme herrie in onze prachtige zoutwater laagland reservatoire natuurgebieden. Ze mogen voorzichtig een klein beetje geschoten worden. Niet te veel, daar houdt de natuurliefhebber niet van. Ik weet nog niet hoe ze smaken.
Parelhoen Cobi, is dat niet wat? Heeeeeeeeeel lekker!

Tirza

Halsbandparkieten

Die hebben toch best oude papieren? Komen al voor op middeleeuwse afbeeldingen toch? Als symbool van deugdelijkheid of zo?
Blijkbaar smaakten ze niet zo want er zijn uit die tijd geen recepten bekend (wel voor ganzen).

Fiorucci

Fiorucci

26-11-2010 om 07:10

Tirza

'Een kalkoen misschien, liefst een gans'. Vandaar, als de gans niet lukt, dan een kalkoen..

krin

krin

26-11-2010 om 09:02

Een toom ganzen

zo heet dat. Van de zomer heb ik in Frankrijk nog naar een wedstrijd ganzenhoeden gekeken. Zoiets als One man and his dog, maar dan met een gans in plaats van een schaap. Die honden bakten er weinig van; schapen lijken me docieler.

Fiorucci

Fiorucci

26-11-2010 om 11:16

Tuurlijk

Oh die bestaan beslist, of je eraan kunt komen is een tweede..

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.