Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

voetbalmama

voetbalmama

12-12-2013 om 13:28

voetbaltraining

Mijn kind speelt in een d-pupillenteam en heeft nu voor het 2e jaar geen/ nauwelijks goede training. De selectieteams hebben gekwalificeerde trainers en de overige teams een goedwillende ouder die er in meer of mindere mate ( of niet) in slaagt om de kinderen wat bij te brengen. Het lukt de vereniging niet om buiten de ouders een vrijwilliger te vinden en ik heb het gevoel dat daarmee voor hun de kous een beetje af is. Ik vind dat de vereniging wel erg makkelijk de verantwoordelijkheid afschuift en wil daarover in gesprek, proberen te overtuigen dat er structureel wat moet veranderen, maar moet dan wel opties ter overweging aan kunnen dragen. Ik denk zelf bijv. aan een avond techniektraining voor de lagere teams samen onder leiding van een gekwalificeerd iemand die zo ook "ouders" op kan leiden.
Brand los, laat me horen hoe het bij andere verenigingen gaat!

Jesse_1

Jesse_1

12-12-2013 om 16:01

Wat jij voorstelt eigenlijk

Tot dit jaar was het voor DEF teams altijd afwachten of er een welwillende ouder was die het team wilde trainen. Teams die echt geen beschikbare ouder hadden kregen 1 of 2 stagiars (met wisselend succes).
Dit jaar is er 1 E-team (vziw) dat echt geen trainer heeft kunnen vinden en dat traint mee met een ander E-team. Op een vaste dag vindt de team training plaats. Op een andere dag in de week is er een ('verplichte') centrale training, waarbij de spelers van een stuk of 6 teams tegelijk en door elkaar gehusseld training krijgen van een aantal deskundige trainers (of stagiairs onder begeleiding van de technische staf). Dit is juist dit jaar ingevoerd omdat gebleken was dat spelers bij de lagere teams vaak door sympathieke, doch niet altijd deskundige trainers getraind werden en ze dus niet echt beter leerden voetballen.

De selectieteams hebben 2 teamtrainingen in de week (met een ervaren trainer) en daarnaast nog een centrale training.

voetbalmama

voetbalmama

12-12-2013 om 16:11

jesse

Wat bedoel je met stagiairs en hoe kom je daar aan? En begrijp ik het goed dat een ouder van een E team er gewoon een extra team bij kreeg?

Jesse_1

Jesse_1

12-12-2013 om 20:50

Cios

Die jongens (ook wel eens meisjes trouwens) zitten op het Cios of een andere sportopleiding en moeten dan een behoorlijk aantal uren stage bij een sportclub draaien.

Ik weet niet precies welke teams er nu samen trainen. Mogelijk hadden ze allebei geen trainer en worden ze nu samen getraind door een stagiair(s).

voetbalmama

voetbalmama

12-12-2013 om 22:02

sport bewegingsleider

Er zijn een aantal jongens binnen de vereniging die deze opleiding volgen, maar zij mogen dit dan niet als stage opgeven..... Als vrijwilliger zijn de uren niet te combineren. Er is wel iemand in opleiding, maar die loopt stage bij de selectietrainer......

Dalarna

Dalarna

13-12-2013 om 11:25

Tja

Dat is het hele systeem bij dit soort verenigingen. Een kind geboren in januari/februari speelt in dezelfde catgorie als eentje van november/december maar die van jan/feb is natuurlijk behoorlijk wat ouder als die 5 is. Hij lijkt meer talent te hebben dus komt in de selectie met betere trainers en meer trainingsuren. Gevolg: kind gaat beter worden en die van nov/dec komt op een achterstand. Dat kan die wel inhalen met veel talent natuurlijk maar het is gewoon niet eerlijk.

Mijn oudste heeft ook gevoetbald en inderdaad: vaders krijgen een trainerscursusje en gaan met die banaan. Tweede vader die de cursus doet in 1 team: team splitsen.

Oudere jeugdleden?

Op de hockeyvereniging wordt de jeugd getraind door oudere jeugdleden. Ik weet nooit zo goed welke letters bij welke leeftijdscategorie horen, maar teams in groep 6-leeftijd worden getraind door spelers in de brugklasleeftijd bijvoorbeeld. Die trainers krijgen een vergoeding van een euro of 3 per training. Misschien kan er zo'n systeem opgezet worden.

skik

mama van twee

mama van twee

13-12-2013 om 12:29

Zelfde als Skik

Bij ons op de vereniging (oog hockey) gebeurt bij die kleintjes (tot ongeveer 10 jaar) hetzelfde als bij Skik op de vereniging. De oudere jeugd (A/B en in een enkel geval C jeugd) geeft de trainingen aan onze kleintjes. Wel hebben we dan op deze trainiingstijden per veld (er trainen meerdere teams per veld tegelijk) een ervaren trainer rondlopen, die de trainers ondersteund en hen aanwijzingen geeft, waar ze op moeten letten. Zo worden de jonge trainers ook betere trainers, wat voor iedereen natuurlijk weer een voordeel is.

An

An

13-12-2013 om 12:41

Twee ervaringen

Geven die stagiaires dan niet van uit maatschappelijke stage training?

Verenigingen hebben meestal niet zoveel geld om gediplomeerde techniektrainers in te huren en zijn vaak afhankelijk van welwillende mensen met hart voor de vereniging. Het vergt een hoop tijd en inzet om die welwillende mensen te vinden, maar meestal zijn ze er wel. Daarnaast hangt het ook af van de doelstellingen van de vereniging en het jeugdbestuur. Als het jeugdbestuur bestaat uit een buurtvriendenclubje, die de vergaderingen wel gezellig vinden met elkaar, dan zal je weinig bereiken met je gesprek. Is het een serieuze club mensen die zich inzetten voor de vereniging met de doelstelling om met hun jeugdteams in steeds hogere klassen te gaan voetballen, dan zullen ze serieus luisteren naar wat je te vertellen hebt.

Bij de vorige voetbalclub van mijn kinderen was er aan het begin van het seizoen een mogelijkheid voor de traininggevende ouders om een paar avonden gratis een soort trainingscursus te volgen die werd gegeven vanuit de KNVB op de vereniging. Ik weet het niet zeker, maar volgens mij liep er ook iemand van de KNVB mee bij de voetbaltraining die vooraf aan de cursus werd gegeven om aanwijzingen te geven aan de traininggevende ouders. Daarbij kregen ze een digitaal naslagwerk waarin alle oefeningen voor training stonden. Een ouder coördineerde vervolgens de training en zette wekelijks een aantal oefeningen uit, verzond deze via mail naar de ouders die training gaven, zodat ze van te voren wisten welke oefeningen op het programma stonden en deze konden voorbereiden. Op de training rouleerden de teams dan om de zoveel tijd, totdat ze alle oefeningen hadden gedaan. Daarnaast kregen de teams wekelijks een training van een gepensioneerde man die ooit trainer was geweest van de selectie. Hij deed die training voor een habbekrats. Dit was de goedkoopste oplossing om de kinderen een goede training te geven. Het bleek namelijk dat de gegeven techniektrainingen door een gediplomeerde trainer aan een select groepje kinderen een behoorlijke bom duiten kostte. Het veroorzaakte ook veel onrust in de teams omdat niet alle kinderen uit een team met die training mee mochten doen, omdat de trainer een grens stelde aan het aantal deelnemende kinderen.

Bij de huidige voetbalvereniging krijgen de jongens en meiden twee keer per week training van ervaren mensen die zich met hart en ziel al jarenlang voor de vereniging inzetten. Daarnaast staan voetballers uit het 3e en 4e en twee of drie jongens uit de A-selectie op het veld tijdens de training om individuele aanwijzingen te geven. En natuurlijk zijn er ook altijd wel leiders van het team aanwezig die hun bijdrage leveren. De keepers vanaf de D hebben een betaalde trainer en de keepers uit het tweede en derde die hen training geven. Deze vereniging heeft blijkbaar geen moeite om vrijwilligers te vinden in haar netwerk, dat komt waarschijnlijk omdat zij deze duidelijk op handen dragen.

Dalarna

Dalarna

13-12-2013 om 13:02

3 euro per training voor een brugpieper?

Tjemig dat vind ik echt fors hoor. De meeste mensen geven gewoon vrijwillig training en op onze club (geen voetbal) krijgen alleen de trainer/coaches van de hoogste teams geld en dat ligt ergens tussen de 500-1000 met 2 trainingen en een wedstrijd per week!

voetbalmama

voetbalmama

13-12-2013 om 14:32

vrijwilligers

het begint dus met het begeleiden en opleiden van de jeugd. Dat zie ik wel voor scheidsrechters, maar niet voor de jeugd. Lijkt me ook lastig...Mijn oudste krijgt binnenkort de juiste leeftijd hiervoor, maar moet nu al goed het schoolwerk plannen om 2x per week te kunnen trainen, een extra avond gaat niet lukken.
begeleiden en opleiden van vrijwilligers/ouders De vrijwilligers die er nu lopen nemen vaak al teveel taken op zich, ik kan me voorstellen die ze niet warm lopen voor ook nog een opleiding
vergoeding (wat betaal je dan aan contributie?)
Ik lees over meerdere teams, begeleiders samen training?niet elk team een eigen trainer?
Ja, ik denk wel dat ze de opleiding serieus nemen, voor zover het gaat om de selectieteams.

Dalarna

Dalarna

13-12-2013 om 17:19

twee teams

Ik snap ook niet zo goed waarom twee teams niet samen kunnen trainen, is bij onze sport heel normaal (ook wel drie). Juist dan kun je het doen met 1 goede trainer en een meehelpende vader.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.