Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kaaskopje

Kaaskopje

23-04-2015 om 11:37

Voedseldroger

Heeft iemand van jullie een voedseldroger? Zo ja, wat doe je er allemaal mee (ja drogen, maar wat?)

Ik ga er sowieso een aanschaffen voor het drogen van hondentraktaties, maar er kan meer mee natuurlijk.

Thursday Next

Thursday Next

23-04-2015 om 11:43

ik heb er een gekregen.
Ik heb er appels mee gedroogd, dat gaat prima en ze zijn erg lekker. Ik koop dan appels van een euro de kilo of zo.
Ik heb zoiets als dit:
http://www.2dehands.be/keuken/keukenapparatuur/keukenmachines-en-blenders/voedseldroger-dehydrator-224500870.html#top-of-page
Banaan heb ik ook geprobeerd maar die werden niet echt lekker. Ik wil van de zomer ook kruiden drogen.
Appels drogen duurt wel lang, 8 a 10 uur. Als ik weg ben zet ik de droger even uit.

inspiratie

Kaaskopje, ik weet niet of je op deze site ook makkelijk gericht kunt zoeken, maar hier vind je vast inspiratie.

http://eenvoudigleven.blogspot.nl/

Oven?

Kan je voedsel niet gewoon drogen in de oven op lage temperatuur? Scheelt weer een apparaat met stekker op het aanrecht of in het keukenkastje.

skik

Thursday Next

Thursday Next

23-04-2015 om 19:16

skik

in de oven kan ook, maar in de droger ligt het fruit (of groente) heel dicht op elkaar en er kan dus naar verhouding veel in. De hele ruimte wordt gebruikt en de lucht erin kan goed circuleren.
In mijn oven heb ik maar 1 rooster, en er passen maximaal 5 roosters in. Daar blijft veel ruimte tussen die ook verwarmd moet worden.
Dat neemt niet weg dat ik hem ook niet zomaar zelf zou aanschaffen, inderdaad weer een apparaat erbij... Maar ik heb hem dus gekregen.

Christel

Christel

23-04-2015 om 20:57

Ik heb er een

en ik gebruik m veel. Appels gaan er in, maar ook paprika's en champignons. Ik woon in de buurt van de kassen en daar haal ik zo nu en dan een paar kilo paprika voor een prikkie, die droog ik en gooi ik door de pastasaus bijvoorbeeld . Champignons koop ik op de markt voor weinig en daar doe ik hetzelfde mee.

Banaan vond ik ook wel lekker overigens.

Christel

Christel

23-04-2015 om 20:59

en munt

natuurlijk, om thee te zetten. Gaat ook zo lekker ruiken in huis.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-04-2015 om 00:27

Oh leuk!

Ik heb er helemaal zin in . De droger is besteld, dus ik kan volgende week of zaterdag misschien al een eerste poging wagen. Eerst maar eens voor de beesten. Het schijnt best vliegen aan te trekken, dus nu het weer een beetje herfstachtig wordt, moet ik er maar van profiteren.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-04-2015 om 00:33

Oven

Wij hebben geen gewone oven, maar een combimagnetron. In de oven drogen moet met de deur open, begrijp ik. Dat kan dus niet bij ons. Het is inderdaad wéér een apparaat erbij, maar ja, als het echt iets oplevert heb ik dat er ook wel weer voor over.

Christel

Champignons droog ik nog wel eens in de koelkast. Maar dat is dan niet echt met opzet

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

24-04-2015 om 10:43

Temet

Ja die vorm van drogen ken ik ook!

wandelvakantie

Ik heb lang gelden een hele voorraad voedsel (wortel, courgette et cetera) mogen drogen bij iemand voor een wandelvakantie in een natuurgebied waarbij we acht dagen afgezonderd waren van de bewoonde wereld (en dus al het eten mee moesten nemen, maar ook zelf moesten dragen. Ideaal, licht en lekker. De ene dag aten we pasta met vooraf tomatensoep waarin we van alles deden uit de voorraad en de andere dag linzen (ook snel klaar ivm beperkte voorraad gastankjes) met tomatensoep en weer allerlei gedroogd lekkers dat zich vulde met het water uit de soep. In plaatst van allerlei smaakloze of zoute pakjes hebben wij 8 dagen gesmuld.
Ik weet alleen niet of jullie van dit soort trektochten houden : )

Kaaskopje

Kaaskopje

24-04-2015 om 12:53

Haha

De trektochten gaan hem niet worden, maar wel fijn om te lezen dat dat zo'n succes was. Met de zomer voor de deur kunnen we toch eens experimenteren met kruiden en zo.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.