Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

marietje2

marietje2

05-02-2012 om 11:47

Vocht binnenkant ramen hele (nieuwbouw) huis

Ik woon in een huis van pas 3 jaar oud. Zodra het kouder word buiten 's nachts (zo vanaf 10 graden en kouder)staat er iedere ochtend aan de binnenkant van alle ramen in huis vocht in de randen/op de kitnaden. Nu het buiten vriest staat er dagelijks enorm veel meer vocht in alle raamkozijnen, ook vertrekken waar niemand is en ook als er niemand thuis is.
Er zit een ventilatiesysteem met automatische roosters boven de ramen die zelf meten en open en dicht gaan in huis wat hier afdoende tegen zou moeten helpen.
Natuurlijk heb ik het al meerdere keren aangekaard bij het bouwbedrijf maar die zeggen er niets aan te kunnen doen.
Volgens mij mag dit echt niet, is het ongezond en komt er zo spoedig schimmel in de kitranden.
Weet iemand van jullie hier meer over in de zin of dit kwaad kan, ongezond is, of ik het bouwbedrijf het op moet laten lossen etc?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ik zou

iig vochtzuigers neerzetten (hoe heet het ook al weer, zijn van die bakjes met zakjes spul erin). Of als je het grondig wil doen een keer een ontvochtiger huren bij Gamma (hebben wij hier gebruikt nadat het huis was gestuct honderden liters waren het).

Ik zou ook even vereniging eigen huis bellen hierover, wat hun adviezen zijn ook naar de aannemer toe.

Ons huis is juist heel erg droog, we hebben nu een blower aan staan en bakjes water aan de radiators.

Koudebrug en ventilatie

Daar is iets mis met de isolatie (koudebrug) en de ventilatie. Ik zou de toon naar de bouwers wat hoger aanslaan. Hebben je buren dat probleem ook?
Stel de vraag bij eigen huis (wel lid worden, maar dat zou ik zeker doen in jouw geval). Via hen kun je ook een keuring laten verrichten. Ze kunnen je helpen met eventuele aansprakelijkheidsstelling. Is niet gratis, maar je hebt geen keus. Het is mogelijk een ernstig probleem.
http://www.eigenhuis.nl/
Groet,
Miriam Lavell

Guinevere

Guinevere

05-02-2012 om 12:18

Bedoel je..

Bedoel je met "zo vanaf 10 graden en kouder" vanaf -10, of echt vanaf +10? Stook je 's nachts een beetje? Zet eens een hygrometer neer, hoe vochtig is het huis zelf? Is er een inferieure glassoort gebruikt?
Dit klinkt echt niet goed, ik zou bouwer formeel aansprakelijk gaan stellen. Ben je lid van Vereniging eigen huis? Dan kun je die bellen voor juridisch advies.

Tja

ik zou eerst eens proberen met een ontvochtiger (ding te huur bij gamma) om eens al het vocht uit het huis eruit te halen en dan eens kijken wat er gebeurd.

een huis van 3 jaar oud kan best nog wat vocht hebben namelijk, was het in het begin erger ?

Als de wanden ook vochtig zijn dan ligt het niet aan het glas dan zit het overal.

even annoniem

even annoniem

05-02-2012 om 12:48

Droog stoken

Wij wonen nu bijna 2 jaar in ons nieuwbouwhuis, maar hebben alleen vocht aan de buitenkant van de ramen. Ik zou het toch nog eens proberen droog te stoken.
Alle deuren, ramen en roosters open, ventilatiesysteem op zijn hardst (wij hebben hier 3 standen), en de verwarming op 18. Wij deden dan na een uur de ramen dicht, en de verwarming op 19 (roosters en alle deuren open). Een uur daarna gingen de deuren dicht, sommige roosters dicht en de afzuiging weer op zijn zachtst (en de verwarming weer in de normale stand). Dit hebben we in het begin al gedaan, maar het lijkt mij dat dat nu ook nog zou moeten lukken met droogstoken.
Eens contakt opnemen met vereniging eigen huis is ook een goed idee.

Marie

Marie

05-02-2012 om 13:41

Meer stoken

Hallo
De ruimtes waar niemand is, wordt daar dan ook niet gestookt? Begin er eens mee om ALLE radiatoren open te draaien en de boel eens goed door te warmen. Dus de thermostaat in de woonkamer in elk geval op 20/21 graden te zetten.
Heeft het bouwbedrijf bij oplevering niks gezegd over het vocht in de muren en het droogstoken van het huis?
Lees anders deze info ook eens:
http://www.eigenhuis.nl/nieuwbouw/academie/na-de-oplevering/droogstoken/
succes

marietje2

marietje2

05-02-2012 om 18:39

Reaktie

Allen heel hartelijk dank voor het reageren!
Bedankt voor de tip om vereniging eigen huis te gaan contacten, dit ga ik dan ook zeker doen.
Het vochtprobleem is vanaf bij buitentemperatuur een graad of 10+ en dus nu met strenge vorst heel erg veel erger. Ongeacht of er wel of niet iemand thuis is.
Het ventileren, stoken ed heb ik allemaal meerdere malen gedaan maar helaas dus met aanhoudend probleem.
Ik hoop er komende week mee ad slag te gaan met veh en houd jullie op de hoogte.

Nogmaals

huur nou gewoon een paar dagen zo'n grote ontvochtiger, past net in een gewone personen auto.

Ik denk dat het probleem dan weg moet zijn. Zo niet dan is er iets anders aan de hand.

marietje2

marietje2

06-02-2012 om 08:49

Manda

Een ontvochtiger is geen optie: ik heb hygrometers in huis en die staan nu net op iets te droog in huis + dat ik mijn parketvloer beneden kieren tussen de planken zie komen + ook te voelen aan mijn huid.

Die condens ad binnenkant vd ramen is dus vanaf een graag of + 10 buiten, ongeacht of er iemand in het vertrek is/slaapt of niet en ongeacht of ik het vertrek stook of niet.

Ik begrijp uit de reakties ook dat dit niet acceptabel is en ga er dus weer mee ad slag.

Inmiddels heb ik mijn twijfels over VEH: ik ben geen lid meer dus zou eerst weer lid moeten worden. Mijn ervaringen met hen zijn dat ze je 99% vd gevallen advies geven aangetekende brief te sturen ed en zeer zelden echt iets voor je doen + hypotheekservice door hen doe ik ook nooit meer/was zeer slecht.

Ik ga dus weer het bouwbedrijf zelf benaderen en als laatste op tie zal ik wel aan VEH moeten maar dus in 1e instantie niet.

Ok en

hebben de buren dit ook ? Ik zou dat als eerste gaan uitzoeken en samen de bouwers benaderen. En ik zou ook even de juridische bijstandverzekering inschakelen (als je die niet hebt zou ik die zeker even nemen, hebben wij gedaan rond de grote verbouwingen hier).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.