Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Teuntje

Teuntje

06-05-2017 om 22:15

Vlooien, teken, wormen middelen voor kat

Wij hebben sinds een tijdje weer een kat. De vorige was een echte bankhanger die niet veel buiten kwam en geen vlooien of teken had. En aangezien pillen er echt niet ingingen was het enige wat we deden 1x per jaar bij deDA ontwormen en dat ging altijd goed.
De kat van nu is graag buiten en is al meerdere keren met een teek thuisgekomen. Vlooien nog niet maar kan zomaar komen. We willen dat wel gaan bijhouden. Het asiel zei, geen frontline gebruiken want dat helpt echt niet meer. Sites van dierenartsen adviseren dat nog wel. Sommige middelen zijn tegen vlooien en wormen, andere weer niet. En welk wormmiddel? Mansonil, milbemax? Er schijnt ook een injectie te zijn die een half jaar werkt.
Wat gebruiken jullie?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

06-05-2017 om 22:20

Frontline

Hier voor hond gebruiken wij nog steeds pipetten van Frontline. Werkt gewoon goed hoor.

Geen idee

Omdat kat onlangs een week kwijt was geweest, van het balkon gesprongen, en pas op vrijdagnacht door ons gevonden werd heb ik zaterdag bij de supermarkt Bob Martin Clear Spot On gekocht. En anti worm. Dat hebben we haar gegeven nadat we de teken met een pincet hadden verwijderd.
Vroeger, toen we een tuin hadden, waar kat in ging, hadden we ook altijd Frontline.
Ik weet niet wat het soms is met die middelen. Je mocht toch ook geen anti luis meer op het hoofd van je kind doen? Ik had niet geweten wat ik zonder had gemoeten en toch werkte het iedere keer weer. Zon beetje elk jaar na de zomervakantie was het nodig.
Als het patent eraf is kunnen ze je misschien ook juist aan de nieuwe middelen willen helpen?
Ik zou het eens aan de dierenarts vragen als je daar een keer bent.
Ik denk dat je het ook goed moet gebruiken. Gewoon elke maand anti teek en luis doen, en 1 keer per jaar ontwormen. En dan zorgvuldig aanbrengen volgens de instructie.

margaretha

margaretha

06-05-2017 om 23:39

pil

Ik geef de kat een pil 1x per maand (winters minder vaak) tegen vlooien enz. en heel af en toe een wormenkuur (haal dan iets bij de dierenarts of apotheek maar let niet op merk)

Teuntje

Teuntje

07-05-2017 om 08:32

Welke pil

tegen vlooien geef je dan margaretha? En hoe vaak is bij jou af en toe een wormenkuur?
Wat ik nu zo'n beetje vind bij google is dat vlooiendruppels elke maand moeten en dat ze 2 weken tegen teken helpen. De laatste 2 weken dus al niet meer. En ontwormen moet elke 3 maanden. Zijn er mensen die dat altijd doen? Ik hoor idd vaak dat iedereen een beetje een eigen manier heeft dus daar ben ik wel benieuwd naar, en naar de reden waarom je doet zoals je doet.

Freya

Freya

07-05-2017 om 09:44

Volgens dierenarts

Ik heb een tijdje geleden advies gevraagd van mijn dierenarts, en de vlooien zijn echt al een tijdje resistent tegen Frontline. Er zijn voldoende alternatieven: Advantage, Broadline, ... Die moeten normaal gezien vier keer per jaar gebruikt worden (één keer per drie maanden). Ik moet eerlijk zijn, ik doe het ook niet zo vaak. Maar in de lente en zomer toch zeker.

Lou

Lou

07-05-2017 om 11:46

Geen frontline

Mijn dierenarts zegt ook: geen Frontline. Ik koop Advantage bij de dierenarts zelf, en ik smeer het op de katten als ze vlooien hebben. In de winter vergeet ik het vaak, maar dat kan dan ook weer geen kwaad volgens de dierenarts, als de katten geen vlooien hebben hoef je ze ook geen antivlooienspul te geven. Daarnaast af en toe een pilletje tegen de wormen, ook vier keer per jaar geloof ik. Dat vind je wel in de bijsluiter.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-05-2017 om 12:52

Wat beter merk

Je hoort van de 'low budget' winkels toch vaak alarmerende verhalen wat het vlooienspul betreft, dus daar koop ik het nooit. Frontline heeft inderdaad de naam, zowel hond als kat, niet meer te werken. Wij hebben vaak Bolfo Gold of Advantage.

margaretha

margaretha

07-05-2017 om 13:41

comfortis

is het merk dat ik nu in huis heb, maar volgens mij heb ik ook wel een ander gehad. Deze is trouwens alleen tegen vlooien.
Tegen wormen is misschien 1x per jaar en dan vooral omdat ik wormen zie (zou vaker moeten, misschien eens op de kalender zetten als geheugensteun). Teken haal ik handmatig weg, lekker kroelen en meteen goed voelen, tekentang erbij. Heeft de kat een knuffelmoment gehad en is hij weer een dag "schoon".

Julia64

Julia64

07-05-2017 om 20:25

Stronghold

Ik haal Stronghold bij mijn dierenarts voor mijn 2 buitenkatten. Prijzig, maar werkt goed tot nog toe.

Teuntje

Teuntje

07-05-2017 om 21:36

Besteld

Ik heb advantage en mansonil besteld bij zooplus. Dat moet het dan maar doen. Stronghold heb ik ook gezien, is alleen bij de DA te koop en flink aan de prijs idd.

Evenie

Evenie

08-05-2017 om 09:01

Vitacraft

Onze (kleine) buitenpoes wordt elke 3 maanden behandeld met een anti-worm pil en vlooiendruppels van Vitacraft. Inderdaad, dat 'slechte goedkope' spul van de supermarkt. Ze reageert er goed op en heeft (volgens de dierenarts) geen vlooien/teken.

Misschien zijn er katten die slecht/allergisch reageren op goedkope merken, maar die van ons doet het er prima op. Kerngezond. Zie niet in waarom ik meer zou moeten uitgeven aan duurdere merken.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-05-2017 om 11:55

Evenie

Van vlooienmiddel van Kruidvat en Aldi gingen erg verontrustende verhalen rond. Als je weet dat je je beestje ronduit vergiftigd met een bepaald merk, dan gaat wat mij betreft de koop niet door. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor Bravecto. Je wordt van alle kanten gewaarschuwd om dat niet meer te kopen, niet doen dan. Vlooienmiddel is sowieso best een aanslag op een hond of kat. Ik zou het liefst alternatieven gebruiken. Bij een hond kan dat iets meer dan bij een kat. Een hond kun je bijvoorbeeld een klein beetje knoflook geven, daar houden vlooien niet van. Knoflook is in grote hoeveelheden ook niet goed voor een hond, maar een klein beetje kan geen kwaad. Bij een kat wel. Dat geldt voor meer. Dan kan een hond het wel hebben, maar een kat ronduit niet.

mirreke

mirreke

08-05-2017 om 14:27

Balen

Net frontline gekocht, en dat is ook best aan de prijs.
Ok, Advantage of Broadline dan maar. Is dat alleen voor vlooien, of ook tegen teken.

Even als aanvulling: mijn katten hebben vorig jaar en het jaar daarvoor nauwelijks teken gehad, ik kan het me niet/nauwelijks herinneren dat we in die periode teken moesten verwijderen.
Maar nu!!
Ik heb een kat die heeft er per keer wel vier of vijf. Ondanks pipetjes (dus ik neem aan dat ze tegen teken ook niet meer werken)... En ook de dame die veel op pad is heeft elke keer als ik haar aai wel een teek.

Herkent iemand dit?

Seresto

Wij hebben voor één van onze katten zo'n vlooienband, Seresto heet het. Erg duur, maar werkt wel 8 maanden. De ander krijgt "gewoon" frontline. Ik wist eerlijk gezegd niet dat het niet meer zou werken: blijkbaar is ze niet heel populair bij de vlooien want ze heeft nooit ergens last van.

Teken heb ik nog nooit gezien bij onze katten. Vreemd dat dit dit jaar zo'n probleem is ineens Mirreke!

Lou

Lou

12-05-2017 om 10:49

Ook geen teken

Onze drie katten hebben zelfs nog nooit een teek gehad. Wel af en toe vlooien en wormen. Vreemd en vooral vervelend inderdaad!

mirreke

mirreke

14-05-2017 om 12:07

Weilanden

Wij wonen vlakbij enkele weilanden, en ik weet dat in ieder geval 1 van onze katten daar vaak vertoeft. Hij is ook degene met de meeste teken. De twee heren die eigenlijk in en om huis en tuin blijven, hebben trouwens nog geen last gehad dit jaar.

Maar de beide uithuizige types hebben tot nu toe al echt bizar veel teken gehad, misschien dus toch vanwege het niet werkende frontline...

Werkzame stof?

Frontline, Broadline en Bob Martin bevatten dezelfde werkzame stof. Dus als je vindt dat frontline niet meer helpt, kan je beter die andere 2 ook niet meer gebruiken.
Bij onze katten helpt het trouwens nog prima.

Niki73

Niki73

18-05-2017 om 11:05

Frontline prima

Frontline werkt hier (nog) prima. Onze kat heeft een paar keer vlooien opgelopen toen hij een paar dagen vermist was geweest, en na de Frontline waren ze wel mooi weg. Ik geef dat ook minder vaak dan zou moeten, middschien eens per 2 maanden. Hij heeft nooit vlooien of teken, hoewel hij wel dagelijks door struiken en lang gras scharrelt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.