Herfstvakantie tip: deze avontuurlijke gezinscamping midden in de natuur is magisch
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

verhuizertje

verhuizertje

05-12-2010 om 09:18

Vloerverwarming

We nu in het bezit van een stenen vloer met vloerverwarming als bijverwarming. Heerlijk 's middags, zo'n warme vloer. Maar duurt het altijd zo lang voordat zo'n vloer een beetje warm is? 's Morgens om 8 uur is hij nog letterlijk steenkoud, terwijl ik de ketel om 6 uur laat aanslaan. Pas aan het eind van de ochtend kun je op je sokken lopen en 's middags is het echt lekker.
In de herfst vond ik het ook nog geen groot genoegen. Toen ging de kachel hooguit 's avonds even aan omdat het verder nog warm genoeg was. Zeker met onze ramen op het zuiden. Maar daardoor warmde de vloer ook niet op.
Ik hoor zo vaak, een stenen vloer koud? Niet bij ons hoor, wij hebben vloerverwarming! Nou, bij ons is het zeker minstens de helft van de tijd wél koud. Of omdat de kachel (nog) niet aanslaat of omdat het opwarmen best lang duurt.
Is dat normaal?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Constant aan laten staan

verhuizertje,

ik had begrepen (geen eigen ervaring) dat het zo traag gaat dat mensen hem niet uitzetten voor de nacht.

Dus je hebt nog de gewoonte van je vorige verwarmingssysteem om alleen te verwarmen als je in de ruimte bent.

Nasha 1st

Nasha 1st

05-12-2010 om 21:14

Pomp aan?

Staat de pomp van de verwarming (vloer) wel aan? En hoog genoeg?

Marie E

Marie E

06-12-2010 om 13:42

Onze vloerverwarming

staat, zeker 's winters, altijd aan. Als het vriest, gaan de 2 verwarmingen in de zitkamer ook aan. Overdag staat de thermostaat op 19°C en 's nachts op 15°C. De ketel slaat ong. 20 min. van te voren aan.

Misschien goed om de thermostaat van de vloerverwarming en de pomp te controleren. Normaal gesproken duurt het wel wat langer om een vloer te verwarmen dan een radiator, maar geen uren.

Succes!

Nachtverlaging

Een vloerverwarming werkt het best als je hem 's nachts niet al te ver terugdraait. Het systeem werkt traag en het kost meer energie om de boel weer op te warmen dan dat het je oplevert als je hem 's nachts lager zet. Nachtverlaging heeft wel zin, maar niet meer dan een graad of 2 à 3. Althans, zo werkt het hier.

Chris

mirreke

mirreke

06-12-2010 om 14:46

Duur?

Kennissen hebben de vloerverwarming eruit gehaald (of in ieder geval de leidingen om laten leggen, zodat hij niet meer functioneert, omdat het zo duur was. Klopt dat? Want ik lees nu dat je in feite altijd je verwarming aan moet laten staan. Ik heb bij een vriendin gezien hoe vloerverwarming werd gemonteerd en geïnstalleerd. Boven op de buizen is nog een behoorlijke laag beton/cement gestort, en daarbovenop pas het parket. Dus je verwarmt een boel beton mee. Het lijkt mij dus gewoon veel geld kosten. Wat is jullie ervaring?

verhuizertje

verhuizertje

06-12-2010 om 22:27

Sja...

of vloerverwarming duur is weet ik nog niet, we wonen hier nog niet zo lang. Ik weet wel het jaarverbruik van ons vorige huis zonder vloerverwarming maar hier nog niet.
De pomp staat geloof ik aldoor aan. Er zit een thermostaat in de woonkamer, zit er ook een aparte op de vloerverwarming dan? Moet ik eens naar kijken.
Continu aan laten staan wou ik toch maar niet doen! Als dat moet dan wordt het een dure grap, dan gaat er mooi wel hout over het steen en die vloerverwarming uit. Er hebbben nog niet zoveel mensen heel positief gereageerd over het verschijnsel vloerverwarming, zijn die er ook?

Nasha 1st

Nasha 1st

06-12-2010 om 22:52

Ja hoor!

Ik ben er heel blij mee! Wij hebben toen we hier kwam wonen vloerverwarming als bij-verwarming aan laten leggen, en eigenlijk heb ik spijt dat ik het niet als hoofdverwarming heb gedaan. Het is heerlijk aan mijn voetjes in de winter en je merkt ook dat de woonkamer sneller en egaler warm wordt.

als het goed is moet er ergens in je huis een pomp zitten, daar waar de buizen van de vloerverwarming boven de grond komen. Dat heeft niks met je thermostaat te maken, deze pomp zorgt dat het water ook echt door de vloer circuleert. Als die niet aanstaat hier, merk ik dat de vloer niet goed verwarmd wordt, ws omdat de ketel alleen niet voldoende kracht heeft dat rond te pompen. Loop even door je huis op zoek naar dat ding en kijk of de stekker in het stopkontakt zit (soms hoor je het ook als een gezoem in je gewone verwarming.)

verhuizertje

verhuizertje

07-12-2010 om 09:14

Dank je nasha

De pomp staat aan, dat is het niet. Maar of er iets (vloer,radiatoren) wordt opgewarmd hangt af van of de kachel aanslaat, en met een goed geïsoleerd huis met ramen op het zuiden is dat niet aldoor. Dan is het binnen wel warm genoeg maar de vloer is koud. Bovendien duurt het 's morgens best wel lang voordat de vloer ook warm is geworden, de lucht is dan allang warm genoeg. Hoe lang duurt dat dan bij jou? En als de kachel overdag niet hoeft te branden als we aan het werk zijn dan koelt de vloer weer af. Slaat hij 's avonds aan dan heb je pas een warme vloer tegen de tijd dat je bijna naar bed gaat, schiet niet op.
Kun je je vloerverwarming niet gewoon als hoofdverwarming gebruiken door wat radiatoren dicht te draaien? Het lijkt me niet zo handig als hoofdverwarming. Wordt het een beetje kil, denk je even lekker de kachel aan, duurt het uren voordat je vloer en je huis warm is.
Maar misschien staan de instellingen wel niet goed, moet de verdeling of de watertemperatuur o.i.d. anders. Dan moet er maar een keer een kachelmeneer naar kijken.
O en Nasha, heb jij er dan een beetje zicht op of de kosten van vloerverwarming hoger zijn dan zonder vloerverwarming?

krin

krin

07-12-2010 om 10:33

Warme vloer

Ik ben ook sinds kort in het bezit van een huis met vloerverwarming. De verwarmingsvriend die hier kwam kijken, zei dat de vloer juist niet te warm moet voelen, dan staat je keteltemperatuur te hoog. Oftewel, de warmte van de vloer is geen graadmeter voor of het huis wel goed verwarmd wordt. Als de lucht in de kamer warm genoeg is, en het is behaaglijk, is het toch prima?
Die vloerverwarming is eigenlijk net als een radiator. Daar voel je ook niet voortdurend aan of hij wel warm is, zolang je het niet te koud hebt, toch?
Doorstoken beval hij hier wel aan, trouwens. Zo'n vloer is natuurlijk best een flink grote radiator, dus het duurt een tijd voordat die helemaal warm is. Ik heb de thermostaat nu vrij laag staan (17), en 's avonds draai ik hem zo nodig naar 19. Met de vorst heb ik de enige radiator in de kamer er ook nog bij aangedaan 's avonds, maar meestal is dat niet nodig.
Gewend ben ik er trouwens nog niet aan, ook niet aan die glaspui van achteren. Daar slaat ondanks geïsoleerd dubbel glas toch best nog wat kou vanaf.

Nasha 1st

Nasha 1st

07-12-2010 om 13:28

Wat ook nog kan

dat er teveel lucht in je leidingen zit en dus te weinig water....misschien ontluchten? En dan ook bij je pomp (daar moeten ook ontluchtingsventielen op zitten)

Verder heb ik in een ander draadje al aangegeven dat wij de thermostaat op 18 hebben in de koude periode, in de nacht. In mijn beleving warmt het dan toch sneller op. Bij bijverwarming zitten de leidingen in de vloer om de 20 cm en liggen dus verder uit elkaar. Bij hoofdverwarming om de 10 cm. Je kan dus niet zeggen, ik draai de andere platen uit, dan gaat het sneller. Het komt gewoon door de afstand. Vandaar dat ik spijt heb het niet als hoofverwarming neer te leggen, want nu heb ik toch op sommige plekjes iets minder warme voetjes

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.