Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Guinevere

Guinevere

18-09-2011 om 12:58

Vloer over ruwe natuurstenen vloer

Wij hebben beneden een ruwe natuurstenen vloer, die bovendien niet helemaal netjes is gelegd (lag er al in toen we hier kwamen). Nu is de vloer beschadigd. En eigenlijk ben ik nooit zo gelukkig geweest met deze vloer, maar uit gemakzucht hebben we 'm laten liggen.
Kan ik hier een andere vloer overheen leggen? Of moet ie er eerst helemaal uitgesloopt worden (oh gruwel). Er zit géén vloerverwarming onder trouwens. Voor de nieuwe vloer denk ik aan parket of een goede kwaliteit laminaat. En als we moeten egaliseren, moet er dan een dikke laag cement over gesmeerd worden waardoor de vloer weer zoveel cm omhoog gaat?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

18-09-2011 om 13:51

Heu

Dat soort dingen moet je _zien_, en op OOmk zien we je vloer niet. Egaliseren kan, ook zonder betonstorten, mits te niet te erg is. Anders wordt t bikken.

Puck

Puck

19-09-2011 om 15:11

Egaliseren

Als je voor parket of laminaat gaat dan kun je met een goede ondervloer best een behoorlijk hoogteverschil nivelleren zonder dat je de vloer eruit hoeft te breken. Staat op de verpakking vaak wel aangegeven hoeveel dat kan zijn.

Guinevere

Guinevere

20-09-2011 om 16:12

Eigenlijk

Eigenlijk moet ik dus naar zo'n zaak toe en om een echt goede ondervloer vragen, evt. na een live schouw? Ik hoopte stiekum dat iemand hier zou zeggen dat je met die of die gewéldige oplossing helemaal geen probleem zou hebben. IJdele hoop vrees ik... :-S

Snuggle's

Snuggle's

20-09-2011 om 23:18

Plavuizen

Wij hebben wel een laminaat vloer over plavuizen heen gelegd. Dat was geen enkel probleem, gewoon met van die zachte groene onderplaten.

Snuggle's

Puck

Puck

21-09-2011 om 09:40

Denk ik ook snuggles

Guin, je hoeft niet naar een speciaalzaak hoor. Ook op de ondervloeren van de bouwmarkt staat precies tot hoeveel mm ze kunnen egaliseren en een plavuizenvloer is natuurlijk relatief hartstikke glad. Enige is als de vloer in zijn geheel hellend is gelegd, dus de linkerkant van de kamer is in zijn geheel hoger dan de rechterkant. In dat geval houd je die helling, maar gaat het om gladde plavuizen dan zijn er in de bouwmarkt voldoende mogelijkheden. En als je zelf gaat leggen: pas op voor je knieën, ik heb er een (inmiddels geopereerde) gescheurde meniscus aan over gehouden. Maar we zijn wel een mooie laminaatvloer rijker

Guinevere

Guinevere

21-09-2011 om 10:15

Ah, bedankt en aanvullende vraag over kruipluiken

Aha, bedankt, misschien moet ik gewoon zo'n pak platen halen en eens kijken hoe glad het dan voelt. Die vloer hier is echt door een straalbezopen beginneling gelegd, dus er moet best wat gecorrigeerd worden.
En hoe doe je dat met kruipluiken die op idiote plaatsen zitten en toch bereikbaar moeten blijven in geval van nood? Kliklaminaat nemen? Die luiken hier zitten helaas een eind van de buitenmuur af, omdat daar de een of andere steunbalk is geplaatst. En we hebben er onlangs een bij moeten laten hakken, vandaar dat de vloer nu beschadigd is. Er ligt nu een kleedje overheen...

Puck

Puck

21-09-2011 om 10:48

Kruipluiken

Ik zou sowieso kliklaminaat nemen, dat legt veel makkelijker dan gelijmd laminaat. Ik weet je situatie niet. Ons kruipluik zit voor de voordeur en we hebben daar dus gewoon een grote drogloopmat i.p.v. laminaat. Afgewerkt met een afwerkstrip. Als dat niet mogelijk is zou ik geloof ik het kruipluik vrij laten van laminaat en er om heen leggen en dan later het "luik" zelf los leggen. De randen kun je dan afwerken met strips die speciaal bedoeld zijn om overgangen in laminaat (of tussen laminaat en vloerbedekking) weg te werken. Je houdt dan wel natuurlijk altijd een opstaande rand.

Guinevere

Guinevere

21-09-2011 om 13:38

3 kruipluiken

We hebben 3 van die luiken in de vloer zitten. Éen bij de voordeur, met droogloopmat. Éen bij de keuken en één bij de openslaande deuren. Dit omdat de bouwer er niet bij na heeft gedacht dat de kruipruimte misschien aan 1 stuk moet zijn of tenminste bereikbaar via 1 luik. Eigenlijk wil ik die 2 luiken (keuken en tuindeuren) niet eens zien, omdat ze een eind de kamer/keuken insteken. Misschien er maar gewoon overheen gaan en indien nodig (eens in de 400 jaar) de vloer tijdelijk opbreken.
Bestaat er ook klikparket?

e.j.

e.j.

22-09-2011 om 07:39

Hier

hetzelfde probleem met het kruipluik, maar 1 gelukkig. Maar wel op een rare plaats midden in de hal. We gaan het doen zoals Puck zegt, eromheen leggen en het luik apart afwerken. Je ziet dan wel altijd de rand maar dat moet dan maar, als je probeert zoveel mogelijk in het patroon door te leggen dan valt het misschien mee.
Er overheen leggen is geen optie, man wil nog wel eens onder de grond wezen om iets te doen aan elektriek, waterleidingen enzo.
Er bestaat ook klikparket.

Puck

Puck

22-09-2011 om 09:14

Guin

Als je die luiken maar eens in de 100 jaar nodig hebt dan is het idd te overwegen om ze gewoon mee te leggen. Maar zorg dan wel als je klik-iets heb dan je aan de kant van de luiken eindigt met leggen. Stel dat je ooit de boel weer open moet breken dan ben je een stuk sneller klaar want afbreken gaat uiteraard in de tegengestelde richting als leggen.

Guinevere

Guinevere

22-09-2011 om 21:49

Ah, ik moet het spul dus de goede kant opleggen, dat maakt dus uit?
Goed dat ik dit gepost heb, zoonlief begon vandaag ook al te klagen over die natuurstenen. Hij kan zijn stoel niet lekker aanschuiven namelijk.
Bedankt voor de tips!

Puck

Puck

24-09-2011 om 11:36

Zelf leggen is een eitje

Op internet en bij de bouwmarkten kun je prima instructies vinden over hoe je zelf laminaat legt. Echt, het stelt niets voor. Het is wel handig als je een setje laminaat gereedschap koopt. Daar zitten blokjes in die zorgen dat je het goed vrij van de muur kunt leggen en volgens mij hebben wij de vorige keer ook een laminaatzaag ofzo gekocht. Ik zal dat nog even navragen bij Puckman, maar volgens mij was het heel handig.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.