Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

tuinliefhebber

tuinliefhebber

14-06-2016 om 16:34

Vlinderstruik net voor bloei gesnoeid...

Weet iemand of dat nog goed komt? Iemand van goede wil maar volgens mij niet al teveel verstand van tuinen heeft onze vlinderstruik en mijn kiwiboom gekortwiekt...

Los van het feit dat ik hier echt verschrikkelijk van baal, vraag ik me af of er nog genoeg tijd is om meerdere loten te vormen. Vlinderstruiken bloeien op loten die groeien op eenjarig hout, en echt bijna alles is eraf geknipt.

Is er nog tijd om nieuwe loten en knoppen te vormen?? Ik denk zelf natuurlijk bijna te weten van niet, maar misschien is er toch nog hoop. Het jaar lijkt ook een beetje te verschuiven...

tuinliefhebber

tuinliefhebber

14-06-2016 om 16:44

voor die kiwi

is het volgens mij dit jaar te laat, er zit nu nog één knop aan...

Alles bij elkaar vind ik het behoorlijk verschrikkelijk. Ik verheug me altijd enorm op de bloei van de vlinderstruik, en ik hou heel erg van vlinders, doe dus mn best om die een beetje te helpen.

Daarnaast was dit jaar het eerste jaar dat er knoppen in de kiwi zitten, dus ook dat is eigenlijk heel erg balen. Het lijkt misschien wat overdreven dat ik hierdoor zo van slag ben. Maar voor mij is een tuin meer dan iets wat er netjes uit moet zien. Planten zijn levende wezens, en het geheel is een symbiose van allerlei planten en dieren...

Ik heb ook een hartig woordje gesproken met de snoeier.

Mijntje

Mijntje

14-06-2016 om 17:03

Februari

In februari snoeien wij altijd onze vlinderstruik en lees nu dat maart/april ook kan. Hij bloeit hier nog niet, dus nog even geduld wellicht.
Toch maar zelf doen voortaan? Zeker als je het ziet als levend wezen?

Sally MacLennane

Sally MacLennane

14-06-2016 om 17:08

wat zonde!

Ik ben bang dat het dit jaar niet meer goed komt. Maar troost je: volgend jaar zal het beter gaan.

Ik hoop dat je echt een héél hartig woordje met de snoeier hebt gesproken, als in: een permanent verbod op het zonder grondig overleg en gedetailleerde instructies nog iets te doen in de tuin. Ik begrijp je pijn maar al te goed, ook voor mij is tuinieren iets meer dan alleen maar een struikje hier en een bloemetje daar, en ik heb wat dat betreft dieptraumatische ervaringen met een ex die bijvoorbeeld mijn zorgvuldig opgekweekte zaadjes na uitplanten binnen 5 minuten wegschoffelde "want het was onkruid" en regelmatig dezelfde acties uithaalde als jouw snoeier.

Vlinderstruiken zijn niet zo heel duur en je hebt kleinere soorten (sommige groeien wel breed uit). Misschien heb je nog een plekje over en kun je jezelf troosten met een nieuw exemplaar?

Elfje65

Elfje65

14-06-2016 om 17:32

Waarschijnlijk was ze in de war

Net na de bloei moet je m toppen (in juni volgens google), dam gaat ie nog eem keer. Maar ik vrees dat nu niks meer wordt.

tuinliefhebber

tuinliefhebber

14-06-2016 om 18:09

Het is een hij

en het ligt gevoelig. Het is onze buurman, en hij houdt op eigen initiatief maar eigenlijk ook op therapeutische basis onze tuin een beetje bij... Hij heeft een slopende ziekte, waardoor hij ook telkens iets minder kien wordt zeg maar, en zich ook een steeds minder gewaardeerd lid van de maatschappij voelt, terwijl hij lichamelijk nog wel van alles kan. Hij heeft dus een doel gevonden, en wel onze tuin. Weliswaar in overleg natuurlijk, maar toen wist ik nog niet wat ik nu weet, haha...
En overleg is lastig... Ten eerste, wat ertussenzit is volgens mij een bijna cultureel verschil van opvatting over tuinen (in zijn ogen moet een tuin netjes zijn en staan losse struiken in kale aarde. Dat is voor mij echt een griezelbeeld, en ik heb dat ook al vaak uitgelegd. Maar het komt niet binnen lijkt het, het strookt niet met zijn beeld van een tuin. Hij heeft dus al echt heel veel weggesnoeid, maar dat was min of meer in het vroege voorjaar. Hoewel, ook voor de spirea kwam het dit jaar niet meer goed... Die heeft niet meer gebloeid...

Ik vind het ook heel sneu, want hij komt telkens als een kind zo blij mij laten zien wat hij nu weer heeft weggehaald of gedaan... en ik val telkens ongeveer flauw van de schrik. En dan hebben we weer een goed gesprek (deze keer ook met zijn vrouw erbij).

Dus ik heb nu heel duidelijk met hem afgesproken dat we EERST overleg plegen VOORDAT er iets gebeurt... Maar ja, dat had ik voorheen ook al een paar keer gedaan.

En ik merk hoe blij hij wordt van het feit dat hij in onze tuin kan werken. Ik gun het hem graag, maar ben ook veel weg en kan dan niet controleren wat hij doet.

Haha, en onze opvattingen over tuinen liggen ook erg ver uit elkaar. Hij was op een missie om alle brandnetels weg te halen (ergens ver achterin) terwijl ik die juist spaar vanwege de dagpauwoog... En ik wil mijn zevenblad houden, en hij mag niets meer uit de vijver halen (aargh, de kikkers hadden net kikkerdril gelegd...) en zo is er van alles.

Eigenlijk zou ik hem vantevoren willen zeggen wat wel en niet gedaan mag of moet worden, maar omdat hij dus die vrijwillige buurman is ligt dat gevoelig... Lastig hoor... maar dit was echt heel erg. Het was een heel grote mooie vlinderstruik namelijk, wit en paars door elkaar, en er staat nu echt een miezerig stronkje...

Elfje65

Elfje65

14-06-2016 om 18:45

Ach wat zonde

Tja, zou ik ook van balen. Is het zo gek dan om een lijstje te maken met wat er weggehaald mag worden. En dat je zegt dat je heel blij met hem zou zijn als hij zich beperkt tot die dingen, omdat je graag de amdere plantennog even wilt laten staan. En als dat niet lukt, ja dan vrees ik toch dat ik het m wel zal zeggen dat ik al die inspanningen ontzettend waardeer, maar dat jullie idee van tuinieren heel ver uit elkaar ligt

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

14-06-2016 om 19:08

Dit snap ik

Ik denk dat er niks anders op zit dan samen in de tuin te werken.
Kun je dat niet met zijn vrouw afspreken.

Triest trouwens.

tuinliefhebber

tuinliefhebber

14-06-2016 om 20:43

ik denk er nog over na

ik beraad me nog, hoe het aan te pakken. Ik wil hem niet kwetsen, maar ook mijn tuin sparen. En gun hem zijn gevoel van waardering. En ik wil het ook voor de buurvrouw niet te confronterend maken. Ondertussen gaat er elke keer als ik naar buiten kijk (want de prachtige struik staat of liever stond vlak bij het achterraam, een soort steek door me heen...

Daarnet zag ik hem buiten voor, en hij groette weer zo vrolijk, heel aandoenlijk is dat. Het lijkt er zelfs op alsof hij het al vergeten is...

Vogel

Vogel

14-06-2016 om 21:58

Toppen

Een vlinderstruik is een zomerbloeier (dus na 21 juni) en voor hij bloeit (dus nu) kun je hem nog toppen om te zorgen dat hij breder uitgroeit.
Maar toppen is inderdaad iets anders dan een klein stronkje overhouden.
Aan de andere kant: ik snoei mijn vlinderstruik altijd in het voorjaar tot 30 cm hoogte, en hij is nu nog niet de helft qua hoogte van wat hij vorig jaar was. Ergo: die van mij gaat tussen nu en eind zomer nog wel een metertje groeien.
Ik zou dus maar rustig afwachten, goede kans dat je nog van wat bloemen kunt genieten.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-06-2016 om 10:42

Tuinliefhebber

Ik heb nog wel een tuin waarin hij los mag gaan, haha Mét vlinderstruik die gesnoeid mag worden!
(Zonder dollen, triest natuurlijk dat hij er steeds slechter aan toe is en het niet meer goed snapt. Afschuwelijk!)

Mijntje

Mijntje

15-06-2016 om 10:59

lint of bord

Kan je bij bepaalde struiken geen bordje of rood lint bij plaatsen, zodat hij ziet dat hij die niet moet snoeien en die hij niet hoeft/moet doen? Dat je dat met hem kan afspreken? Iets visueels dus? Misschien helpt dit beter dan alleen vantevoren aan te wijzen of te bespreken.
Wel heel lief dat je hem dit laat doen trouwens.

ik ben optimistisch

Vlinderstruiken kunnen volgens mij ook nog vrij laat bloeien, ik gok erop dat hij nog wel komt. Maar dan wel later, en vermoedelijk minder mooi.
Volgend jaar heeft-ie waarschijnlijk wel een groot deel van het gesnoeide weer ingehaald en bloeit-ie vast fantastisch, maar dat lint zou ik dan geloof ik wel eerst spannen.

In een variant op dat lint: misschien kan je juist een bordje plaatsen waar *wel* gesnoeid mag worden?

Het is wel zuur voor jou, en ook wel rot voor die man inderdaad. Ken je niet ergens een gammele bejaarde die juist dolblij zou worden van dat gesnoei? of iemand met een ligusterhaag? dan kan de man meermalen per jaar los.

Sterkte ermee,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.