Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Vlinderstruik, andere tips voor haag?

ik heb een vierkant stukje tuin van 1 bij 4 meter waar een appelboom in staat (nieuw geplant, leuk ding).

Ik wil nu in dat vlak een hoog geheel van iets met af en toe bloemen en wat dicht groeit (dus niet nog een boom). Het moet minstens 180 cm hoog worden.

Ik zat zelf te denken aan een vlinderstruik, groeit dat een beetje hard zodat we niet nog jaren met zo'n laag struikje zitten ?

We hebben ergens anders al een rodendendron dus die valt af, ik wil ook niet een echte heg (laurier oid), meer dus een dichte struik die ik wel wat in dat vierkant bij kan snoeien.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Manda Rijn

Manda Rijn

27-01-2012 om 14:35 Topicstarter

Oh hij mag

max 180 zijn anders komt hij tegen de kruin (heet dat zo, daar waar de takken beginnen) van de boom.

Fiorucci

Fiorucci

27-01-2012 om 14:56

Poeh...

Een vlinderstruik kan met gemak hoger worden dan 1.80. Zelfs als je elk voorjaar snoeit. En die krijgt zelf ook een flinke stam, dus dat lijkt me niet handig, al met al. Maar wat dan...poeh.....een botanische roos kan erg mooi zijn.

Manda Rijn

Manda Rijn

27-01-2012 om 15:09 Topicstarter

Ik lees dat

de vlinderstruik elk jaar tot kort terug genoeid kan worden, op zich moet het dan wel hanteerbaar zijn denk ik. Ik vind ze namelijk altijd erg mooi en lekker ruiken.

ik zoek nog even verder, rozen vind ik minder passen hier.

Wanneer is de beste tijd om bijvoorbeeld zo'n vlinderstruik te planten ??

Manda

Vlinderstruiken heb je in hoog en iets lager. Nanho Blue en Nanho Purple blijven relatief klein (hebben ook kleiner blad). De gewone modellen worden, als je ze niet snoeit, meters hoog.

Een vlinderstruik moet je sowieso eigenlijk elk voorjaar goed kort afknippen, want anders zit je met een uit zijn krachten gegroeid geval met alleen hoog boven je hoofd een paar pluimpjes.

Dus een vlinderstruik kan wel, maar elk voorjaar aan de slag. En dan zit je dus weer een tijdje met een onooglijk stronkje.

Wat je ook zou kunnen doen is lavatera, meer een vaste plant dan een struik, maar die wordt niet zo idioot hoog. Alleen leven die niet zo lang. En ze groeien niet zo dicht, niet echt hagerig vind ik,

Ook een mogelijkheid: ceanothus. Zijn niet allemaal even winterhard en de hoogte en bloemkleur verschilt nogal. Maar wel een mooie struik vind ik zelf (als-ie niet invriest, zoals mijn eerste deed).

Rozen zijn mooi, maar a) ook die moeten vaak gesnoeid en b) als ze doorns hebben krijg je weer moeite als je die appels moet plukken.

Wat je eigenlijk moet hebben is iets wat niet net bloeit als ook die appelboom bloeit.

Misschien een eikenbladhortensia? (hydrangea quercifolia). Mooi blad, en bloemen.

Groeten,

Temet

Manda

We postten tegelijk zie ik. Zo'n vlinderstruik kan je eigenlijk altijd planten als je er eentje in een pot koopt bij het tuincentrum. Ik zou wachten tot maart, dan is de kans op hele strenge vorst wel zo'n beetje verkeken en dan heeft-ie nog tijd genoeg om lekker aan de groei te gaan.

Groeten,

Temet

Manda Rijn

Manda Rijn

27-01-2012 om 15:19 Topicstarter

Aha

die ene blauwe ceanothus lijkt ook wel op een vlinderstruik, eens kijken, die kan indd niet zo goed tegen vorst (lager dan -10 trekt hij niet) en het is niet echt een beschut plekje waar hij komt te staan (niet direct bij een muur ofzo).

Misschien niet verstandig, ik vind het altijd erg als iets dood gaat (had ooit een mooie clematis die van de ene op de andere dag dood ging...).

Manda Rijn

Manda Rijn

27-01-2012 om 15:30 Topicstarter

En iets van een vijg

als ik er nou meerdere in dat stuk zet, soms zie je wel eens van die hele volle vijgenbomen die meer op struiken lijken.

ik kan er ook schermen neer zetten en iets tegen op laten klimmen aan de voet van het scherm, hij moet wel helemaal begroeien en bij voorkeur in de winter dus ook blad hebben. Het is niet een heel zonnige plek.

Clematis armandii

Clematis armandii is een wintergroene klimmer. Mijn buren hebben er een. Mooi blad, leuke bloemen. Groeit niet echt dicht. De enige dichtgroeiende wintergroene klimmer die ik ken is klimop

Ik heb zelf momenteel ceanothus Concha die volgens Esveld (waar-ie vandaan komt) goed winterhard is. Of dat echt zo is weet ik niet want het is tot nu toe niet echt koud geweest (mijn planten staan pas sinds afgelopen voorjaar). Winterhardheid hangt ook samen met hoe nat je grond is. Mijn huidige tuin watert goed af, mijn vorige tuin was drijfnat en daar is mijn eerste ceanothus dus kapotgevroren (dat was een ander type).

Groeten,

Temet

Geen vijg

Manda, vijgen zijn niet echt winterhard. Je moet ze eigenlijk altijd beschermen als het vriest, dus dat is totaal niet praktisch.

Je wilt een vak van struiken die minstens 1.80 hoog worden, bloeien, een dichte groeiwijze hebben, die je kunt snoeien en het liefst wintergroen zijn. Mijn suggesties:

Viburnum tinus
Prunus lusitanica
Choisyia ternata

Google er maar eens op.

Chris

En wat mij nog te binnen schoot

Meidoorn. Niet wintergroen, maar wel mooi. En volgens mij kan die gesnoeid worden (Chris?)

Gezien je woonplaats is duindoorn misschien ook nog een optie, maar die wordt geen 1,80 denk ik (weet ik eigenlijk niet eens).

Groeten,

Temet

ishtar

ishtar

27-01-2012 om 16:14

Hulst?

mooi wintergroen, leuke besjes, en je hebt soorten vrij laag (max 1 m, 1,50 m, 2 m) blijven.
Gewone hulst wordt met gemak 4 meter, dus wel even naar de goede zoeken. (Esveld heeft ze bijvoorbeeld) Maar ze zijn ook goed te snoeien.

Rafelkap

Rafelkap

27-01-2012 om 17:37

Die van ons

is onderhand geen vlinderstruik meer, maar een vlinderboom. maar ik zou niet weten hoe snel hij groeit, hij stond er al toen we er kwamen wonen. Dat zou je dus moeten uitvinden.

Manda Rijn

Manda Rijn

27-01-2012 om 18:07 Topicstarter

Moeilijk

ik zit nu nog te twijfelen tussen toch een vlinderstruik (3 plantjes van een cm of 60 hoog schat ik in, in de buurt bij een kweker) of wel trelly schermen en jasmijn er tegenaan, volgens mij groeit dat wel vrij dicht op elkaar.

eigenlijk toch maar niet, nee geen trelly's.

moeilijk dit ! Ik denk dat het toch vlinderstruikjes worden, dat zit in mijn hoofd en past bij de lavendel die in de andere border gezet wordt.

Insectenvriendelijk

Manda, ik kreeg indertijd een foldertje van mijn moeder met planten die leven, diertjes, je tuin in brengen. Het was van de imkervereniging maar het ging meer over insecten in het algemeen. Daar heb ik me door laten leiden, er is anders gewoon te veel keus.

Zo bekijken is die budleya een prima keus, dat is dus die vlinderstruik. Bij mijn weten loopt ie ieder jaar helemaal uit en moet hij teruggesnoeid worden tot bijna bij de grond.

Fiorucci

Fiorucci

27-01-2012 om 20:11

Vlinderstruik

Ja, maar ondanks het terugsnoeien kan die vlinderstruik in een zomer twee meter hoog worden en in de loop der jaren dikke stammen krijgen. Ik had namelijk ooit een haag van die dingen, met meterslange takken, ondanks het terugsnoeien tot heel kort.

Ja, die vlinderstruik

De meeste soorten worden echt een stuk hoger dan 1.8 m. De lager blijvende soorten (Nanho Blue en Nanho Purple die Temet noemde) blijven weliswaar kleiner, maar hebben ook een vrij losse groeiwijze en naar verhouding wat kleiner blad. Ook de bloeiaren worden niet zo groot. Eerlijk gezegd, als je toch een vlinderstruik wilt, zou ik die niet zo snel kiezen.

Verder, je moet een vlinderstruik elk voorjaar tot de grond toe terugsnoeien, dus je zit in het voorjaar met een kleine struik. Ik heb zelf Buddleja davidii 'Pink Delight' in de tuin gehad. Mooie struik. Is qua hoogte in 1 seizoen misschien wel geschikt voor jouw doel (max. 2 m.) en heeft prachtige grote roze pluimen.

Chris

Manda Rijn

Manda Rijn

27-01-2012 om 20:57 Topicstarter

Dank

ik vind snoeien een heerlijke bezigheid, erg rustgevend, zo ben ik het hele jaar met mijn laurierhaag voor bezig (heb er 2 bijgepland aan andere zijde voortuin maar die doen te weinig, kan ook door de buurkinderen komen die ze telkens kaal plukken...).

oh heerlijk vooruitzicht, een volle grote struik op die plek (nu kaal met onkruid). Vorig jaar had ik er een heel erg mooi weidebloemenvak, ik heb de klaprozenzaadjes bewaard, die ga ik in een ander deel uitzaaien.

Ja ik heb erg zin in het tuin-aanpak seizoen.

Jaaaa vlinderstruik

Ik zou het absoluut doen hoor, zo'n vlinderstruik. Zeker als je van snoeien houdt. Heerlijk om je snoeischaar daar in te mogen zetten, bij andere planten is het altijd zo'n priegelwerk. Maar een vlinderstruik overleeft eigenlijk bijna alles.
Groot voordeel van de vlinderstruik vind ik de insecten die erop afkomen. Leuk en leerzaam voor kinderen ook; er is altijd wel leven bij en op de struik te zien.
Die van ons stond er al toen wij het huis kochten (nu 20 jaar geleden) en doet het nog altijd. En goed snoeien helpt echt. Hij is in die 20 jaar niet noemenswaardig gegroeid. Gewoon regelmatig de echt oude en dikke takken er helemaal eruit snoeien, zodat de jongere takken weer meer kans krijgen.
n@nny

Tinus_p

Tinus_p

28-01-2012 om 12:07

Hele grote vlinderstruiken

Chris:
"Verder, je moet een vlinderstruik elk voorjaar tot de grond toe terugsnoeien, dus je zit in het voorjaar met een kleine struik. Ik heb zelf Buddleja davidii 'Pink Delight' in de tuin gehad. Mooie struik. Is qua hoogte in 1 seizoen misschien wel geschikt voor jouw doel (max. 2 m.) en heeft prachtige grote roze pluimen."
Tot de grond is wat overdreven. je snoeit terug tot zo'n 30-50 cm boven de grond. Als een struik eenmaal is aangeslagen, groeien ze vandaar af makkelijk tot meer dan 2 meter.
Op oude spoorwegterreinen (mn in Duitsland en Engeland, om de een of andere reden) zie je wat er gebeurt zonder snoeien: Vlinderstruiken van 3-4 meter hoog. Echt enorme dingen.

Rafelkap

Een vlinderstruik is niet zo makkelijk dood te krijgen. Gewoon in het voorjaar met de takkenzaag aan de slag (dit ga je niet meer redden met een snoeischaar) en inkorten tot een halve meter oid, dan heb je straks weer bloemen op ooghoogte ipv meters boven je hoofd.

Groeten,

Temet

Fiorucci

Fiorucci

28-01-2012 om 15:05

En zelfs...

Zelfs als je terugsnoeit op 10 cm komt het weer goed.

Rafelkap

Rafelkap

28-01-2012 om 17:34

Temet

Wij hebben geen problemen met onze vlinderstruik/boom hoor.
Onze vlinderstruik heeft een hele mooie oude dikke stam en is echt een vlinderboom geworden. In febr. snoeit mijn man hem altijd flink terug en dan groeit ie weer enorm aan en bloeit volop. De kleur is wit, maar er zit een enkele paarse bij gek genoeg.
Zoon gebruikt em als klimboom. Er hangt al een fietsbel in, dat is de deur.

Valkyre

Valkyre

30-01-2012 om 09:04

Anders

En hibiscus? Dat kunnen flinke struiken worden, en moeten wel lekker bijgesnoeid worden. Mooie bloemen, in meerdere kleuren verkrijgbaar. Past (gok ik) bij de stijl van je huis.

Meidoorn, of iets anders met doorns, zou ik niet doen. Die zit bij ons in de gemengde haag; na het snoeien (rotklus, want afschuwelijke doorns!) blijven er altijd wel wat ministukjes in de tuin achter, ondanks zorgvuldig harken. Spruitje heeft op peuterleeftijd weleens zo'n rotdoorn in zijn voetje gehad. En ook het zwembadje is al eens lek gegaan door zo'n rondzwervende doorn.

Als je bang bent voor doodvriezen is afwatering belangrijk. Bij het planten de bodem van het plantgat goed losspitten en wat grit, zand en/of compost door de grond mengen scheelt een stuk.

groet, Valkyre

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.