Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

maan.

maan.

14-12-2016 om 12:43

Vlees stinkt (berengeur?) Wat nu?

Vanavond eters dus vanmorgen een rollade gebraden. Nu stinkt het hele huis.. mogmaals datum van het vlees gecheckt en dat was heel erg oke. Twijfels gehad over pan maar aan de andere kant, vorige week nog probleemloos gebruikt. Google om hulp gevraagd en die beantwoordt een stinkende rollade met berengeur.

Wat nu.. weggooien en iets anders halen? Huis luchten en vanavond rollade warmen en hopen dat ie niet meer stinkt? Eventueel (welk) sausje erbij?

(Voorlopig haal ik geen varkensvlees meer..)

clowntje

clowntje

14-12-2016 om 12:51

stinkend vlees

niet opeten, weggooien en wat anders halen. Het kan zijn dat er een gaatje in de verpakking heeft gezeten. Dan klopt de datum nog wel, maar is het vlees niet meer goed. Dat had ik laatst met kip. met de verpakking naar de supermarkt teruggegaan en toen kreeg ik mijn geld terug.

vies he

ik heb t wel een paar keer gehad met speklapjes, dan is het berenvlees en geen zeug. Of ze dan een klier of zo geraakt hebben weet ik neit meer maar pppffff. wat een lucht!!
Dit zegt mijnslager.info

De geur van urine die kan ontstaan bij het verhitten van vlees van mannelijke varkens (beer) wordt ook wel 'berenlucht' genoemd. De geur wordt veroorzaakt door de stoffen skatol en androsteron (mannelijk geslachtshormoon). Wanneer veel van deze stoffen in het vlees voorkomen ontstaat deze penetrante geur. Het verschijnsel komt nauwelijks voor omdat de jonge biggen gecastreerd worden. Tegen het castreren van jonge biggen ontstaat steeds meer weerstand. Sinds enige tijd is er een alternatief. Doormiddel van het vaccin Improvac©, toegelaten als diergeneesmiddel in de hele EU, kan de berengeur tijdelijk worden voorkomen. Het middel laat geen restanten in het vlees achter.

Puck

Puck

14-12-2016 om 13:18

Clowntje, dit heeft niets te maken met bederf

Wat maan beschrijft heeft helemaal niets te maken met bederf. In principe is dit vlees gewoon geschikt om te eten, je zal er niet ziek van worden. Berengeur was er vroeger veel minder omdat de mannelijke varkens gecastreerd werden. Nu mag dat niet meer en als je dan vlees van wat oudere mannetjesvarkens hebt dan kan het voorkomen dat het vlees een berengeur verspreidt. In slachthuizen wordt daar wel een check op gedaan maar er slipt nog best wat doorheen. Veel mensen ruiken dat overigens niet eens maar een klein deel van de mensen zoals Maan (en ik) dus wel. En die zijn dus af en toe de pineut bij varkensvlees
De geur is trouwens bij het warme vlees erger dan bij afgekoeld vlees. Ik denk dat als je het opwarmt het weer te ruiken krijgt.
Aan gasten zou ik het niet voorzetten, mijn eigen gezin ruikt het geen van allen dus die eten het gewoon, is ook niets mis mee.
Overigens smaakt het gewoon normaal maar omdat je met proeven ook je reuk gebruikt zal jijzelf het ongetwijfeld proeven.
Je kan proberen om terug te gaan naar de winkel om je geld terug te krijgen.
Om deze reden eten wij heel weinig varkensvlees, jammer voor de rest van het gezin maar aangezien ik meestal kook heb ik geen zin om in die stinklucht alsof ik in een varkensstal ben te zitten.

Puck

Puck

14-12-2016 om 13:23

Lilian

Volgens mij is de informatie die jij geeft al verouderd en mag sinds 2015 helemaal niet meer gecastreerd worden. OVerigens ervaar ik het niet als een urinegeur maar echt als de geur van het varken in de varkensstal (maar dat is misschien moeilijk te herkennen als je daar nooit geweest bent).
En ze hebben geen klier geraakt hoor, zit gewoon in het vlees zelf

clowntje

clowntje

14-12-2016 om 13:29

nog nooit van gehoord! Misschien wel eens gehad, maar dan weggegooid omdat ik geen stinkende dingen eet . Ben erg bang altijd dat iets niet goed meer is, dus zo gauw ik iets afwijkends ruik dan gaat het de prullenbak in, vooral met vlees. gebeurt niet vaak hoor, hooguit 1 keer per jaar!

maan.

maan.

14-12-2016 om 14:58

We eten iets anders!

Na wat bedenktijd inmiddels wat anders gehaald voor vanavond, huis gelucht en de oven aan het ruikt weer fijn.
Blij dat ik niet de enige ben, als ik dit zo lees. Misschien dat ik het morgen alsnog wil wagen met de rollade maar dan koud.. hoewel het me nu even tegenstaat. Het kan net zo goed vuilnisvoer worden, hoewel ik eten weggooien eigenlijk wel wat zonde vind (tenzij..)

Ad Hombre

Ad Hombre

14-12-2016 om 16:04

Je zou er...

Anti-vax vega van worden!

Puck

Puck

14-12-2016 om 22:18

Maan, idd gewoon koud proberen

En dan met bijv. vossenbessenjam of honing mosterd saus. Je kan het alsnog weggooien als je t blijft ruiken/proeven. (of eten met dichtgeknepen neus hahaha)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.