Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Sukran

Sukran

24-01-2013 om 11:06

Vit c bij broodbakken

Ik bak vaak zelf brood maar vind dat het zo snel oud wordt. Gebruik al olijfolie en wil liever geen melk toevoegen. Uitgebreide google leert dat het kan helpen om vit. C toe te voegen, gewoon tabletjes verkruimelen, dus dat wil ik wel eens proberen. Echter, kan zo snel geen normale tabletjes vinden (in Maleisië). Alles heeft een kleurtje en een smaakje, moet op worden gekauwd, bruist in water, dat soort dingen, terwijl ik nou juist zelf bak om onnodige toevoegingen te vermijden. Ik vond in de supermarkt een potje met witte poeder en de mededeling 'broodverbeteraar' maar geen info waar dat dan van gemaakt is dus dat doe ik ook liever niet. Is het in Nederland wel te krijgen? En als je dan wel die Vit. C tabletten doet die volgens de verpakking naar sinaasappel smaken, heeft invloed op de smaak van het brood? (lijkt me wel maar ja...) Iemand hier tips?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

De vitamine of het zuur?

Is het werkelijk de vit c die de houdbaarheid verhoogt, of het zuur (kan het ook met azijn?). Volgens mij hebben in nl ook alle vit c tabletten een smaakje. Om in jouw 'weet wat je eet' te blijven, zou je ook een beetje vruchtensap kunnen gebruiken. Citroen zou ik doen.
Je merkt snel genoeg hoeveel je nodig hebt om het brood inderdaad langer houdbaar te houden en wanneer dat de smaak teveel beinvloedt.
Overigens helpt brood in de koelkast bewaren ook bijzonder goed bij de houdbaarheid.
Groet,
Miriam lavell

Miriam!

Wat een leuk idee. Ga ik proberen!

Hoewel het brood hier meestal snel op is

Jessica O

Jessica O

24-01-2013 om 16:38

Kijk

eens op de site van Levine (uitdekeukenvanarden.blogspot.nl/)Ze heeft veel recepten en ik denk ook wel genoeg tips om lekker brood te krijgen wat je wat langer goed kunt houden.

Sukran

Sukran

25-01-2013 om 01:09

Koelkast?

Hoi Miriam, dank voor je reactie. Ik dacht altijd dat je brood juist niet in de koelkast moet bewaren omdat het dan eerder droog wordt (iets te maken met de watermoleculen loslaten van meelmoleculen waardoor het uitdroog proces eerder op gang komt) en dat droog worden is het probleem, het brood wordt zo snel droog. Ik ga nog even verder zoeken want, goeie vraag, ik weet niet of het om het zuur of om de vitamine gaat. Dacht eigenlijk de vitamine want anders zou azijn of idd citroensap ook voldoen. Ga in ieder geval volgende brood met citroensap proberen.

Sukran

Sukran

25-01-2013 om 01:17

Jessica

Ook jij dank voor het meedenken. Leuke recepten inderdaad op die site maar ook daar in bruin brood recepten vitamine c als broodverbeteraar. Ben d'r nog niet helemaal uit. Voorlopig maar kleine broodjes bakken dan.

Studie

Overal is een studie van. Wat een ingewikkeld proces dat brood bakken. Het snel oud worden van brood heeft niet alleen te maken met de grondstoffen, maar ook met de "kneed- en bak procedure". Als je zin hebt om dit artikel te lezen word je kampioen broodbakken!
http://www.classofoods.com/pagina3_3.html

Wat ik zelf doe

Ik maak het brood weer wat vochtig en stop het 10 min. in een voorverwarmde oven. Volgens mij gaat brood in de koelkast bewaren wel het bederf tegen maar niet het uitdrogen.

Ervaring

Ik heb geen theorie over brood en houdbaarheid. Alleen maar praktijkervaring. Frans brood heeft de neiging snel te verouderen. In de koelkast blijft het langer goed.
Maar niet zo goed als knapperig vers natuurlijk.
Groet,
Miriam Lavell

Sukran

Sukran

25-01-2013 om 16:10

Gemak

Kijk, eigenlijk ben ik nogal van het gemak en maak bij voorkeur het zgn 'no need to knead bread'. Water, bloem, zout en gist in een bak, roeren en wegzetten, voorraad voor een week. Ideaal en lukt altijd. Behalve hier in de hitte van Maleisië. Vier kilo bloem verder ben ik dus overgegaan op het 'gewone' proces van kneden en bakken. Prima brood maar ja, dat gemak is ver te zoeken als ik iedere dag een nieuwe ronde moet doen...
Heb met aandacht die studie gelezen (dank Wil), de tabel op het eind bijzonder informatief ook. Ik maar denken dat extra kneden geen kwaad kan, of even wat langer laten staan In ieder geval besloten om niet moeilijk te gaan doen met vit. C, wellicht toch melk gebruiken en de volgende boterham eens in de koelkast leggen (volgens mij staat op de verpakking van gekocht brood ook dat het in de koelkast moet hier). Dank voor het meedenken!

Vit c

is ascorbinezuur, misschien dat je dat als poedertje los kan kopen?

+ Brunette +

+ Brunette +

27-01-2013 om 19:56

Is het stokbrood of boterhammenbrood?

Indien het laatste, dan zou je het ook in plakjes kunnen snijden en invriezen. Zolang je het geen wekenlang in de diepvries houdt, blijft de smaak nagenoeg als vers, is mijn ervaring.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.