Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

69er

69er

06-12-2013 om 14:51

vetveer

Ik weet niet meer in welke rubriek, maar er heeft hier een draadje gelopen over gewoonten in het huishouden die je van je moeder overneemt ( ik herinner me het afsnijden van de uiteinden van een rollade....).

Mijn vraag.....Mijn moeder snijdt het "kontje" van een kip er af ( het kleine driehoekige deeltje dat in het verlengde van de ruggegraat zit). Ze noemt dit de vetveer en moet er volgens haar af, omdat dit niet lekker is. Nu zag ik een afbeelding van een kalkoen in het tijdschrift van de appie en daar zat deze gewoon aan.. Wat is dit anatomisch voor deel en kan je dat nou wel of niet eten? Niet dat ik dit wil proberen, maar dit is me als zo belangrijk bijgebracht dat ik het gevoel heb dat het de smaak van de hele kip kan beïnvloeden als deze blijft zitten. ( vergelijkbaar met het kapotsnijden van de gal bij het schoonmaken van een vis)

69er

69er

Aangezien ik niet met dit gebod ben opgevoed - kip kwam bij ons uitsluitend als filet op tafel - heb ik dit stukje altijd gewoon laten zitten en de aldus geroosterde kip smaakte dan gewoon prima.

Moeilijk doen om niks dus

Groeten,

Temet

Hadewich

Hadewich

07-12-2013 om 11:04

Vetklier?

Vetveer, bedoelde ze dan niet de vetklier? Vogels halen daar het vet vandaan om hun veren waterdicht te maken. Heb er nog nooit van gehoord dat je dat weg zou moeten snijden...

69er

69er

07-12-2013 om 11:52

Ja, inderdaad

vetklier of stuitklier. Google heeft me al verder gebracht http://butcherachicken.blogspot.nl/2007/09/step-6-remove-oil-gland.html. Het schijnt dat dit de inderdaad de smaak kan beïnvloeden.
Bedankt

Puck

Puck

09-12-2013 om 12:54

Nooit gemerkt

Wij kregen vroeger eens in de 2 weken gegrillde kip en altijd met dat driehoekje eraan. Zelf haal ik het ook nooit weg. Nog nooit wat gemerkt dat het de smaak kan beïnvloeden. Hoe wordt de smaak dan beïnvloed vraag ik me af?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.