Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Jenny

Jenny

02-07-2012 om 19:23

Verzekeren en dagwaarde

Na 20 jaar verzekerd te zijn heb ik helaas een schade van 1000 euro moeten claimen voor mijn auto. Nu wil de verzekering niet uitkeren omdat ik de auto heb gekocht voor 13000 euro en heb verzekerd voor de dagwaarde, 12.500 euro (waarschijnlijk lag de dagwaarde lager maar voor alle zekerheid).
De verzekering wil het verschil tussen dagwaarde en aankoopwaarde niet snappen (behalve als de auto total loss is waarschijnlijk, dan ligt ineens de dagwaarde een stuk lager).

De bewijslast ligt nu bij mij, maar hoe kan ik bewijzen dat twee jaar geleden de aankoopwaarde hoger was dan de dagwaarde. Het lijkt me logisch maar ze willen het zwart op wit. Iemand tips? Ik heb al gezocht op defenities van dagwaarde en aankoopwaarde maar daar kom ik niet veel verder mee.

Bedankt,

Jenny

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

02-07-2012 om 21:55

Anwb?

Bij de ANWB kunnen ze toch dagwaardes opzoeken, en misschien kunnen garages ook wel in die database. Het zou mooi zijn als dat historisch kan, en ze de dagwaarde op x datum twee jaar geleden kunnen opzoeken.
Volgens mij gaat het trouwens bij verzekeren om de dagwaarde op dit moment, en is de aanschafwaarde over het algemeen niet van belang. Behalve als je een verzekering hebt waar expliciet wordt vermeld dat ze uitgaan van de aanschafwaarde.
Ik snap trouwens je verhaal niet zo goed. Heb je zelf de schade veroorzaakt of kan die verhaald worden op een tegenpartij?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

02-07-2012 om 22:24

Snap er ook helemaal niks van...

Is de schade aan je auto hoger dan je huidige dagwaarde? Als het antwoord op die vraag nee is, zou de verzekeringsmaatschappij toch gewoon moeten betalen?

Mijn auto is echt geen 12.500 euro waard en wij hebben de afgelopen jaren echt wel eens wat gehad. Echt niet dat daar over aankoopwaarde gesproken is. Gewoon melden bij de maatschappij, brengen naar een schadebedrijf en weer verder rijden. Waar in dit verhaal is het bij jou anders gegaan?

Tirza G.

Tirza G.

02-07-2012 om 22:49

Huh?

Aankoopwaarde is niet interessant voor een verzekering, voor zover ik weet. Ik zou niet weten hoe je aan die getallen moet komen. Maar zo groot is het verschil bij jou toch helemaal niet (500 eu?)

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.