Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

vervanging voor mortadella gezocht (wij eten geen varkensvlees)

Hallo allemaal,

Ik ben van plan dit recept te maken: http://www.24kitchen.nl/recepten/polpettone-al-forno-alla-gio-gehakt-uit-de-oven-alla-gio

Er wordt mortadella gebruikt in het recept, zo ook half om half gehakt.

Wij eten geen varkensvlees dus heb ik een vervanger nodig voor de mortadella.

Mijn volgende vraag is: als ik het half om half gehakt vervang door rundergehakt, wordt het dan niet een droge hap?

Heeft iemand hier ervaring mee?

Ben benieuwd.

Groetjes, K. oekje

Gewoon proberen

Ik zou het gewoon proberen. Wij hebben hier ook jarenlang zonder varkensvlees gegeten en ik verving het gewoon overal door rundvlees, tot aan erwtensoep aan toe.

Ik moet wel zeggen dat ik moeite heb met het vinden van vet genoeg rundvlees. Nog steeds prijzen ze dat vlees standaard als 'mager' aan.
Maar soms kun je beter terecht bij een biologische slager. Of, als het er is, neem ik vlees van 'Iers rundvlees', ook gehakt. Dat is wat vetter heb ik het idee.

k. oekje

k. oekje

16-12-2015 om 22:23 Topicstarter

Niet vervangen.....

Hoi AnneJ,

Als ik die mortadella er uit laat dan mis ik toch wel een smaakmaker. Daar zitten stukjes vet in, dat maakt het vlees ook mals en geeft smaak.

Zou er geen alternatief zijn?

Katniss

Katniss

16-12-2015 om 22:51

Rundersalami?

Ik weet niet hoe mortadella smaakt, maar zou je geen rundersalami kunnen gebruiken? Of gesneden kipgrilworst? Lamsham, dat is ook vrij vet.

Pirata

Pirata

16-12-2015 om 22:51

kip

ik zou een kipsaucijsje doen. Het gaat er hier om dat er stukjes gekruide worst door hef gehakt zitten. Of haal boterhamworst bij de islamitische winkel.

k. oekje

k. oekje

16-12-2015 om 22:59 Topicstarter

Katniss en Pirata

De rundersalami komt niet in de buurt van de mortadella. Dit is een varkensworst met veel kruiden en pistache nootjes.

Maar ik denk dat de kipgrilworst niet eens zo gek zou kunnen zijn. Lamsham ga ik ook achteraan. Waar zou ik dan kunnen halen?

Kipsaucijsjes is ook een slim idee. Ga ik proberen.

Kijk, ik schiet alweer wat op.

Iemand anders nog ideeën?

halal worst

Mortadella is vziw een soort boterhamworst. Ik zou een islamitische slager/kruidenier opzoeken en daar halalworst uit het koelvak halen. Trouwens, grotere supermarkten verkopen dat ook wel.
Dus niet de worst van de slagersafdeling (islamitische slagers verkopen trouwens iha geen vleeswaren zoals wij die kennen) maar uit het koelvak. De pistachenootjes komen in het recept verder apart ook nog terug, dus dat je die mist valt niet direct op.

Het rundergehakt van Ap is niet bijzonder mager overigens - ze hebben de gewone en de extra magere variant. Die eerste is nog behoorlijk vet. Brood en ei geven trouwens ook smeuigheid aan het gehakt, ik denk niet dat het een droge hap wordt.

Groeten,

Temet

k. oekje

k. oekje

19-12-2015 om 20:03 Topicstarter

recept gemaakt.

Hallo allemaal.

Ik heb het recept gemaakt. De mortadella (100 gr) heb ik vervangen door kipsaucijs en kipgrilworst, in totaal 200 gram. Het rundergehakt heb ik 100 gram minder gebruikt en dat aangevuld met de bovenstaande ingrediënten.

Iedereen vond het lekker. Goed gekeurd dus en 25 dec dus voor het eggie maken.

Ben blij dat ik ff getest heb. Het is super makkelijk te maken en we gaan dit zeker vaker maken.

Bedankt allemaal!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.