Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Vervanging voor gekookte aardappelen.

De gekookte aardappelen (die ik meen mijn kinderen regelmatig te moeten voorzetten i.v.m. een gezonde avondmaaltijd) komen hen de keel uit!

Heeft iemand tips in de vorm van varianten/vervangers voor gekookte aardappelen? Het enige wat ik kan verzinnen is rijst of pasta, maar dat smaakt -net als aardappelen- ook naar niets. Gebakken aardappelen maak ik regelmatig zelf, maar vind ik gezien de grote klodders mayonaise die eroverheen gaan, geen optie.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Biene M.

Biene M.

13-08-2011 om 15:23

Couscous

Wel grappig om dit te suggereren aan iemand die zich Nausicaa noemt

Ik doe er wat ras al hanout en gewelde blanke rozijnen door, mijn kinderen zijn er gek op.

Rijst

Gewone of zilvervlies rijst (niet gebakken dus) met wat reepjes prei en ham erdoor gehusseld na het afgieten. Of een peulvrucht met wat gebakken spekjes niet als groente maar als erbij. Ook erg lekker.

Pell

"En verder is het een kwestie van 'niet zeuren' en 'arme kindertjes in de Hoorn van Afrika".... "

Dat heeft mij vroeger ook nooit geholpen met eten, hoor .

Henriette123

Henriette123

13-08-2011 om 19:37

Wraps enz

wraps, bami, nasi, speciale macaroni, dus bijvoorbeeld groene spinazie macaronie, gekruide aardappelen, en dan ketchup ipv mayonaise, ovenschotel met aardappelschijfjes

......een (pasta)salade, of appelmoes bij de gebakken aardappels (zo eet ik ze). En wat ik vandaag heb ontdekt: sausje van magere kwark met mosterd erdoor. Kan volgens mij prima bij gebakken aardappels.

Moontje

Moontje

13-08-2011 om 20:53

Uit de oven

kleine aardappeltjes in de schil halveren
olijfolie en knoflook in de vijzel tot papje maken, aardappeltjes mee insmeren (heen en weer husselen in de schaal, half uur drie kwartier afhankelijk van de grootte in de oven, smikkelen maar!!

aardappelpuree (mijn lievelingskostje)

Taco saus

Ik eet ook wel eens taco saus bij gekookte aardappelen. Slank alternatief.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Annet

Annet

13-08-2011 om 22:27

Hier eten ze graag

rijst, couscous, pasta zonder iets erdoor (wel wat zout en bij couscous wat olijfolie). Ook als er iets van saus is, willen ze het liever kaal.
Wat ook gewaardeerds wordt is aardappelpuree met wat geraspte kaas erdoor. Ik gebruik gewoon een zakje, doe als extra de kaas en wat boter erdoor, daarna even onder de grill voor een mooi korstje.
Als het echt mooi moet zijn, spuit ik mooie toefjes met de slagroomspuitzak.

Pilsje8

Pilsje8

14-08-2011 om 12:59

Nog een aardappelvariatie

Sinds kort opgenomen in ons wekelijkse menu omdat het zo goed bevalt. Krieltjes of grotere aardappelen in kleinere stukjes gaar koken. Gewoon met schil. Niet te lang, tot ze net gaar zijn want ze moeten niet uit elkaar vallen.
Ondertussen een sausje maken van bijv. 1 lepel mayo en 1 lepel kwark en kruiden naar smaak ( bieslook, peterselie, provençaalse mix etc.) en pezo naar smaak erdoor roeren.
Sausje door de afgegoten aardappeltjes mengen. Klaar! Kinderen vinden het erg lekker, vandaar dat het hier tegenwoordig elke week wel een keer geserveerd wordt.

Rösti, pommes duchesse...

Op aardappel kun je redelijk variëren. Een van mijn kookboeken heeft een apart hoofdstuk met aardappelgerechten. Puree hoeven mijn kinderen niet, maar als ik het opspuit als pommes duchesse en in de oven mik, is het plotseling wel lekker. Rösti valt ook wel aardig en aan gebakken aardappelen kun je ook verschillende accenten geven. Op rijst kun je ook wel variëren. Als je er nasi van kunt maken, kun je er nog meer varianten van maken. Ik denk dat je het vooral daarin moet zoeken. En wat variëren betreft, vind ik gekookte aardappels zo ongeveer het saaist. Kleurstofje van de toko erin

Rösti

Rosti bakken is extreem simpel: rauwe aardappel fijn raspen. Peper en zout erdoor roeren. In hete koekenpan hoopjes leggen en beetje plat drukken. Als onderkant bruin is omdraaien met platte spatel en andere kant bakken.

Verstuurd met de Ouders Online iPad app.

Valkyre

Valkyre

14-08-2011 om 14:57

Pasta aglio e olio

Pasta al dente koken. Afgieten - iets van het kookwater bewaren (ik giet af in een vergiet en zet dan gauw het vergiet op de pastapan). Teentje knoflook zachtjes bakken in een scheut olijfolie, evt met een beetje rode peper. De knoflook niet echt bruin bakken, wel glazig. Gehakte peterselie erbij, even meefruiten, pasta erdoor roeren met wat kookvocht, direct serveren met versgeraspte parmesan of grana padano. Pasta heeft inderdaad van zichzelf weinig smaak, net als aardappelen en rijst - maar je kunt er vanalles doorgooien natuurlijk. Het neemt andere smaken op.

Rijst: weleens risotto gemaakt? Mmm...
Aardappelsalade (was laatst een draadje over).
Couscous met lamsgehakt en aubergines in tomatensaus.
Naan (indiaas brood) bij de curry.
Soep met volkorenbroodjes/roggebrood, ook heel gezond.

Goh, ik krijg ineens trek, zeg!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Biene M.

Biene M.

14-08-2011 om 22:05

O ja

Polenta!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.