Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Verschrompelde bladeren in de tuin

In onze tuin heb ik op verschillende planten bladeren die "verschrompeld" zijn, maar ze hebben nog wel hun gewone kleur. Dus allen misvormd geworden zeg maar. Wat zou dat kunnen zijn. Ik heb al op tuinssites gezocht maar daar hebben de meeste ook schade aan het blad en dat heb ik dus niet?
Wie weet wat t zou kunnen zijn?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Beestjes?

Beestjes wellicht? Bekijk zo'n blad eens goed ...van boven en vooral van onder ...(luis zit vaker aan de onderkant)

Hier hebben de huizen in onze straat een van gemeentewege geplant ligusterhaagje, en dat vertoonde een tijdje terug hetzelfde probleem: blad dat er misvormd uitzag, maar niet verkleurd. Dat bleek een bladluizenplaag (aha! daarom zoveel lieveheersbeestjes!) en inmiddels is bijna al het blad eraf en komt er langzaam nieuw blad aan.

Dus mijn gok: luis. Maar ik ben geen plagendeskundige, er zijn waarschijnlijk nog wel meer gegadigden...

Groeten,

Temet

Knutselkei

Knutselkei

20-06-2012 om 14:42 Topicstarter

Ik had gekeken

maar ik zie niks geks, voor de zekerheid toch maar gespoten met antibladluis want het zijn grote planten.

Knutselkei

Knutselkei

20-06-2012 om 21:50 Topicstarter

Lara

ik heb wel het idee dat ze misvormd groeien, de kronkelen ook wat zeg maar. Vooral de nieuwe blaadjes hebben het,ik zal eens op snuitkever zoeken.

Toke

Toke

22-06-2012 om 16:13

In het verschrompelde blaadje

zitten larven van kevers. Wij hebben het hier ook in de ligusterhaag waarmee de wijk volstaat. Heel fijn, want er is vrijwel geen afdoend bestrijdingsmiddel naar het schijnt.
Of dit bij jou ook zo is, kun je makkelijk zien door zo'n verschrompeld/opgerold blaadje af te plukken en helemaal open te vouwen. Je ziet dan de larfjes.
Mocht je een goede bestrijding weten, ik hou me enorm aanbevolen en met mij de hele buurt.

Knutselkei

Knutselkei

23-06-2012 om 18:54 Topicstarter

Ik zie alleen wat donkere puntjes

die zitten aan de rand van het blad en verder niets?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.