Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Cicade

Cicade

23-05-2012 om 21:29

Verschil tussen wasmiddelen

In het kader van ' lekker belangrijk' een draadje over wasmiddelen, aangestoken door een ander recent draadje over iets soortgelijks.

2 Vraagjes.

1) Is er naar iemands (deskundige) ervaring echt verschil tussen wasmiddelen voor verschillende temperaturen? En dan heb ik het niet over wasmiddelen die blekers bevatten, maar meer het verschil tussen de 'zachtere' wasmiddelen voor donkere was, die sinds een paar jaar zo 'in' zijn en wasmiddelen voor de lichter gekleurde was.
Wat ik denk te weten na bestudering van de etiketten, is dat het verschil vooral zit in hoe schoon het product wast, dus hoeveel vuilverwijderende stoffen erin zitten. En voor donkere was zit er dus minder in en maakt het daardoor je was ook minder goed schoon.
Maar da's maar mijn simpele redenering hoor...

2) Wat zijn jullie daadwerkelijke ervaringen, mits je dus een tijdje verschillende producten hebt gebruikt. Oftewel wat werkt goed (en is liefst niet al te duur ?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kobal

Kobal

23-05-2012 om 21:43

Geur

Bij mij is de geur het belangrijkste. Ik vind al die sterk geurende wasmiddelen erg vies. Vandaar dat ik altijd dat Hema spul gebruik.

Kobalt

Kobalt

23-05-2012 om 21:45

Oh ja

Of het echt schoon wast, weet ik niet. Mijn kinderen maken veel vlekken en dat kan mij eigenlijk niet zo veel meer schelen. Ik geef niet zoveel om kleding. Als de vlekken erg opvallen, gooi ik het weg. Ik koop ook nooit dure kleding, want dat gaat hier toch altijd kapot, of er komen vlekken in die er nooit meer uitgaan.

Cicade

Cicade

23-05-2012 om 22:20

Haha kobalt

Da's ook een manier, gewoon weggooien als het te vies wordt.
Ik snap dat wel, je kan tegenwoordig zat goedkope kleding kopen.
En juist in kinderkleding zitten vaak van die hopeloze vlekken die alleen maar met een schaar te verwijderen zijn.

Margriet*

Margriet*

23-05-2012 om 22:46

Mwah

voor echte vieze vlekken heb je toch Vanish oid? Hoewel we waren op een boerencamping en de stront van 'het-helpen-bij-het-melken-door-de-stadse-kindertjes-met-een-te-duur-vest-aan' ging er toch mooi niet uit...
Ik heb alleen overwogen om kleding weg te gooien toen mijn zoon een leuk partijtje had in de regen op een outdoorbaan...

Fiorucci

Fiorucci

24-05-2012 om 07:16

Huh

Weggooien? Ik krijg vlekken er gewoon uit hoor, in het ergste geval even met voorwas.

Hanne.

Hanne.

24-05-2012 om 07:35

Geen verschil

Het merk wasmiddel wisselt hier met de aanbieding. Ariel, Witte reus, AH eigen merk en momenteel (ook) Omo vloeibaar speciaal voor de witte was. Die laatste ruikt wel erg lekker.

Ik merk weinig verschil in 'schoonmaakkracht' tussen de verschillende wasmiddelen. Maar misschien ben ik ook geen perfecte 'wasser' Ik krijg ook zeker niet alle vlekken er uit. Heb hier regelmatig een t-shirt met een 'kijk we hebben leuk geschilderd op de BSO' vlekken op de mouw, en ook de tomatensaus en chocolade vlekken gaan er niet altijd perfect uit.

Terwijl ik het opschrijf bedenk ik me dat buitenspeel vlekken er wel bijna altijd uit gaan.

Merel

Merel

24-05-2012 om 09:20

Vlekken

Voor vlekken gebruik ik meestal gewoon het zeeppompje bij de kraan. Gewoon handzeep dus, iets van Soapy. Gaat heel goed, de meeste vlekken verdwijnen hiermee. Verder koop ik niets bijzonders, ben wel van vloeibaar wasmiddel weer terug gegaan naar poeder. Met vloeibaar had ik zo nu en dan zwarte strepen in de was (vetluis?) sinds ik gewoon weer poeder gebruik heb ik dat helemaal niet meer.
Ik was de bonte was en de witte was meestal op 40 graden. Als ik alleen de dekbedden was (ik heb voornamelijk wit beddengoed en witte handdoeken) doe ik dat op 95 graden (is goed voor de machine zeggen ze)
Alles wordt eigenlijk altijd wel goed schoon.

Alle vlekken gaan eruit

met Dasty van de Wibra. Dat weet toch inmiddels iedere OOL-er?

amk

amk

24-05-2012 om 10:22

Hihi savon

ik dacht dat je ging zeggen: "met een schaar"

Dasty

Ik heb er vanmorgen een overhemdje van zoonlief mee behandeld. Die krijgt van die leuke gele vlekken onder de oksels waardoor hij het overhemd eigenlijk niet meer naar zijn werk aankan. Ik heb hem gelijk maar bij de 60 graden witte was gedaan. Ben benieuwd.
G

Nou amk

met een schaar gaat ook, is wat drastischer natuurlijk.

Sinds kort hebben wij een Wibra op het dorp, ik ben er helemaal gelukkig mee. Voorheen ging ik eens per 2 maanden naar de grote stad voor mijn Dasty-voorraad, nu hoeft dat niet meer. Helaas is de keerzijde van dit verhaal dat ik met allemaal onzinflutjes thuiskom: leuke beschrijfbare bordjes waar ik opschrijf wat ik gezaaid heb (tot het gaat regenen, dan weet ik het niet meer), een ei wat ik bij mijn te koken eieren leg waardoor ik precies weet wanneer het ei goed is, een broek voor middelste die eigenlijk niet nodig was maar zo leuk (en hup 25% korting, ook leuk), enz.

Maar goed, wij hebben een Wibra in 't dorp, yeah!

En Galaxias ben benieuwd of het lukt!

Merel

Merel

24-05-2012 om 12:53

Wiz-zy

Ik had ook altijd heel weinig witte was, en als je wit bij kleur wast, wordt het inderdaad grauwig. Op een gegeven moment kon van iemand uit een pension inboedel en stapel witte badlakens krijgen en daarmee is het begonnen. Dat stond zo mooi in de kast (ik had hiervoor handdoeken in alle kleuren van de regenboog en printjes) die heb ik allemaal weggegeven of als poetslap gedegradeerd. Toen ook nog eens wit beddengoed (alleen voor ons, voor de kinderen niet) en het ziet er zo leuk, strak en fris uit. En ik heb nu altijd voldoende witte was (en dus minder gekleurd) eigenlijk gaat het precies goed zo, één trommel wit, één trommel lichtbont en één trommel donkerbont per week. (soms iets meer, soms iets minder)

amk

amk

24-05-2012 om 18:47

Savon (ot)

een wibra is niet altijd handig. We hebben er hier wel 1 in de stad, maar ik kom er nooit. Ligt niet in mijn rondje.

Yura

Yura

25-05-2012 om 11:34

Welke dasty

Is dat de geelgroene Dasty ontvetter of de roze speciaal voor vlekken in de kleding? Die laatste vind ik niet echt veel doen eigenlijk.

Die gele yura

werkt als een tierelier.

Geen idee

ik koop het wasmiddel wat in de aanbieding is, meestal witte reus/color reus en dan doe ik er een scheutje chloor bij als wit weer wat witter moet worden en ik gebruik soda.

verder, kleding wat hier vaal, te vies etc is wordt gebruikt voor allerlei klusjes, met name voor verven en schoonmaken van dingen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.