Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

tante Sidonia

tante Sidonia

09-05-2017 om 15:44

verminkte vis

Ik heb een bak met sluierstaartjes. Gisteren zag ik ineens dat het zwarte sluierstaartje het grootste gedeelte van zijn staart mist. Alsof het zo is afgesneden. Hij zwemt minder; blijft meer hangen op een plek en vaak met zijn kopje naar beneden. Hij at wel zag ik. Is natuurlijk zijn evenwicht kwijt in het water.
Maar vandaag lijkt hij al weer iets levendiger. Hij zwemt alweer iets meer maar is nog niet echt in orde.
Iemand enig idee hoe dit kan komen?
De vissen lijken nooit agressief naar elkaar. Ook lijkt er in de bak niets scherps te zijn waarlangs hij zich gesneden kan hebben. Zo apart!

Lou

Lou

10-05-2017 om 10:43

Ziek

Bij mijn vissen gebeurde dit ook wel eens. Dat was de vis ziek. En helaas, een zieke vis is vrijwel altijd even later een dode vis.

Dees

Dees

10-05-2017 om 11:18

en....

En helaas 1 zieke vis leidt vaak tot meerdere zieke vissen.

carinW

carinW

11-05-2017 om 15:37

Hier

Toen ik zo'n mooie sluierataart had gingen de andere vissen aan zijn staart knabbelen. Steeds een beetje minder bleef er van die mooie staart over. Zielig he

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

11-05-2017 om 17:21

Niet met Dees eens

Al jaren een aquarium en mijn ervaring is dat één zieke vis niet per se voor meerdere zieke vissen hoeft te zorgen.
Vissen gaan soms gewoon dood. Gewoon vanzelf. Terwijl de rest gewoon doorzwemt.
Of m opeet...

Lou

Lou

11-05-2017 om 21:21

Een voor een

In mijn aquarium gingen de diverse vissen ook één voor één dood, en niet ineens een hele groep. Een visje heeft gewoon niet zo'n lang leven. Als alle vissen tegelijk ziek worden zou ik het water eens testen.

tante Sidonia

tante Sidonia

11-05-2017 om 21:39

nou....

dan moet je de beginpost even lezen: het gaat om een visje die niet ziek maar wel verminkt is. Een afgebeten staart is geen kwestie van besmettelijkheid of van slecht kwaliteit water.
Het is nu al enkele dagen dat het visje zo doet. Hij eet nog steeds, zwemt af en toe en hangt veel op zijn kopje in een beschermd hoekje.

Carin w heb jij gezien dat de andere visjes aan de staart van de sluierstaart knabbelden? Ik heb namelijk niks gezien en moet maar raden dat de staart is afgebeten. Maar misschien heeft ie wel klem gezeten, dat het nu afsterft of is het een ziekte om je staart kwijt te raken? Ik weet het niet.
Maar het kleine sluierstaartje lijkt het redelijk goed te maken. Ik ben benieuwd of de staart weer een beetje aan kan groeien.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

11-05-2017 om 22:43

Dat op z'n kopje hangen

Dat is misschien niet zo'n heel goed teken.
En mijn ervaring is dat staarten meestal niet meer aangroeien.

Lou

Lou

12-05-2017 om 09:56

Kan ook

Dat de andere visjes een stuk staart hebben afgebeten kan natuurlijk ook. Mijn ervaring is dat een stuk staart eraf een teken is dat het visje ziek is. Dat was overigens niet met sluierstaartjes. Bestaat het forum punkyfish nog? Daar heb ik vaak met succes vragen gesteld, die zou je ook eens kunnen proberen.

Tijdelijk apart

Kan je de vis niet tijdelijk apart zetten om hem zo te observeren. Als het sterk genoeg blijkt te zijn, zet je hem terug. Maar kopje wat hangen, vind ik ook een signaal tot bezorgdheid. Zet het apart, dan heeft het geen stress van andere vissen die het ongemerkt kunnen gaan opjagen.

tante Sidonia

tante Sidonia

12-05-2017 om 18:03

maar

ik zie nooit dat het visje achterna gejaagd wordt. Dus dat valt wel mee. het feit dat het visje op zijn kopje hangt komt vlg. mij doordat zijn evenwichtsgevoel verstoord is door het ontbreken van een gedeelte van de staart.

tante Sidonia

tante Sidonia

13-05-2017 om 15:37

dank je wel

wil 40. Het lijkt al steeds een beetje beter te gaan. Het artikel gaat over tropische visjes, ik weet niet of het voor sluierstaartjes ook geldt. Maar de verwonding is denk ik net wel over die grens. Maar we gaan het zien!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.