Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Mara

Mara

10-11-2012 om 19:27

Verkeerde suiker?

Ik heb een cakepak gekocht, van Koopmans meen ik. Nu staat er op dat er basterd suiker in moet. Alleen dat heb ik niet. Wel gewone suiker. Wie weet of dat (kwaad) kan?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mover

Mover

10-11-2012 om 19:43

Ik zou het gewoon doen

Als ik cake bak doe ik dat zonder pak cakemix, en dan gebruik ik ook gewoon suiker, en geen basterdsuiker.
Ik zou het gewoon proberen!

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

10-11-2012 om 19:48

Kan best

Als het nou poedersuiker was... De smaak en de structuur zal iets anders zijn.
Rosa van der Zanden

Antwoord

Ik vond het antwoord hier http://www.goeievraag.nl/vraag/eten-drinken/verschil-tussen-kristalsuiker-basterdsuiker-ander.21910
"Basterdsuiker wordt verkregen door aan fijngekookte of fijngemalen kristalsuiker een invertsuikeroplossing (mengsel van glucose en fructose) toe te voegen.
Om basterdsuiker bruin te kleuren wordt een karameloplossing (verhitte suiker) toegevoegd. Zo ontstaan er drie soorten: witte, gele en bruine basterdsuiker. Hoe donkerder de basterdsuiker, hoe hoger het gehalte aan invertsuiker, vocht en karamel.
Als het alleen maar als zoetstof wordt gebruikt kun je witte basterdsuiker prima door kristalsuiker vervangen.
Bij gebak maakt de toevoeging van basterdsuiker dat het gebak het gebak minder snel ‘droog’ wordt dan bij het gebruik van kristalsuiker. Als je niet aan basterdsuiker kunt komen, kun je dit ondervangen door iets minder suiker en een scheut honing aan het gebak toe te voegen."
Groet,
Miriam Lavell

Als mover

Ik gebruik in zandgebak wel basterdsuiker, maar in een gewone cake (ook geen pak) altijd kristalsuiker. Kan me eigenlijk niet voorstellen dat het bij een pak zoveel verschil maakt.

En als je die cake nou een beetje snel opeet wordt-ie sowieso niet droog

groeten,

Temet

Temet

"En als je die cake nou een beetje snel opeet wordt-ie sowieso niet droog " Of je lepelt gewoon het beslag zo uit de kom naar binnen, eigenlijk nog lekkerder dan wanneer het tot cake gebakken is.

skik

Mara

Mara

10-11-2012 om 22:02

Fijn

Gezien de eensluidende berichten op dit forum, ga ik het gewoon proberen. Een hele geruststelling.
Bedankt voor al jullie reacties!

Mover

Mover

11-11-2012 om 19:18

Mara, nog een tip(je)

Weet niet of je vandaag al hebt gebakken, dan is deze tip voor de volgende keer.
Ik merk dus niet dat kristalsuiker een drogere cake oplevert dan basterdsuiker. Dat zal zeker ook te maken hebben met het feit dat ik er altijd een scheutje yoghurt doormeng, door het beslag dus. Maakt het net iets zompiger, heerlijk, mmmmmmm.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.